in Blind Dates

‘Gefeliciteerd, u heeft een blind date’. Regel dat een aantal deelnemers van C-DAY16 die elkaar niet kennen tien minuten bij elkaar gaan zitten, vraag hen naar geslaagde en minder geslaagde voorbeelden van communicatie, en er ontstaan hele verrassende gesprekken. Drie blind dates uitgelicht.

Jeroen Goeman Borgesius: “Oh, dat was die woordvoerder van Blokker. Die zat vast in een zinnetje dat hij van een communicatieadviseur had opgekregen en dat bleef hij maar herhalen.”

 

Monica Wigman: “Ja, die kwam steeds op dezelfde zin terug over transformatie.”

 

Harriët Wijker: “Dat was een stuitend voorbeeld van ‘Ik ben heel goed voorbereid op dit interview, heb een kernboodschap en het is me strict verboden daarvan af te wijken’.”

 

Monica: “Of die teamleider van het gemeenteloket in Amsterdam Nieuw-West die mailde dat je geen korte rokjes meer mocht dragen. Dat onderwerp was best te verdedigen, maar toen lieten ze een woordvoerder komen die helemaal niks te zeggen had.”

 

Jeroen: “Ja, die kreeg vragen, maar maakte het gat waar ze in gevallen waren alleen maar groter.”

 

Harriet: “De manier waarop het daar ging……. Je ziet het in meer organisaties: ‘Gij zult niet met de pers spreken tenzij gij van Communicatie bent’. Wat een overspannen gedoe.”

 

Jeroen: “We worden hier steeds banger en dan gaan we op papier zetten wat wel en niet mag. En als je dan kritische vragen krijgt en rare of ontwijkende antwoorden gaat geven, kun je niet meer terug. Blokker werd een item omdat iedereen zo in de kramp schoot.”

 

Wat was de grootste communicatieblunder van de afgelopen vijf jaar?

‘Het werd een item omdat iedereen zo in de kramp schoot’

Welke organisatie communiceert het beste?

Catlien Besuijen-de Jager: “Ik nomineer Klaverblad verzekeringen vanwege hun consistente aanpak van reclame, die compleet in lijn is met hun bedrijfscultuur en aanpak. Ook de ASN Bank vind ik goed. Ze laten heel goed zien waar zij voor staan.”

 

Michelle de Koning: “Ik kies voor Oxfam Novib vanwege hun campagne met Dolf Jansen. Daarin willen ze belastingontwijking door grote bedrijven en extreem rijken tegengaan. De social media-aanpak van KLM is ook heel goed: op een vraag of klacht geven ze binnen 20 minuten antwoord!”

 

Ruud de Craen: “Ik zeg: Hello Fresh, vanwege de zeer irritante, maar ook effectieve straatverkoop. Maar ik voel toch eigenlijk het meest voor ASN. Die bank is goed bezig met fair-trade en duurzame kleding.”

 

Catlien: “Bij ASN heb ik ook echt het idee dat ze daar proberen om  de goede projecten te ondersteunen en te financieren.”

 

Michelle: “Het moet natuurlijk gaan over én een goede organisatie en goede communicatie. Bij ASN gaat dat goed samen.”

 

Catlien: “Ja, met hun communicatie genereren ze zelfs een bewustwordingsproces.”

 

Ruud: “Ze staan voor nieuwe inzichten, overwegingen, duurzaamheid en echtheid. ASN dus?”

‘ASN zorgt voor een bewustwordingsproces'

Wat is de meest succesvolle communicatiestrategie?

Jasper Ludolph: “Hoe elektronicabedrijf Cool Blue het doet vind ik heel goed. Iedereen is aan het vechten om aandacht in communicatieland, maar zij zorgen ervoor dat je in een warm bad terecht komt als je ergens naar op zoek bent.”

 

Natascha Evers-Van der Stok: “Dat is verfrissend. Je onderscheidt je ermee.”

 

Jasper: “Als je weet wat je wilt kopen kom je daar in een omgeving waar je kunt lachen, informatie krijgt en die persoonlijk is.”

 

Miriam Fianen: “Het is geen reclame, maar op vrij eenvoudig gemaakte filmpjes laten een paar jongens zien hoe een product werkt. Je krijgt veel meer informatie dan op een website of reclametekst van de fabrikant.”

 

Natascha: “Door zo’n filmpje krijg je er gevoel bij.”

 

Jasper: “Het is georganiseerde aandacht. En onderscheidend omdat het niet vanuit de aanbodgedachte is. Je bent al geïnteresseerd en dan gaan ze je servicen.”

 

Miriam: “Deze benadering, zo persoonlijk, is wel de toekomst denk ik. Hoe zorg je er anders voor dat je altijd snel en klantgericht bent zonder dat je permanent iemand klaar hebt staan die op dat moment alles uit zijn handen laat vallen om jou te woord te staan?”

‘Warm bad van Cool Blue is verfrissend’

Aan deze pagina werkten mee:

Eindredacteur

Eric Went

Vormgever

Lisanne Gottenbos

Redacteur

Tim Korenhoff

Redacteur

Maurits von Heijden

Fotograaf

Sanneke Fisser