Blind Date op de roze sofa

‘Gefeliciteerd! U heeft een Blind Date’. Op de roze sofa van het NBC in Nieuwegein. Maar niet zomaar eentje: met een opdracht. Want we gaan het over het vak hebben, over thema’s die schuren. Vijf minuten om elkaars nieren te proeven. Genoeg voor een Match made in Heaven?

Een strategie kan briljant geschreven zijn, maar dat is nog geen garantie voor een excellente uitvoering. Paul Blok weet daar alles van en deelt dat graag met de deelnemers aan zijn fasterclass. Een van zijn adviezen: “Als je wilt dat het anders gaat, DOE dan ook iets anders.

Een oneerbaar voorstel aan Barbara Kwaks (Barbara Kwaks Communicatie) en Marjolein Capel (Ministerie van Infrastructuur en Milieu) op de roze sofa:

 

‘Probeer eens pootje over’ (Naar Paul Blok)

 

Barbara: “Tsja, een enorme klassieker natuurlijk, maar net even anders ingestoken. Ga eens anders door de bocht, misschien val je een keer maar daar leer je ook van.

 

Marjolein: “Sinds de samenvoeging werken we met grotere interdisciplinaire teams. Ik heb wel het idee dat alles langer duurt, maar we creëren in een vroeg stadium veel meer draagvlak en krijgen meer relevante input. Die investering verdien je later weer terug natuurlijk.”

 

Barbara: “Dat bedoelde hij met die tip over dat je in het begin van een proces veel meer tijd moet besteden om iedereen mee te krijgen.”

 

Marjolein: “Ja, dat je het probleem helder en gedragen krijgt, anders ga je antwoorden verzinnen op problemen die helemaal niet als probleem ervaren worden. Klinkt allemaal nogal logisch op deze manier.”

 

Barbara: “Ik heb na dit soort sessies wel eens het gevoel dat we weer teruggaan naar het gezond verstand en het onderbuikgevoel. Geen ingewikkelde analyses en modellen, maar de burgemeester die met de wijk het gesprek aangaat. Keukentafelgesprekken. Luisteren.”

 

Marjolein: “Het is allebei nodig. En je hebt lef nodig om alles in te zetten.”

 

Hebben we een match?

Marjolein stond op het punt om naar huis te gaan, maar we wisten haar toch te verleiden op de roze sofa plaats te nemen voor haar blinddate. Na afloop bedankte ze ons: “Ik ben weer helemaal opgekikkerd.”

Oordeel: Ja, geslaagd

 

Meer openheid, minder manipulatie

“Wees toch eerlijk en open. Timmer niet altijd alles dicht, want journalisten prikken er toch wel doorheen. Bovendien, als je met je rug naar de journalist staat, sta je ook met je rug naar de samenleving.” NOS-baas Marcel Gelauff doet een hoop stof opwaaien met zijn uitspraken over communicatieafdelingen. Op Twitter geven mensen aan dat ze zich aangevallen voelen. Is het tijd voor een nieuwe rol voor de communicatieprofessional?

Thijs de Bruijn (Movement communicatie/advies/producties) en Elsa Klein leren elkaar een beetje kennen via de stelling:

 

‘Communicatie is een muur die versimpelt, afhoudt en creatief met de waarheid omgaat. Het is tijd voor ‘constructive communications’; meer openheid en minder manipulatie.’

 

Elsa: “Helemaal mee eens! We moeten van wantrouwen naar vertrouwen. Ik zie het nog overal om me heen, ook bij het bedrijf waar ik werk; alles wordt dichtgetimmerd. Ik zie mezelf er nog niet doorheen breken, want ik zit niet in die positie. Maar ik hoop dat zo’n oproep langzaam wat scheurtjes in die muur veroorzaakt.”

 

Thijs: “De discussie barst op dit congres in ieder geval goed los. Maar eigenlijk is het wel een open deur. Kunnen we nog een andere kant op dan? Zoals Alice Hu al zei: ‘Iedereen is met elkaar in gesprek, alles komt toch uit’. Het is onzin om te denken dat je alles kunt regisseren. Doe het dan ook niet. Ik vind het wel een gevaar dat op kanalen als Twitter discussies enorm uit de hand kunnen lopen. Open journalistiek staat natuurlijk niet synoniem voor eerlijke journalistiek. Iedereen reageert op elkaar, of praat elkaar na. Dat vind ik eigenlijk nog gevaarlijker. Iedereen gelooft in zijn eigen waarheid en massa is beïnvloedbaar.”

 

Elsa: “Eigenlijk zou hier de journalistiek een rol moeten spelen, bijvoorbeeld als het op sociale media uit de hand loopt. Journalisten kunnen bronnen raadplegen, onderzoek doen en een tegengeluid creëren. Constructive journalism dus. Allebei de vakgroepen moeten bewegen.”

 

Hebben we een match?

Het was leuk, zo even de diepte in met een onbekende. Maar over een vervolgafspraak is niet gesproken. Nog niet.

Oordeel: Geslaagd (althans, voor vandaag)

 

Alle medewerkers zijn reputatiemanagers

Claudia Goossen, reputatiemanager van Aegon, geeft in haar fasterclass tips om je reputatie te redden. Een van haar tips is om te focussen; je kunt namelijk niet alles tegelijkertijd. Daarom de drie belangrijkste:

  1. Meet en weet wat je huidige reputatie is en waar je heen wilt, en bepaal je strategie;
  2. Focus op enkele onderdelen;
  3. Wees duidelijk; geef regels en hand-vatten zodat iedereen in je organisatie weet welk gedrag gewenst is. Hou het simpel.

Ruth Gorissen (Ruth Gorissen communicatie) en Krijn van Rijn (De ReputatieRegisseurs) flirten met de volgende stelling:

 

‘Alle medewerkers zijn reputatiemanagers’

 

Krijn: “Veel wordt toegedicht aan de communicatieadviseur, maar bijna alles hangt af van het gedrag van het managementteam en de medewerkers. Daar valt natuurlijk niet tegenop te ‘reputatiemanagen’.”

 

Ruth: “Ik vond het heel interessant wat Claudia vertelde, maar ik ben altijd zo benieuwd hoe dat dan geïmplementeerd wordt. De theorie snap ik, maar hoe ziet dat er in de praktijk nou uit? En dan heb je bestuurders die wel van alles met de mond belijden, maar hun gedrag laat nogal eens te wensen over.”

 

Krijn: “Klopt, dan vraag je je af: ‘Heb je wel een maatschappelijke antenne?’ Ik mis de morele dimensie bij dat soort mensen. Ik zeg altijd: ‘Doe het goede en doe het goed’. Dat is ook bijna altijd goed voor je reputatie.”

 

Ruth: “Maar kennelijk zit dat niet in iedereen. Hoe zou Claudia dat dan aanpakken? Op papier klinkt het goed, dat je elkaar op gedrag kunt aanspreken, maar als dat nog niet in de cultuur zit, dan is dat een lastig traject hoor.”

 

Krijn: “Zeker als het maatschappelijk sentiment ‘tegen’ je is. Niemand houdt nog van banken en verzekeraars. Dan heb je iedereen nodig om je reputatie weer op orde te krijgen.”

 

Ruth: “Het lijkt erop dat ze daar bij Aegon belangrijke stappen zetten. Ik vond het in ieder geval heel interessant. De vrouw die naast me zat vond dat ook, en zij was nog wel van een concurrerende verzekeraar. Zij was vol lof over deze fasterclass. De reputatie van Claudia is in ieder geval gered.”

 

Hebben we een match?

Dit 10-minutengesprek op het roze bankje loopt prettig uit. Het heeft in ieder geval te maken met het fijne schaduwplekje, de tijd van de dag –borreltijd-, maar ook met het feit dat deze twee gesprekspartners geboren netwerkers zijn. En door de fasterclass is er meer dan genoeg gespreksstof. Na ruim twintig minuten verlaat de verslaggever het toneel. Ruth en Krijn zijn nog niet uitgepraat…

Oordeel: Ja, geslaagd

 

Meegaan of stoppen?

Alice Hu, werkzaam bij MSLGroup Asia is heel stellig: ‘Je kunt niet zonder digitale footprint’. In China tel je namelijk niet mee als je geen WeChat hebt; die ene app waarin heel je zakelijke en sociale leven zich afspeelt. De meeste Westerse communicatieprofessionals houden werk en privé nog gescheiden, maar ook hier kunnen we niet meer zonder technologie en sociale media.

Dré Veelenturf, hoofd Communicatie bij Binnenlandse Zaken en Valérie Hagen, junior communicatieadviseur bij Wit Communicatie gaan een een-tweetje aan over de stelling:

 

‘Als je niet meegaat met nieuwe technologie en sociale media, dan kun je het communicatievak beter verlaten’

 

Dré: “Hoewel ik vind dat je absoluut bij moet blijven op je vakgebied, zou ik niet iemand ontslaan als hij social media verwaarloost. Iedereen heeft zijn eigen talenten en kwaliteiten en je kunt niet op elk gebied specialist zijn. Mijn team bestaat uit zo’n dertig mensen, dus zolang die briljante tekstschrijver de basis weet en de specialist weet te vinden die hem kan helpen, dan vind ik het goed. Maar slim is anders natuurlijk. Het is niet voor niets dat ik mijn mensen continue op andere functies en andere ministeries laat werken. Je leert veel door op andere plekken te werken. Het houdt je flexibel in het arbeidsproces.”

 

Valérie: “Ik vind het ondenkbaar om zonder social media en nieuwe technologie te werken. Ik raad het iedereen ook aan om in ieder geval de basis te kennen, zodat je niet bij iedere futiliteitje om hulp moet vragen. Het is fijn dat mijn werkgever mij ook stimuleert om me te blijven ontwikkelen. Bij mijn vorige baan zorgde ik zelf voor mijn cursussen en zo’n LOGEION-dag betaalde ik ook zelf. Toch gek, voor een onderwijsinstelling.”

 

Hebben we een match?

Deze ontmoeting krijgt een vervolg in Den Haag. Valérie wil graag voor een overheidsinstelling werken. Dus Dré was de perfecte blinddate voor haar.

Oordeel: Ja, we hebben een match

 

Probeer eens pootje over

pagina

1

2

3

4

5

6

7

8

9