‘C-DAY17-gevoel’

Het C-DAY17-gevoel, waar hebben we het dan over? Karlijn van Magazine on the Spot gaat op zoek naar het antwoord.

Highlights
CDay in cijfers
CDay in cijfers
CDay in cijfers
CDay in cijfers
CDay in cijfers
CDay in cijfers
CDay in cijfers
Vaktrends


‘Vervlechting techniek en inhoud’

Wat zijn de trends in het communicatievak? We vroegen het de experts: de bezoekers van C-DAY17.

“Technologie, data en inhoud gaan steeds meer samen. Als technologiebedrijf ontwikkelen we ons daarom tot een gelijkwaardige gesprekspartner op het gebied van communicatie. Bij onze communicatie-apps krijgen we namelijk enorm veel data. We zien waar lezers op klikken of wanneer klanten precies actief zijn. Die data geven we terug aan onze opdrachtgever in een compleet verhaal. Zo kunnen we campagnes ontwikkelen waar alles inzit: techniek en inhoud.”

Dimitri van Esch, business developer manager Ortec
Vaktrends


‘Helder taalgebruik’

Wat zijn de trends in het communicatievak? We vroegen het de experts: de bezoekers van C-DAY17.

“Klare taal, dat is de trend binnen de rechtspraak. De uitspraken moeten duidelijker zijn, want het publiek wil het gewoon kunnen begrijpen. Het gaat niet om de persoon die het juridische kunststukje heeft verricht, maar om het publiek dat het wil snappen. Vergelijkbare organisaties doen dat al en wij moeten daarin mee. Daarom nodigen wij deze organisaties uit om te vragen hoe zij dat precies doen.”

Celeste de Wit, Communicatieadviseur College van Beroep voor het Bedrijfsleven
Vaktrends


‘Meer dialoog’

Wat zijn de trends in het communicatievak? We vroegen het de experts: de bezoekers van C-DAY17.

"Al jaren gaat het in dit vakgebied om meer interactie. Dat blijft wat mij betreft een belangrijk aandachtspunt voor de nabije toekomst. Nog steeds zie ik dat organisaties te veel zenden. Maar het gaat in dit vak om relaties en om het managen van de interactie met de klant. Daarvoor moet je wel weten wie je klant is en wat jij wil bereiken. "

Boudewijn Bugter, Senior adviseur en onderzoek, Customer Revolution
Vaktrends


‘Data als goudmijn’

Wat zijn de trends in het communicatievak? We vroegen het de experts: de bezoekers van C-DAY17.

"De bewustwording van de geweldige hoeveelheid data en wat je daarmee kunt doen, dat is de belangrijkste trend voor ons vakgebied. Organisaties hebben vaak al veel informatie in huis, waarmee ze hun klanten veel beter kunnen leren kennen. Vervolgens kun je de hele customer experience in kaart brengen, segmenteren, feedbacktools inbouwen en veel beter op de klantreis inspelen. Veel organisaties zijn zich er nog niet van bewust dat ze op zo’n goudmijn zitten.”

Natanja de Bruin, Senior adviseur Customer Revolution
Vaktrends


‘ICT-kennis is noodzakelijk’

Wat zijn de trends in het communicatievak? We vroegen het de experts: de bezoekers van C-DAY17.

"Mediadesign en ICT komen steeds dichter bij elkaar. ICT-kennis wordt daarom nog belangrijk voor de communicatieprofessional. Hij hoeft zelf geen code te kunnen schrijven, maar moet wel de mechanics van de online omgeving kennen. Gamification is bijvoorbeeld interessant om specifieke communicatie-opdrachten te vervullen. Tijdens mijn opleiding heb ik ervaring opgedaan met het aanbieden van spelvormen om mantelzorgers te ondersteunen. Om zoiets te ontwikkelen moet je als communicatieprofessional wel weten wat er mogelijk is."

Nick van den Boogaard, Communicatiemanagement Fontys Hogeschool
Vaktrends
Keynote

Cody Keenan, voormalig director of speechwriting Barack Obama

‘Leer de spreker door en door kennen’

“Keep it personal. Keep it real. Keep it concise. En wil je echt een geweldige speech schrijven: zorg voor een goed verhaal en authenticiteit.” Dat adviseert Cody Keenan, voormalig speechschrijver van Barack Obama. Hij was voor het eerst in Nederland op uitnodiging van MSLGroup, hoofdsponsor van C-DAY17.

De man die duizenden speeches schreef voor de vorige president van de Verenigde Staten – die overigens zelf ook een prima schrijver en verteller is – zette uiteen waar volgens hem een goede speech aan moet voldoen. “Hoewel”, relativeerde hij meteen ook, “er is niet echt een formule. Speech schrijven is meer kunst dan wetenschap.”

Houd het simpel

Keenan lardeerde zijn verhaal met aansprekende voorbeelden van beroemde speeches van Obama. “Houd het simpel, je hoeft niet de slimste te zijn. Schrijf de speech alsof je met je beste vriend in de kroeg zit. Zorg er ook voor dat je de spreker door en door kent. Ga in zijn of haar hoofd zitten, breng tijd met elkaar door en bouw samen een relatie op.” Een goede speech is volgens Keenan altijd gebaseerd op authenticiteit en storytelling.

‘Speechwriting is storytelling’

Dat kan je eigen verhaal zijn, bijvoorbeeld de eigen jeugd en opvoeding van Obama, maar ook dat van een ander. Zo putte Obama voor veel verhalen uit de brieven van gewone Amerikanen die hij dagelijks kreeg. Het verhaal van de Amerikaanse Rebecca ‘getroffen door de economische crisis, maar hier weer sterk uitgekomen’, gebruikte hij zelfs voor een State of the Union. Keenan: “Speechwriting is storytelling. Wees creatief, laat zien wie de spreker is en wat hem inspireert.”

Hoop en optimisme

Keenan – nog steeds actief voor Obama - benadrukt tot slot het belang van optimisme in al deze verhalen. “In mijn land leven we in complexe tijden, maar er zijn ook positieve ontwikkelingen. Mensen houden van verhalen over hoop en liefde. Gebruik die in je speeches.”

Van dingetjes doen naar strategie

We zijn de hele dag bezig met ‘dingetjes’ doen en met dienstbaar zijn. Zo heb je weinig impact op de organisatie. Bestsellerauteur Wil Michels vraag zich af wat jouw strategie is om strategisch bezig te zijn.

C-Day-sessie

Fasterclass – Waarom onzin werkt

‘We kijken te veel naar anderen’

Bezoekers van C-DAY17 kruipen in de huid van de reporter en doen verslag van een gevolgde sessie.

"Iedereen heeft wel een mening over onzinnieuws, dus daarom vond ik het erg leuk om meer te horen over de wetenschappelijke benadering van dit verschijnsel. Waarom geloven we zo gemakkelijk berichten die niet kloppen? Waarom hebben de twee dames van de Green Happiness die aantoonbare onzin verkondigen over gezonde voeding zeven keer zoveel volgers op Twitter dan het Voedingscentrum? Reint Jan Renes liet ons een foto zien van Franse tolpoortjes. Als bij het ene poortje met een grote groene pijl geen enkele auto staat, kiezen we toch liever een andere rij. Het liefst volgen we een Nederlander met een Volvo. Iedereen schoot in de lach toen hij dit voorbeeld gaf, want dit is heel herkenbaar. We geloven het, omdat we naar anderen kijken.”

Judith Oost Lievense, Lamar Communicatie Amsterdam

C-DAY17-sessie
Keynote

Derk Loorbach, professor socio-economische transities en directeur DRIFT

‘Denk van buiten naar binnen’

Derk Loorbach doet een dringende oproep aan communicatieprofessionals: toon maatschappelijk engagement en werk mee aan de transitie naar een nieuwe duurzame toekomst.

Loorbach: “Een transitie is een ingrijpende verandering; alles staat ter discussie. Veel mensen zien niet dat het beter zou kunnen worden en houden het liever bij het oude, het bekende. Communicatie speelt dan een belangrijke rol om richting te geven aan ontwikkelingen, betekenis te geven aan handelingen. Wat is waar? Wat zijn ‘alternative facts’. Wat is er allemaal mogelijk?”

Twee stromingen

Volgens Loorbach, directeur van DRIFT en professor socio-economic transitions aan de Erasmus University Rotterdam, zijn er twee stromingen.

‘Verken ongebaande paden’

“Er is altijd een groep die wil controleren en beheersen, die wel wil oplossen en innoveren maar altijd binnen de lijntjes van het bekende. Dit kan lang ‘goed’ gaan, maar de ontwikkeling stagneert, het keurslijf knelt. Dit destabiliseert organisaties en samenlevingen. In die chaos ontstaat ruimte voor vernieuwing en verandering, maar die ruimte wordt niet altijd benut. Gelukkig zijn er ook altijd de pioniers en ontwikkelaars, die denken in andere scenario’s en in mogelijkheden. Die zorgen voor disruptie, ruimte en nieuwe toekomstbeelden. Denk aan de jongens die in de jaren ’70 knutselden aan zonnepanelen. Ze werden toen voor gek verklaard. ‘Te duur, onmogelijk, onnodig want we hebben immers ruim voldoende fossiele brandstoffen’. Nu wordt deze ‘nieuwe’ technologie massaal omarmd.”

Opdracht

In bestaande (bedrijfs)culturen, vooral de behoudende, is het lastig om fris te blijven kijken. Maar het kan wel. Het kan altijd. Communicatieprofessionals krijgen daarom een opdracht van Loorbach. “Denk en kijk altijd van buiten naar binnen, verken ongebaande paden, consulteer andere mensen, wees kritisch op je eigen organisatie en op je eigen functioneren. Niet het bestaande faciliteren, maar het nieuwe verkennen. Pak je rol, creëer ruimte. Vertel verhalen, schets beelden; laat zien dat er alternatieven zijn. Dat de toekomst niet vastligt en dat je die pro-actief kunt verkennen. Veranderprocessen roepen weerstand op, maar jullie kunnen mensen een ander toekomstbeeld laten omarmen. Als communicatieprofessionals dat maatschappelijk engagement laten zien, is mijn oproep tot transitie geslaagd.”

Fasterclass Customer Revolution – Communicatie over complexe onderwerpen

‘Meer online, minder papier’

Bezoekers van C-DAY17 kruipen in de huid van de reporter en doen verslag van een gevolgde sessie.

“Verpak je boodschap veel meer online in korte tekstblokken en minder in dikke papieren folders en brochures. Die conclusie neem ik mee na de sessie ‘Communicatie over complexe onderwerpen’, zoals je pensioen, hypotheek of verzekering. Onderzoekster Louise Nell vertelde over haar promotie-onderzoek over pensioencommunicatie. Een typisch low-interest onderwerp. Aan de ene kant stelt de wetgever van alles verplicht in vage termen als ‘tijdig, volledig en duidelijk’. Aan de andere kant staat de consument: welke informatie komt echt bij hem terecht? Pensioenorganisaties moeten veel meer zelf de ruimte nemen om communicatie op hun eigen manier te doen, zonder angst of ze wel aan de regels voldoen. Maak je eigen keuzes!”

Helen Timmers, communicatiemanager bij Zicht, risico- en verzekeringsadviseur

C-DAY17-sessie

En dan is er die aanslag…

Op 22 maart 2016 is Yves Stevens onderweg naar een training crisiscommunicatie bij het federale Crisiscentrum in Brussel. Hij kan meteen vol aan de bak op de dag van de terroristische aanslagen op vlieghaven Zaventem. Belangrijkste les: wacht niet tot je alles weet, maar blijf communiceren.

C-Day-sessie

Fasterclass MSLGroup – Duurzaamheid: het nieuwe marketingtrucje of een pijler voor reputatie?

Totaalconcept moet kloppen

Bezoekers van C-DAY17 kruipen in de huid van de reporter en doen verslag van een gevolgde sessie.

“In deze sessie over duurzaamheid bespraken we op interactieve wijze hoe organisaties met ‘sustainabilty’ kunnen omgaan in hun communicatie uitingen. De belangrijkste conclusie is dat je niet aan ‘window-dressing’ moet doen, in de communicatie moet het totaalconcept kloppen. Als een reclameboodschap niet oprecht overkomt bijvoorbeeld, kun je als bedrijf de plank volledig misslaan. Voor mij is het ethische kompas de belangrijkste koers om op te varen. Uit deze sessie kwam bovendien naar voren dat het bij bedrijven steeds meer gaat over goed zijn voor de wereld. De spreuk ‘It’s no longer about doing less harm, but about doing more good’, sprak mij in dat kader erg aan.”

Jantien Eising – Hoofd communicatie RDW

C-DAY17-sessie

Fasterclass – Personal Branding

‘Geen trucje’

Bezoekers van C-Day17 kruipen in de huid van de reporter en doen verslag van een gevolgde sessie.

“Weet waar je voor staat, wat de gewenste associaties zijn, stel heldere doelen en werk vanuit die kracht, zo stelt Van Citters. En als je dat goed doet, voedt je personal brand het merk van je politieke partij, organisatie of bedrijf. Zo dient je personal branding een hoger doel. Wat mij eens te meer duidelijk werd is dat personal branding geen trucje is, maar continue bewustwording, timing, meting en dosering. Alert zijn dus. Zodat het ‘residu’ aanzienlijk en relevant is. Een mooie term voor wat er bij je doelgroep blijft hangen.”

Hans van Geenhuizen, woordvoerder, RDW Zoetermeer

C-DAY17-sessie

Fasterclass Company Webcast - Effectief communiceren met webinars

‘Kijktijd verbazingwekkend lang’

Bezoekers van C-Day17 kruipen in de huid van de reporter en doen verslag van een gevolgde sessie.

“Een webinar blijkt een nog onbekende maar slimme manier om je doelgroep te bereiken. Het is beter, effectiever en interactiever dan de mail, op dit moment toch nog altijd een populair middel. Natuurlijk kun je een webinar ook zo duur maken als je wilt, maar het is altijd goedkoper dan een live-event. Terwijl het bereik potentieel groot is en uit onderzoek blijkt dat de kijktijd verbazingwekkend lang is. Een ander voordeel is dat de drempel laag is; mensen stellen makkelijk vragen. Hiermee creëer je interactie en als bonus ontvang je ook direct feedback op je lezing of product. En als je je webinar online beschikbaar houdt, bereik je je doelgroep zelfs maanden na je webinar nog. Mits je goede content en een sterke spreker hebt natuurlijk.”

Jessy van Son, pr- en communicatiemanager Airsoft Sportbond

C-DAY17-sessie

Fasterclass Illumy – De toekomst van interne communicatie

‘Iedereen aan boord houden’

Bezoekers van C-Day17 kruipen in de huid van de reporter en doen verslag van een gevolgde sessie.

“Stefan Hoevenaar schetste eerst een aantal trends. Waar staan we in 2025? Een van de trends is de uitbreiding van interne communicatie naar zzp’ers of externe projectleden. Communicatie moet iedereen aan boord houden, ook de mensen die niet op de loonlijst staan. Bij sommige trends over technologie had ik mijn vraagtekens. Is robotisering in 2025 echt al zo ver? Rik Mulder van Plek ging vervolgens in op de onderlinge dialoog tussen medewerkers. Sommige bedrijven willen WhatsApp voor medewerkers verbieden ten gunste van een eigen, interne applicatie. Ook het onderwerp transparantie kwam voorbij. Een lastige vind ik. Ik geloof in openheid, maar wat doe je met privacygevoelige informatie? En hoe ga je om met het corporate verhaal dat je te vertellen hebt? Voor mij blijft dat ook na deze sessie een vraag.”

Tineke van Bakel, online marketing Ortec

C-DAY17-sessie

Fasterclass – Behavioural Insights

‘Onze omgeving communiceert ook’

Bezoekers van C-Day17 kruipen in de huid van de reporter en doen verslag van een gevolgde sessie.

“Semiha Denktas pleit voor sturing van het onbewuste gedrag om de leefstijl van mensen te beïnvloeden en daarmee hun gezondheid te verbeteren. Ik kan me erg goed vinden in haar verhaal. Zelf doe ik onderzoek naar manieren om ons eetpatroon te veranderen. We hebben zo'n 200 eetkeuzes per dag, maar we maken maar liefst 70 procent van die keuzes zonder er bewust bij na te denken. We moeten daarom beter samenwerken met architecten en andere inrichters van de leefomgeving. Want de omgeving waarin je eet communiceert ook. Daarmee maken we het mensen gemakkelijker om onbewust het goede gedrag te vertonen.”

Sanne Raghoebar, Phd kandidaat Wageningen Universiteit en Research Center Strategische communicatie

C-DAY17-sessie

Fasterclass ANP Zakelijk – Het communicatievak in 2025 volgens ANP en Kantar TNS

Altijd plek voor communicatie- professionals

Bezoekers van C-DAY17 kruipen in de huid van de reporter en doen verslag van een gevolgde sessie.

“Aan de hand van stellingen vond er een discussie plaats over de toekomst van het communicatievak en de vraag waar de communicatieadviseur in 2025 staat. Mensen denken dat er dan nog meer gebruik wordt gemaakt van data en kunstmatige intelligentie voor effectieve communicatie, dat er vanuit verschillende hoeken steeds meer communicatie zal komen en dat communicatieafdelingen zoals die er nu zijn wellicht niet meer als losse afdeling blijven bestaan, maar verweven zijn door de hele organisatie. Daar maak ik me zelf geen zorgen over. Ik denk dat er altijd plek zal blijven voor communicatieprofessionals zoals wij.”

Mirjam van der Loo – Teamleider Communicatie Gemeente Leiden

C-DAY17-sessie
Eten en daten

30 minuten, 16 matches

Acht bezoekers van C-DAY17 wagen zich aan een potje speeddaten. Na een half uur is het al weer voorbij, maar de deelnemers zijn nog lang niet uitgepraat.

Wie
Sietse Pots (Sterk Werk Communicatie)
Marijn van de Meiracker (student communicatie)
Sigrid van Iersel (Journalist/Storytelling)
Moniek Bluyssen (Prorail)
Ingrid Spruit (HVR Group)
Latifa Zinad (Gemeente Berkelland)
Brandon Martens (Fontys Hogescholen EHV)
Melvin Mulder (Belastingdienst)

Op zoek naar
De perfecte match

Hoe
Speeddaten: 4 keer 3 minuten

Waar hebben zij het over?
Omarm de positiviteit, niet langer zeuren.

Hoe je je kunt bewegen in een politiek hiërarchische organisatie.

Dat organisatiebelang ook communicatiebelang is.

Hoe je een negatieve boodschap positief kunt brengen.

Dat storytelling niet een glad verhaaltje is. Het geeft hoop.

Dat individuele verhalen de basis vormen voor verandercommunicatie.

Hoeveel matches zijn er na afloop?
16!

Waarom ook nog een tweede date?
“Meer naar de verhalen van mensen in de organisatie luisteren: dat kan ik van jou leren.”

“Ik wil met jou verder praten over hoe je over functies en specialisaties heen kunt communiceren.”

“Ik wil meer weten van de combinatie tussen organisatieadvies en communicatieadvies.”

“Ik kan van jou leren om meer naar de feiten te zoeken en deze te onderbouwen.”

“Ik vind jou een mooie inspirerende verhalenverteller.”

“Er is wel iets dat ik nog met jou zou willen bespreken…”

‘Van scenario terug naar trend’

Het gesprek is geanimeerd. Maar waarover praten zij? En mogen wij dat weten? We vragen het aan Marc van Wingerden van Tappan, Evelyne Esveld van TU Delft en Jos van Winkel van de gemeente Amersfoort.

Jos: “Je valt binnen in een soort werkoverleg. We spotten trends in de samenleving en bedenken op basis daarvan wat communicatieprofessionals nodig hebben aan competenties en kennis. Bijna twee jaar geleden hebben we dat voor het laatst gedaan. We hebben nu zo’n 70 procent van het nieuwe traject doorlopen.”

Marc: “We moeten met een aantal mensen nog even diep op de door ons geconstateerde trends praten. Hun feedback kunnen we dan verwerken.”

Evelyne: “Voor ons is het de uitdaging dat de trends toepasbaar worden gemaakt, dat communicatieprofs ermee aan de slag kunnen.”

Marc: “De trends vormen de leidraad voor activiteiten van Logeion, maar ook communicatieafdelingen gebruiken de trends die wij constateren. Het vormt voor hen de basis om vast te stellen wat ze nodig hebben aan competenties. Wat missen ze? Waarop moeten ze investeren?”

Jos: “Normaal gesproken identificeer je trends. Een van de belangrijkste trends is dat de maatschappij – en daarmee ook communicatie – exponentieel verandert. Daarom moet je in scenario’s gaan denken.”

Evelyne: “Dit jaar hebben we ons de luxe van de chaos gegund en zijn we vanuit scenario’s terug gegaan naar de trends. Maar welke trends we later dit jaar publiceren vertellen we nog niet. Laat dat maar een cliffhanger zijn.”

Paparazzi

‘Nieuw netwerk, nieuwe kennis, nieuw perspectief’

Het gesprek is geanimeerd. Maar waarover praten zij? En mogen wij dat weten? We vragen het Nori Messchaert, trainee Newsroom gemeente Utrecht en Liselotte Pelle, advisor external relations Shell.

Nori: “We kletsen bij. Wij hebben samen gestudeerd: politieke communicatie aan de UvA. Toevallig kwamen wij elkaar hier tegen.”

Liselotte: “En we genieten na van de speech van Cody Keenan. Dat sluit echt heel mooi aan bij ons vakgebied. We staan ook met hem op de foto.”

Nori: “Twee jaar geleden studeerden we af. Het was niet gemakkelijk om aan een baan te komen.”

Liselotte: “Ik heb na mijn studie eerst een paar maanden stage gelopen. Jij toch ook, Nori?

Nori: “Zeker. En ik heb ook nog een paar maanden als uitzendkracht gewerkt bij een non-profit organisatie. Je moet ervaring hebben, anders krijg je geen baan. Nu hebben we allebei een traineeship. Kunnen solliciteren vanuit een starterspositie is heel fijn.”

Liselotte: “Uitdaging en ontwikkeling. Dat hoort terug te komen in een traineeship. Het bezoeken van dit congres valt onder het kopje ontwikkeling.”

Nori: “De uitdaging is jezelf te blijven uitdagen. Vandaag gaat het om nieuw netwerk, nieuwe kennis, nieuw perspectief.”

Paparazzi

Hoe stressbestendig ben jij?

Communicatie is een vak met veel tijdsdruk en steeds veranderende situaties. In de Escape Room krijgen zes bezoekers van C-DAY17 een stressbestendigheidstest, bedacht door vier tweedejaars studenten Communicatie van Hogeschool Leiden in opdracht van Magazine on the Spot. Kijk en huiver!

Escape room

‘Verschil is enorm’

Lisa Dol, student communicatie:

“Is de communicatieprofessional de nieuwe journalist?”

Henny Strooi, gepensioneerd:

“De taak van de journalist is het controleren van de overheid en maatschappelijke organisaties. In die rol moeten zij rapporteren over zaken die soms het daglicht niet kunnen verdagen. De communicatieadviseur is vaak in dienst van een organisatie of instelling; die wordt meestal niet geacht de vuile was buiten te hangen. Ik heb beide rollen vervuld en ik vind het verschil enorm.”

Talent meets ervaring

‘Weten wat er speelt’

Sammie Maerten, student communicatie:

“Wat zijn jouw allerbeste tips voor communicatiestudenten?”

Noud Bex, Bex Communicatie:

“Je moet weten waar jouw organisatie naartoe wil, wat er speelt en de omgeving kennen. Begrijp waar de leiding wakker van ligt en spreek de taal van de organisatie: pas dan kun je je werk goed doen.”

Talent meets ervaring

‘Mix van oud en nieuw’

Meriam Aababou, student communicatie:

“Is er nog toekomst voor oude media?”

Arjen Boukema, ING:

“Toekomst is er zeker. Ik zie wel wat in een mix van oude en nieuwe media. Neem televisie. Dat blijft bestaan, alleen het lineair televisie kijken neemt natuurlijk steeds meer af.”

Talent meets ervaring
CDay in cijfers

‘Inspiratie opdoen’

Sjors van Veen, student communicatie:

“Leuk hoor, dat C-Day. Maar dat is toch vooral een feestje voor de gevestigde orde?

Gisele Cooper, ABN AMRO:

“Het is ook mijn eerste keer. Maar je kunt hier altijd inspiratie opdoen, waar je later in je werk of op je stage ook wat aan hebt.”

Talent meets ervaring

‘Verbied social media niet’

Frans de Jong, student communicatie:

“Hoe stimuleer je werknemers om positief te zijn over jouw organisatie op social media?”

Lieke Severijns, Babbage Company:

“Door ze alle ruimte te geven op hun werk. Verbied social media niet, maar stimuleer het. Ik denk dat veel werkgevers bang zijn dat het afleidt van hun werk, maar het is juist voor communicatiedoeleinden een belangrijk medium. Hiermee kun je als organisatie naar buiten treden.”

Talent meets ervaring

Verkiezing Communicatieman/vrouw en CommunicatieTalent van 2017

Laura Peels en Wim van der Weegen in de prijzen

Laura (ministerie van Infrastructuur en Milieu) is communicatietalent van het jaar 2017 vanwege haar effectieve en creatieve aanpak rond de Nationale Klimaattop en Wim (Onderzoeksraad voor de Veiligheid) is communicatiepersoon van 2017 voor de uiterst complexe communicatie rond het onderzoek naar de ramp met de MH17. Na de eerdere nominatie en live pitches tijdens C-DAY17 waren publiek en vakjury het over beide winnaars volledig eens. Gefeliciteerd!

Highlights

Vraag

“We werken veel met vrijwilligers. Hoe kunnen we eigen initiatief toestaan in hun communicatie, maar wel op een manier dat ze binnen de lijntjes blijven?”

Renske Bartels, Sr. Marketing en Communicatieadviseur Lumens


Antwoord

“We zijn geen communicatiepolitie, maar schetsen wel duidelijke kaders voor onze medewerkers. Via de ‘meewerkstand’ en betrokkenheid bij hun projecten, proberen we hen te verleiden ons te betrekken bij de communicatie, juist omdat ze daar zelf ook baat bij hebben.”

Alet de Mol van Otterloo, Communicatieadviseur KING

Matchmaker

Vraag

“Wat is het communicatievak nog als alles binnen een organisatie communicatie is? En hoe kun je als adviseur het beste iets toevoegen?”

Henk Buis, Eigenaar Henk Buis Communicatie en Innovatie


Antwoord

“Ga op zoek naar waar je daadwerkelijk van betekenis kunt zijn. Bedenk waar je het grootste verschil kunt maken: in dagelijkse dingen, kennis beter benutten of in externe communicatie.”

Job Leene, Eigenaar Leene Communicatie bv

Matchmaker

Vraag

“Hoe zorg je intern voor verbinding in een organisatie met een groot hoofdkantoor en ruim twintig buitenlocaties?”

Moniek Bluyssen, Communicatiemanager ProRail


Antwoord

“Ik introduceerde ooit een fysiek platform dat simpel en laagdrempelig in gebruik was en daardoor veelgebruikt. Daarnaast organiseerden we regionale bijeenkomsten. We zochten het contact op, kozen bijvoorbeeld een medewerker van de maand, en hebben storytelling ingezet op de familiaire cultuur van het bedrijf.”

Jolanda Sinha Rasser, Communicatie Docent en Coördinator Fontys Hogeschool

Matchmaker
Snapchat pitch
Snapchat pitch
Snapchat pitch

Dit zijn wij

‘Live’ uw congres of event verslaan: dat doen wij, van Magazine on the Spot. Met journalisten, vormgevers, filmmakers, vloggers, illustratoren, infographicmakers, en fotografen gaan wij tijdens uw event in gesprek over de inhoud, en maken nieuwe verbindingen. Niet zelden op het snijvlak van theater, beleving en communicatie. Het resultaat: prikkelende live updates op de dag zelf, zoals vandaag bij C-DAY17. En – binnen 24 uur als het moet – een (digitaal) magazine vol pakkende interviews, vlogs, foto’s, filmpjes, recensies en reacties ‘on the spot’.

On the Spot

Vraag

“Hoe bereik je moeilijke doelgroepen, zoals jongeren en ouderen?”

Rob Michilsen, eindredacteur Communicatie Gemeente Rotterdam


Antwoord

“Door ‘social listening’, oprecht luisteren, naar mensen die invloed hebben en die je verder mee kunt nemen in je netwerk. Deze mensen worden vaak niet gezien.”

Climmy Hanssen, Eigenaar Puur C

Matchmaker

Vraag

“Welke middelen zet ik in bij externe communicatie nu we een nieuwe visie en huisstijl hebben?”

Agnes Bezembinder, Regisseur Communicatie Atlant


Antwoord

“Wij hebben met een film onze corporate story vertaald naar onze mensen. Mensen zijn middelen geworden. Medewerkers vertellen nu ons verhaal.”

Anne-Marije Potter, Corporate Communicatie SVn

Matchmaker

‘Lees Communicatiestrategie’

“Het boek dat eigenlijk iedere communicatieprofessional zou moeten lezen is ‘Communicatiestrategie’ van Wil Michels. In heel korte bewoordingen en een paar schema’s laat Michels zien hoe je een overtuigende strategie opzet voor eigenlijk elk soort organisatie.”

Bart van Hulsbeek, Careo
Tip-top

‘Top voor opkomst en sfeer’

“Als evenementenorganisator zie ik veel bijeenkomsten. Dit is de eerste keer dat ik bij C-Day ben. En ik wil Logeion een compliment maken. Mooie opkomst, goede sfeer, oog voor detail. En goed opgebouwd programma. Maar vooral valt mij de openheid op tussen de deelnemers. Dat zie ik wel eens anders.”

Roel Dekker, Next Novelty
Tip-top


‘Overload aan informatie’

Magazine on the Spot gaat op zoek naar vaktrends. Dit zien bezoekers van C-DAY17 in hun persoonlijke glazen bol.

“In de interne communicatie worden de ouderwetse nieuwsbrief en het praatje van de directeur vervangen door talloze interne communicatiekanalen. Op zich heel mooi, maar het schiet door naar een overload aan informatie. Er wordt te veel gecommuniceerd, over te veel onderwerpen. Werknemers weten niet meer waar ze het moeten zoeken. Dus is er behoefte aan tools om beter door dit informatieaanbod te kunnen navigeren.”

Maarten Dikmans, New Media Ventures
Vaktrends

‘Lees! En leer je te verdiepen’

“Communicatieprofs moeten veranderaars zijn. En dat moet je durven. Durven om risico’s te lopen, durven te zoeken, durven de confrontatie aan te gaan. Verdiepen in mensen is hierbij een eerste vereiste. Echt verdiepen dus, en niet afhaken of terugschrikken als iemand het niet met je eens is. Mijn meest simpele advies om dat verdiepen te leren is lezen. Fictie, non-fictie, vakliteratuur, maakt niet uit. Door te lezen verdiep je je automatisch in andere personen en trigger je je geest om buiten de gebaande paden te treden.”

Fred Hermsen, Maters en Hermsen Bedrijfsjournalistiek
Tip-top


‘Kleine revolutie’

Magazine on the Spot gaat op zoek naar vaktrends. Dit zien bezoekers van C-DAY17 in hun persoonlijke glazen bol.

“Gemeenten maken steeds vaker beleid in dialoog met de burger. Er is steeds meer burgerinitiatief, waarbij de gemeente minder het heft in handen neemt en veel meer faciliteert. Je kunt wel spreken van een kleine revolutie, waarbij oude systemen worden afgebroken. Er ontstaat een nieuwe vorm van democratie onder invloed van deze dialoogtrend, met een heel andere rol voor de gemeenteraad. Communicatieprofessionals hebben daarin een aanjaagfunctie, omdat wij als vooruitgeschoven post nieuwe ontwikkelingen als eerste aanvoelen.”

Sietske Postma, DDFK-gemeenten
Vaktrends
Snapchat pitch

‘Doe eens gek’

“Een communicatieprofessional die een vraag krijg van een opdrachtgever, voert die vaak gewoon uit. Wij hebben de neiging volgzaam te zijn en inspireren daardoor onvoldoende. Terwijl het spannender is om buiten gebaande paden te wandelen. Doe eens gek. Ga van de handrem. En durf je opdrachtgever te confronteren met een heel andere aanpak.”

Helmi Geeve, Rep en Roer
Tip-top


‘Datagedreven communicatie’

Magazine on the Spot gaat op zoek naar vaktrends. Dit zien bezoekers van C-DAY17 in hun persoonlijke glazen bol.

“Communicatieadviseurs gaan steeds bewuster om met waardevolle data die overal beschikbaar zijn en waarmee je je plannen sterker kunt onderbouwen. In de marketing doen ze dat al langer. ‘Van buiten naar binnen kijken’ is belangrijk. Hoe krijg je een goed beeld van je omgeving? Daarvoor zijn tal van bruikbare data beschikbaar: via Google Analytics, twitteranalyses, omgevingsmonitoring, stakeholderanalyses. Allemaal snel, goed en goedkoop. Ik doe dat voor opdrachtgevers als overheden, culturele instellingen en bedrijfsleven. Het werkt!’"

Ingrid Spruit, zelfstandig communicatieadviseur
Vaktrends

‘Ga in gesprek’

“Communicatiemensen moeten nog veel meer in gesprek gaan met anderen in de organisatie. Blijf niet achter je computer hangen maar loop rond, leg contacten en zorg dat communicatie eerder in processen betrokken raakt. Anders ben je altijd te laat en loop je achter de feiten aan. Ook dit is ‘van buiten naar binnen denken’. ”

Dré Veelenturf, flexmanager, ministerie van BZK
Tip-top

‘Doe maar normaal’

“Het boek ‘De corporate tribe’ van Jitske Kramer en Danielle Braun, managementboek van het jaar 2016, heeft mij enorm geïnspireerd. Het boek daagt je uit om als een antropoloog naar je vakgebied en je organisatie te kijken, over de grenzen dus. Dan vraag je je meteen af waarom we ons zo anders gaan gedragen als we over de drempel van een bedrijf stappen. Ik zou bijna zeggen: ‘doe maar normaal’ en laat tegenstellingen als hoog-laag en links-rechts varen. En zeg gedag tegen onnodig jargon en terminologie. Verfrissend zou dat zijn.”

Marit Roeterdink, PRO-RAIL
Tip-top


‘Community Manager’

Magazine on the Spot gaat op zoek naar vaktrends. Dit zien bezoekers van C-DAY17 in hun persoonlijke glazen bol.

“Interne en externe communicatie smelten meer en meer samen. De grens van de organisatie vervaagt, er komen steeds meer in- en externe stakeholders. De uitdaging is de samenwerking tussen deze stakeholders te organiseren en faciliteren. Voorheen was de communicatieprofessional een soort gatekeeper en schrijver van stukjes. Nu focust hij steeds meer op het faciliteren, trainen, en verbinden van mensen. Hij wordt community manager in plaats van communicatiemanager.'

Rik Mulder, directeur Plek
Vaktrends
Keynotes

Cody Keenan, voormalig speechschrijver Barack Obama:

Keenan: drie reacties

Wat hebben bezoekers van C-DAY17 opgestoken van Cody Keenan, voormalig speechschrijver van Barack Obama? Drie reacties.

“De speech van Keenan leert mij om mijn doelgroep beter te bereiken. Het loont om mensen uit de samenleving te betrekken bij je verhaal en in de speech dicht bij jezelf te blijven.”
Matthew van Riel – ANP BV

“Ik vond het inspirerend om te horen hoe Keenan aan de verhalen voor speeches komt en hoe dat wordt ingezet om een boodschap over te brengen. Het delen van échte, persoonlijke verhalen doen wij ook veel en ik herken dat het werkt.”
Liesbeth de Groot – Adviseur Communicatie Domesta

“Een bijzonder verhaal vanachter de schermen. Ik merk dat wij snel geneigd zijn om het grote verhaal te vertellen, maar het voorbeeld van Keenan, waarbij een persoon centraal staat, leert ons dat alles vanuit het kleine verhaal voortkomt.”
Marcel van Spronsen – Communicatieadviseur Oranje Fonds

‘Leer van andere vakgebieden’

“Communicatieprofessionals blijven te veel binnen hun eigen werkgebied. Terwijl je juist daarbuiten verrassende inzichten opdoet. Lees! Bijvoorbeeld het boek van de oprichter van Nike. Of over psychologie. De trends en modellen die je daar ziet kan je zelf weer gebruiken in jouw werk.”

Kelly Verdonk, customer succes manager bij Ortec for communication

Tip-top
Snapchat pitch
Snapchat pitch
Snapchat pitch

‘Doe de video-10-daagse’

“Ik volg nu net de video-10-daagse van de VideoVakVrouw en dat is dus echt een aanrader. Video heeft de toekomst en de toekomst is nu. Als communicatieprofessional moet je dit in je vingers hebben. Elisabeth Griffioen helpt je in tien inspirerende lessen via de mail prima op weg. Wat mij betreft een toptip!”

Vanessa Wezenberg, communicatieadviseur, ministerie van Defensie
Tip-top

Fasterclass Tappan: Overheidscommunicatie 2017

Communicatie voor de armen

Veel mensen in financiële problemen treft weinig blaam: de regels zijn ingewikkeld, de bureaucratie is gekmakend. Een taak dus voor de communicatieprof. Maar hoe zorg je ervoor dat overheidscommunicatie terecht komt bij deze mensen? En dat ze die communicatie ook begrijpen. Want onbegrijpelijke regels kunnen nooit een reden zijn voor armoede van kinderen, stelt Marsha Tatipikalawan.

C-Day-sessie

Over communicatie

Een cool filmpje over ons vak, gemaakt door Zcene MovingMedia Company. Must see! Enjoy!

C-DAY17 intro

‘Steeds meer op maat’

Magazine on the Spot gaat op zoek naar vaktrends. Dit zien bezoekers van C-DAY17 in hun persoonlijke glazen bol.

"De technologische ontwikkelingen gaan heel snel, maar tegelijkertijd blijven mensen ook erg belangrijk. Bij gedragsverandering kijken we steeds nauwkeuriger naar het individu. Welke individuele zorgen hebben mensen? Om het gebruik van sociale media in het verkeer tegen te gaan hebben we bijvoorbeeld nauwkeurig gevolgd hoe jongeren door de dag heen hun apps gebruiken.Om tot gedragsbeinvloeding te komen moet de communicatie steeds meer een op maat gemaakt advies zijn. Belangrijk, want iedereen wil uiteindelijk impact hebben met zijn communicatie. Met hagel schieten is niet meer effectief."

Danielle van Wallinga, communicatie-onderzoeker Publab Hogeschool Utrecht
Vaktrends
Snapchat pitch
Snapchat pitch
Snapchat pitch

Dit zijn de sponsoren:



Het hart van het vak.

Logeion is de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals. Een bloeiende vereniging met ruim 3.400 leden. Logeion is een eigentijds en open platform, waaraan professionals zich op allerlei manieren kunnen verbinden.
Geïnspireerd door C-DAY17? Meer weten over Logeion? Direct lid worden? Of op de hoogte blijven van de meer dan 60 bijeenkomsten die we jaarlijks organiseren? Kijk op www.logeion.nl

C-DAY17 – Het team

Dit e-zine over C-DAY17 is gemaakt door het volgende team van Magazine on the Spot

Coördinatie en eindredactie:
Eric Went

Teksten:
René Lamers, Robin Ouwerkerk, Saskia Ridder, Jan Dobbe, Anje Romein, Marloe van der Schrier, Sigrid van Iersel

Vlog:
Karlijn Broekhuizen

Film:
Luc Busschots en Niels Busschots

Fotografie:
Sanneke Fisser, Edwin Weers, Eelkje Colmjon

Vormgeving:
Loek Weijts, Nanda Alderliefste, Lisanne Gottenbos

Techniek:
Loek Weijts

GIF-Animaties:
Lisanne Gottenbos

Social media redactie:
Nicole van der Schaaf, René Lamers

Productie Snapchat Pitch en Escape Room:
Lisa Dol, Barbara Wijmans, Frans de Jong en Merel van der Geest

Over ons