Gesprekken op hoog niveau

Ongeacht wie je tegenover je hebt: zeg wat je te zeggen hebt, en liefst inhoudelijk op hoog niveau. In onderstaande gesprekken gaat het allereerst over de inhoud. De opdracht: direct ter zake komen. Na afloop volgt de kennismaking. ‘Met wie heb ik eigenlijk gesproken?’

Gaat empathie boven inhoud?

 

Empathie is belangrijker dan altijd binnen de lijntjes blijven. Al loop je dan wel kans op een uitglijder. Dat heeft Ivar Nijhuis, projectleider MH17, ervaren. “Wij zijn ook maar mensen.” Maria (l) en Monique (r) gaan erover in gesprek.

 

Monique: “Ik ben het met Nijhuis eens: empathie gaat soms boven inhoud. De klant of bewoner moet het gevoel hebben dat hij serieus genomen wordt.”

 

Maria: “Van origine ben ik journalist. Volgens mij ben je verder van huis als niet klopt wat je zegt. Dán maak je pas een uitglijder. Maar inlevingsvermogen en inhoudelijk correct communiceren hoeven elkaar niet te bijten.”

 

Monique: “Inderdaad, het zijn geen tegenstellingen.”

 

Maria: “Maar als het erop aankomt ben ik liever een bitch dan dat ik verkeerde informatie geef. Ik kan me voorstellen dat je na de ‘plasjes’ van meekijkers ook afstandelijk kunt overkomen. Maar als je blijk van medeleven geeft, hoef je niet zo over te komen.”

 

Monique: “Er zijn bovendien ook andere manieren om empathie te tonen, waarbij je minder risico loopt op uitglijders.”

 

Maria: “Dat ook inderdaad.”

 

Tijd om voor te stellen

Heeft Maria een idee wie Monique is en waar ze werkt? “Nee, geen idee.” “Ik ben Monique Somers en ik heb een eigen bedrijf, Somers Communiceren.” “En ik ben Maria Farag, tekstschrijver en communicatieadviseur bij Sabel Communicatie.”

 

Hoe zet je wantrouwen om in vertrouwen?

 

Doe het maar eens: wantrouwen jegens je organisatie omzetten in vertrouwen. Makkelijk is anders. Pim Mol, directeur Communication & Public Affairs bij Rabobank weet hoe moeilijk dat is. Suzan (l) en Sabrina (r) spraken erover.

 

Suzan: “Heb jij wel eens met imagoschade van je organisatie te maken gehad?”

 

Sabrina: “In mijn vorige baan. We konden dat keren door intern vertrouwen te winnen. Er werd namelijk veel óver elkaar gepraat in plaats van mét elkaar.”

 

Suzan: “Je moet eerst weten welk beeld mensen van je organisatie hebben. Je zou vervolgens een blog in kunnen zetten om de doelgroep te informeren en het sentiment te veranderen, en dus het beeld.”

 

Sabrina: “Gaan mensen zich dan ook echt gedragen naar je content?”

 

Suzan: “Ja, je brengt een beweging op gang. Dit kun je ook intern doen. Je medewerkers worden dan ambassadeurs.”

 

Sabrina: “Maar soms krijg je mensen niet mee. Het is bijna psychologie. Het kan in iemands karakter zitten om niet mee te gaan.”

 

Suzan: “Je moet verhalen schrijven die mensen aanspreken, die gemaakt zijn door professionals.”

 

Sabrina: “Je hebt echter verschillende doelgroepen.”

 

Suzan: “Ja, dan zet je verschillende kanalen in.”

 

Sabrina: “Oké. Interessant.”

 

Tijd om voor te stellen

Suzan: “Volgens mij werk jij bij een bedrijf.”

Sabrina: “Net niet. Ik heet Sabrina Werkhoven, en ben in between jobs. Vanaf 6 juni ga ik bij De Generali werken. En jij?”

Suzan: “Ik ben Suzan Boland, senior accountmanager bij ANP Zakelijk.”

 

Netwerken kun je niet organiseren

 

Netwerken zijn er of ze zijn er niet. Je kunt ze niet organiseren. Dat stellen deelnemers aan de C-DAY sessie van Mark van Vuuren (Universiteit Twente) en Marc van Wingerden (Tappan Communicatie). Mee eens, Marieke (l) en Jona(r)?

 

Marieke: “Het vormen van netwerken is een organisch proces. Je kunt het niet organiseren, maar je kunt het wel faciliteren.”

 

Jona: “Inderdaad. Je kunt alleen niet organiseren wie er deel van gaan uitmaken. De vraag is: wat is een netwerk? Een sociaal netwerk wordt gevormd, maar groeit daarna door.”

 

Marieke: “Of is een netwerk dankzij techniek samengebracht?”

 

Jona: “Precies. Op Facebook heb ik vrienden die ik van een vakantie ken. Na een tijdje hoor ik niets meer van ze en verliest zo’n netwerk zijn kracht. Dat is een ander soort netwerk.”

 

Marieke: “Als organisatie moet je deelnemen aan netwerken om te weten wat er speelt. Ga je dat teveel sturen, dan val je door de mand.”

 

Jona: “Je kunt bij ze aanhaken om best practices van andere organisaties te zien.”

 

Marieke: “Mijn afstudeeronderzoek ging over netwerken. Daaruit kwam naar voren dat ze niet meer werken zodra je ze probeert te formaliseren.”

 

Tijd om voor te stellen

Marieke en Jona zitten op één lijn, maar hebben geen idee waar de ander werkt. “Ik ben Marieke Lustenhouwer en ben interim communicatieprofessional profitorganisaties bij Yacht.” “Oh, interessant, ik zit juist in de non-profit hoek. Ik ben Jona Olejniczak, communicatieadviseur SZW bij de gemeente Den Haag.”

 

Accepteer onvoorspelbaarheid

 

Je hebt draaiboeken voor crisissituaties en oefent ze telkens weer. Maar crisis blijft onvoorspelbaar. Dat bewijzen de cases van MH17, de monstertruck en de kaping van het NOS Journaal. Crises kún je dus niet beheersen, en dat geeft eigenlijk niet. Toch, Jeltje (l) en Zilla (r)?

 

Jeltje: “Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Elke crisis is anders, maar draaiboeken kunnen je helpen.”

 

Zilla: “Tijdens een crisis ben je bezig met damage control. Het is ijdel om te zeggen dat je crises volledig onder controle kunt hebben, maar om te zeggen dat je ze niet kunt beheersen, dat is wat anders. Bovendien scheelt het nogal of een wethouder aftreedt of dat er een giframp is.”

 

Jeltje: "Een crisis loopt altijd anders dan je verwacht; daarvoor heet het crisis.”

 

Zilla: “Bevechten, dat heeft geen zin.”

 

Jeltje: “Je hebt structuren die je helpen grip te krijgen op een situatie en dat ook uitstralen.”

 

Zilla: “Je moet, zo denk ik, de situatie zien te kantelen.”

 

Jeltje: “Meestal gebeuren dingen ook in de dynamiek van de situatie, dingen die je niet kunt voorspellen.”

 

Zilla: “Het is de kunst om dingen die gebeuren te accepteren of te omarmen.”

 

Jeltje: “Want dát kun je wel beheersen.”

 

Tijd om voor te stellen

Zilla is verrast als blijkt dat Jeltje bij twee van de drie cases betrokken was: MH17 en de kaping bij het NOS Journaal. “Ik ben Jeltje van Oudheusden, communicatieadviseur van burgemeester Broertjes van Hilversum.” “En ik ben Zilla Heldens, interne communicatieadviseur van de gemeente Amsterdam.”

 

pagina

1

2

3

4

5

6

7

8

9