header-button3

Trend 2: Van netwerk naar bubble

Netwerken ontwikkelen zich steeds vaker door tot ‘bubbles’: groepen van gelijkgestemden met een onzichtbare groepsdynamiek voor de buitenwereld. Hoe vind je aansluiting bij die bubbles? Aan het woord: vijf communicatieprofessionals.

‘Voor mij betekent ‘Van netwerk naar bubble …”

‘Vergezichten’

“Misschien dachten we dat we ontzuild waren, maar dat zijn we natuurlijk niet. Door de digitalisering hebben we alleen nieuwe zuilen, nieuwe bubbles gemaakt. Wees je ervan bewust dat er bubbles zijn en dat je altijd denkt en kijkt vanuit jouw dominante logica. Je moet er alleen niet naar handelen. Hoe je dat doet? Kijk over de schutting. Maar liever nog die schutting weg: ik pleit voor open vergezichten. Ga eens op de top van die berg staan.”

Mark Weijers, Reputatiegroep

‘Piraten op zee’

“Wij zijn tech-jongens. We zien een enorme kloof tussen de kansen die technologie biedt en de communicatieprofessional. Dat zijn twee aparte bubbles, of liever gezegd boten. Het is onze taak om de klant naar ons toe te laten varen. Dat doe je door te laten zien dat je echt van toegevoegde waarde bent, door je klant succesvol te maken. Dat is een reis natuurlijk, je bent samen op missie. We voelen ons nog wel eens piraten, op een stormachtige zee. Maar we komen er wel.” 

Stefan Fountain en Sjors Mahler, pr.co

In de bubble, uit de bubble

Netwerken worden steeds vaker ‘bubbles’ met mensen die allemaal dezelfde overtuiging delen. Hoe ga je daar als communicatieprofessional mee om? Drie vakgenoten stappen even uit de C-Day18-bubble en delen  tijdens de pauze van het vakcongres hun inzichten.

“Je bent lekker in je eigen organisatie bezig met een mooi plan, iedereen vindt het mooi. Dan denk je: wauw, dit gaat lekker zo! Totdat je van functie wisselt en de komst van een asielzoekerscentrum moet begeleiden. Dan word je ineens hard geconfronteerd met je eigen bubble. Anderen vinden helemaal niet dat je goed bezig bent.”

Aan het woord is Bernou Haasnoot (teamcoördinator communicatie bij de gemeente Rotterdam). Zij herkent de communicatietrend ‘van netwerk naar bubble’ helemaal. “We leven in onze eigen bubble en we worden geregeerd door algoritmes. Daar moet je goed mee om weten te gaan.”

Het gelijk van de ander
Hanne Bikker (eigenaar van Bikker Strategie & Bestuur) daarentegen wijst de stelling van de hand dat iedereen in zijn eigen bubble leeft. “Het is een hype”, vindt hij, “we worden eigenlijk in het frame gedrukt van de bubbles. Maar ik ga graag op zoek naar het gelijk van de ander en ontmoet allerlei soorten mensen. Twijfel over alles wat ik hoor, dat is erg belangrijk voor mij.”

Bernou zit graag op zaterdag in haar eigen bubble op het hockeyveld, geeft ze grif toe. “Heerlijk om al die gelijkgezinde mensen te spreken.” En tegelijkertijd vindt ze dat communicatieprofessionals het perspectief telkens moeten verbreden. “Realiseer je voortdurend dat er ook mensen zijn die er anders over denken dan jij. In de politiek in Rotterdam wordt bijvoorbeeld erg gereageerd op uitspraken die gedaan worden op Twitter. Maar een zestienjarige scooterrijder zit helemaal niet op Twitter.”

Jetske Roodvoets (senior accountmanager bij Lexis Nexis) wil daar meer over weten. Hoe analyseer je al die gedachten, meningen en opinies? Hoe kun je de werkelijke boodschap eruit halen?

Grenzen aan de bubble
Jetske wijst op een illustratie uit het magazine Flow, dat ze uit een stapel tijdschriften op tafel heeft gevist. Roze en gele bubbels, die elkaar deels overlappen. “Je moet eigenlijk nagaan welke rol je zelf hebt. En of de grenzen die jij ziet aan jouw bubble, ook de grenzen zijn van anderen.” Hanne lacht. “Die wereld van Flow, dat is precies de bubble waar mijn veertienjarige dochter nu in zit. Ze wil graag het nieuwe zomernummer hebben.”

Voortdurend breder kijken
Het wordt er ondertussen niet eenvoudiger op om uit de bubbles te komen, zegt Bernou. “Eerst kreeg je een chronologische tijdlijn op sociale media. Maar nu is bepalend hoeveel interactie je hebt of jouw updates wel zichtbaar zijn voor anderen. Het is goed om voortdurend breder te kijken, want je gaat zo gemakkelijk mee in wat anderen voor jou uitgezet hebben.”