Volgend jaar op

C-DAY16 is voorbij. En dus richten we ons alvast op C-DAY17. Waarover moet de volgende editie gaan? Bezoekers van C-DAY16 over C-DAY17.

 

“Hoe gaan we nu de échte dialoog aan, zonder dat het een lege huls is? Ik wil daar meer het gesprek over, de diepte in en horen hoe we mensen hierbij kunnen helpen.”

 

Angelique van Kuik, communicatieadviseur gemeente Eindhoven

 

“C-DAY17 moet gaan over maatschappelijke trends. In het ziekenhuis waar ik werk lopen we nogal achter de waan van de dag aan. Terwijl we steeds vaker in het nieuws komen. Communicatie heeft er nu nog weinig prioriteit. Dat zal wel veranderen. We moeten luisteren naar wat medewerkers en patiënten willen.”

 

Olga Mulder, Sabine Ouwerkerk, Lieske Scholtus; communicatieadviseurs UMC

 

“Ik wil meer praktische tips. Alleen een statement maken is niet genoeg. Ik wil weten: hoe maak ik het verschil? Hoe breng ik de theorie in de praktijk? Ik ben op zoek naar een frisse blik. Vernieuwing. En zet ook eens een young professional op het podium.”

 

Debbie Barendregt, communicatieadviseur bij Tappan Communicatie

 

“C-DAY17 moet gaan over hoe we wetenschappelijke disciplines kunnen ontwikkelen om maatschappelijke opgaven op te lossen. Bijvoorbeeld in de dialoog met burgers. Hoe communiceren zorg-verleners bijvoorbeeld in een moreel dilemma? Daar zou ik meer van willen weten.”

 

Bernadette Elbers, hoofd afdeling Communicatie Gemeente Tilburg

 

“Wetenschapscommunicatie, daar moet C-DAY17 over gaan. Mensen willen graag weten als iets slecht gaat, maar dat is vaak niet de uitkomst van onze onderzoeken. Wij moeten ingewikkelde onderzoeken vertalen naar begrijpe-lijke verhalen. Dus: iets ingewikkeld versimpelen, maar wel met behoud van de waarheid. In wetenschapscommuni-catie zijn de feiten denk ik strakker dan in andere organisaties.”

 

Rebecca Reurslag, communicatieadviseur Naturalis

 

Toekomstschets

Van voorzichtige plannen tot wilde ideeën: tekenaar Loek Weijts vroeg rond, verzamelde dromen en ving gedachtes die in de lucht hingen tijdens C-DAY16. Het resultaat? Een toekomstschets, met input voor C-DAY17. Van vakgenoten, voor vakgenoten.

 

“Een vervolg op het thema duurzaamheid, en dan specifiek bij de overheid, daar mag C-DAY17 van mij over gaan. Lezingen inspireren maar hoe houd je de energie vast? De praktijk is weerbarstig. Hoe neem je de mensen in jouw organisatie mee? Het zou fijn zijn met een groep mensen hierover te sparren.”

 

Femke van den Hoek, communicatieadviseur gemeente Den Haag

 

“Ik zou in plaats van plenaire sessies liever open space zien. Meer interactiviteit en een open dialoog. Dat zou C-DAY nog beter maken.”

 

Erik Reijnders, eigenaar Advies en Ontwikkeling Reijnders B.V.

 

“Zelfsturende teams. Wij werken hier volop mee, maar wat betekent dit voor onze afdeling en de rest van de organisatie? Hoe kunnen we daarin vanuit Communicatie faciliteren? Het is waardevol om hierover met anderen kennis en ervaring uit te wisselen en door te praten. In 2017 wellicht?”

 

Thea de Vette-Bouwman, communicatieadviseur RdDOG/GGD Hollands–Midden

 

Hoe pas je ideeën toe als 99 procent van de mensen in je organisatie niet in de communi-catie werkt? De sprekers en onderwerpen zijn nu voorname-lijk gericht op consultancy- en adviesbureaus.”

 

Oscar van Elferen, communicatieadviseur Verbond van Verzekeraars

 

“Ik zeg: Big data. Dat wordt belangrijk voor communicatie-professionals. Op de hogeschool willen we daar een minor over opzetten. Big data geven meer inzicht, waardoor je ook betere voorlichting kunt geven. En big
data kun je ook weer in je beleid gebruiken.”

 

Christien Kintzen, docent Communicatie Hogeschool van Amsterdam

 

“De grens tussen privé en werk, dat is ook interessante kost. Door communicatiemiddelen vervaagt die. Wanneer is Facebook en Whats-App privé?  Je wordt haast gedwongen ze ook voor werk te gebruiken. Maar je kúnt niet alles bijhouden.”

 

Remke Annema,
Studio Bilder

 

“Een stuk bezinning aan
de hand van onderzoek en feiten, daar ben ik wel voor in. Dan kun je op basis hiervan je communicatie-strategie bepalen en niet vanuit de verschillende hypes. Het communicatie-vak is volop in beweging en in ontwikkeling. We gaan van hype naar hype. Wat werkt er echt?”

 

Maurits van Stuijvenberg, senior communicatie-medewerker/persvoorlichter PKN/KIA

 

“Hoe zorg je ervoor dat mensen naar elkaar luisteren? Het belang van de dialoog is duidelijk. Dat merken we in het bijzonder in onze gemeente met vluchtelingen. De praktijk is weerbarstig, óók als je rondetafelgesprekken voert. Concrete handvatten zijn wenselijk.”

 

Carla Wetzels, bestuurs- en communicatie-adviseur gemeente Maastricht

 

“Hoe laat je als communicatieprofessional een dialoog bij dilemma’s fatsoenlijk verlopen, zoals bij het vluchtelingendebat? Ik zou daarbij input uit andere disciplines willen horen. Zoals mensen die gewend zijn en erin getraind een moeilijk gesprek met een patiënt te voeren.”

 

Lena van Gastel, communicatiestrateeg gemeente Tilburg

Aan deze pagina werkten mee:

Gastredacteur

Marlou Lemoine

 

Gastredacteur

Mariëtte van der Kooij

 

Redacteur

René Lamers

Fotograaf

Sanneke Fisser

Fotograaf

Edwin Weers

Vormgever

Floor Stoutjesdijk

Eindredacteur

Eric Went