Doe mee(r) met taal

Dromen van…

De documentaire Dromen van Woorden, speciaal gemaakt voor de conferentie Doe mee(r) met taal, geeft een inkijkje in het leven van een aantal laaggeletterden. Hoofdpersoon Biljana en haar taaldocent Ria over de weg die zij samen aflegden.

[ Ria Keijzers ]

Geen onwil, maar onzekerheid

’Naast het feit dat we ze helpen met de taal, proberen we ze ook aan werk te helpen’

“Als school wilden wij heel graag met ouders over de ontwikkeling van hun kind praten, maar dat was heel moeilijk: op onze school zitten leerlingen van maar liefst 22 verschillende nationaliteiten. Mijn directeur zei: Jij bent creatief Ria, verzin iets om die ouders te betrekken. Eerst ben ik workshops bloemschikken en dansen gaan organiseren, maar al snel merkte ik dat het allemaal begint bij taal. Er is geen onwil bij deze ouders om naar school te komen, het komt voort uit angst, uit onzekerheid. Daarom ben ik taalcursussen gaan opzetten. Nu geef ik samen met taal-, lees- en oppasvrijwilligers twee keer per week Nederlandse les aan zo’n zeventig ouders. Naast het feit dat we ze helpen met de taal, proberen we ze ook aan werk te helpen. Ja, best ambitieus. Maar het lukt. Mijn nieuwste ambitie is om ook de peuters die met hun ouders meekomen naar de les, Nederlands te leren. Dan hebben ze in de kleuterklas geen taalachterstand.”

Ria Keijzers, voormalig leerkracht, nu taaldocent John F. Kennedyschool Breda

Subsidie voor taaltrajecten voor ouders

Wil je, net als Ria, zelf aan de slag met het verbeteren van de taalvaardigheid van laagtaalvaardige ouders en hen zo helpen bij het communiceren met de school en met hun kinderen? Het programma Tel mee met Taal stelt in 2018 € 4 miljoen euro subsidie beschikbaar voor (taal)activiteiten voor laagtaalvaardige ouders. Subsidie kan worden aangevraagd vanaf 1 januari 2018 via www.telmeemettaal.nl/subsidie.

[ Biljana Zdravkova ]

Jip en Janneke voorlezen

‘Ik ga nu met meer vertrouwen naar hun én mijn school’

“Ik ben heel blij met de taalcursus die ik bij Ria heb gevolgd en daarnaast heb ik ook veel steun van haar gehad. Door haar lessen ben ik nu Nederlandse boekjes aan het lezen, probeer ik de taal meer te spreken en ben ik zelfs werk aan het zoeken. Maar voor mijn gevoel ben ik nog maar net begonnen, ben ik vooral bezig om steeds meer zelfvertrouwen te krijgen. Laatst zijn we met alle ouders van de cursus op een schoolreisje naar Den Haag geweest. Geweldig was dat, ik durfde ook te praten met mensen op straat. Toen ik nog in Macedonië woonde, werkte ik in een naaiatelier. Hier wil ik graag bij een schoonmaakbedrijf werken. Om mee beginnen. Daarna wil ik verder leren en studeren. Ja, ik ben wel heel gemotiveerd, maar dat moet ook. Ik heb twee kinderen, van drie en zes jaar. Ik ga nu met meer vertrouwen naar hun én mijn school. Voor het eerst lees ik ze Jip en Janneke voor. Daar ben ik heel gelukkig mee.”

Biljana Zdravkova, Taalklas volwassenen, John F. Kennedyschool Breda

Bekijk hier de documentaire Dromen van Woorden