header-4

Trend 3: Always spot on

De ontwikkeling van technologie biedt exponentieel veel manieren voor organisaties om in te spelen op individuele behoeftes en gedrag. Dat zet de verwachtingen op scherp. Hoe blijf jij continu ‘on the spot’? Zes zoekende communicatieprofessionals komen met eerste antwoorden.

‘Voor mij betekent ‘Always spot on…’’

‘Altijd en overal’

“Mijn vriend wordt er wel eens gek van, maar ik ben eigenlijk altijd ‘spot on’: in de trein, de supermarkt en zelfs in de slaapkamer en op de wc. Meestal is het een lust om altijd en overal bereikbaar te zijn; de wereld is letterlijk binnen handbereik. Maar soms is het een last: wanneer je te snel iets post op social media. Als je een fout maakt, dan maak je hem ook goed. Gelukkig is dat me nog nooit overkomen.”

Marleen Veldhuijzen, pr2 Events & Campaigns

‘Een goed boek’

“Eigenlijk wil ik helemaal niet altijd ‘spot on’ zijn. Ik heb een wetenschappelijke achtergrond en ik ben gewend om wat langer over dingen na te denken en niet gelijk de wereld in te gooien. Daarom ben ik ook selectief met sociale media: in wat ik erop plaats, maar ook in wat ik lees. Liever een goed boek dan eindeloze twitterberichten.”

Madelief Bertens, Haagse Hogeschool

Zo blijf jij ‘Always spot on’

Hoe blijf jij ‘Always spot on’? We zetten Carolien Nicolai (gemeente Zeewolde), Marjet den Heijer (Stibbe) en Johan van Zaanen en Casper Pille (startup Polpo) tien minuten aan een tafel, en de oogst is de volgende 5 tips.

Data liegen niet

Stel je aan iemand een vraag, dan is er een gerede kans op een sociaal wenselijk antwoord. Klantprofielen naar aanleiding van – bijvoorbeeld – internetgedrag geven een betrouwbaarder beeld van opinies en behoeften. Die klantprofielen zijn automatisch te genereren. Zoek als communicatieprofessional daarom meer de samenwerking met data-analisten.

Zet chatbots in

Met chatbots kun je een geautomatiseerd systeem in gesprek laten gaan met personen. Vroeger werkten bots vooral met een script. Door kunstmatige intelligentie kunnen bots tegenwoordig veel meer. Dit geeft de huidige bots de mogelijkheid om het doel van een bericht te achterhalen (intentie), maar ook om gegevens uit een bericht te filteren (entiteiten), zoals een e-mailadres of klantnummer.

Van zenden naar behoefte

Technologie maakt het mogelijk om individuele behoeftes in kaart te brengen. Daarmee verschuift de focus voor de communicatieprofessional van het zenden van een boodschap naar het inspelen op – individuele – behoeften. En luister dan ook buiten de eigen bubble. Gebruik daarvoor vooral ook data.

Scenario’s en datamining voor wendbaarheid

Als verandering de enige constante is, zorg er dan voor dat je wendbaar blijft. Werk met scenario’s om in te kunnen spelen op veranderingen. In scenario’s worden meerdere mogelijke toekomstbeelden geschetst, die afhankelijk van de omstandigheden wel of niet haalbaar (blijken te) zijn. Nauw hiermee verbonden is datamining dat zich richt op het vinden van verbanden in grote datasets. Uiteindelijke doel hiervan is om iets over de toekomst te kunnen zeggen en verschijnselen uit het verleden te kunnen beschrijven en uit te leggen.

Transparantie

Een overheid die digitale gegevens van burgers inzet – op welke manier en van welke partij dan ook – moet ervoor zorgen dat die gegevens herleidbaar zijn. Openheid en transparantie voorop dus om het vertrouwen niet te verliezen.