Communicatiedag in highlights

Ruim 300 communicatiespecialisten van de Rijksoverheid waren 30 november in Den Haag aanwezig bij het communicatiedag ‘Emoties de baas!?’, van de Academie voor Overheidscommunicatie. De hoogtepunten in 15 tweets, 10 quotes en 32 beelden.

‘Emoties de baas!?’ in 15 tweets

Communicatiedag in 10 quotes

Erik Kuperus, dagvoorzitter en cabaretier
“Op het compliment ‘wat heb je leuke schoenen’ is het enige goede antwoord: ‘Dank je, dat vind ik zelf ook!’”
Wim van der Weegen, Hoofd Bestuurlijke Zaken, Advies en Communicatie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid
“Een empathische reactie kan zijn dat je echt ziet wat iemand bezighoudt, en tegelijkertijd uitlegt dat je het toch anders gaat doen.”
Bas Haring, filosoof
“Je moet als overheid niet alleen de conclusies communiceren. Maar vooral het pad naar die conclusies toe. Zodat mensen zelf dezelfde conclusies gaan trekken als jij.”
Paulijn de Bruijne, Academie voor Overheidscommunicatie
“Als overheid moeten we ons de vraag stellen: emoties, wat moeten of kunnen we ermee? Zien we ze aankomen? En wat past ons als overheid? Ik denk – juist als iedereen zo heftig reageert – dat er behoefte is aan een baken in de woelige zee: aan een overheid die betrouwbare informatie geeft.”
Spreker workshop ‘Niet in míjn achtertuin’
 “Ik ben een emotionele man. Mijn huis werd gesloopt en ik moest daarover communiceren bij Rijkswaterstaat. Daar kwamen soms emoties bij kijken. Maar vandaag is een feestje. Ik mag hier mijn verhaal doen, we wonen op een terp en we hebben droge voeten.”
Stine Jensen, filosoof en publiciste
“We zijn al eeuwenlang opgezadeld met de erfenis van de Romeinse filosoof Seneca. Hij stelde: als je boos bent heb je onrealistische verwachtingen. Sindsdien oefenen we ons in het onderdrukken van emoties.”
Joeri Jansen, (reclame)bureau Roorda
“Mensen zeggen wat ze denken en doen wat ze voelen.”
Louwrens Wemekamp, adviseur Antennebureau
“Als burgers denken dat de overheid een groot complot beraamt, dan heeft het geen enkele zin om ze te overtuigen met harde feiten. Beter kun je vragen hoe iemand ernaar kijkt en zoeken naar een gezamenlijk vertrekpunt.”
Jörgen van der Meer, omgevingsmanager Rijkswaterstaat
“Het is niet slim om je te richten op criticasters. Je kunt beter proberen om de grote massa iets geïnteresseerder te maken. Als je kunt bereiken dat je vrienden je criticasters overtuigen, dan is dat het allermooiste.”
Jeanine Mies, tekstschrijver en trainer schriftelijke communicatie
“Wil je aandacht? Ben dan tegen iets. Wil je iets bereiken? Ben dan voor iets.”

‘Emoties de baas!?’ in 32 beelden

11_sfeerbeeld_28
11_sfeerbeeld_27
11_sfeerbeeld_26
11_sfeerbeeld_25
11_sfeerbeeld_24
11_sfeerbeeld_23
11_sfeerbeeld_22
11_sfeerbeeld_21
11_sfeerbeeld_20
11_sfeerbeeld_19
11_sfeerbeeld_18
11_sfeerbeeld_17
11_sfeerbeeld_16
11_sfeerbeeld_15
11_sfeerbeeld_14
11_sfeerbeeld_13
11_sfeerbeeld_12
11_sfeerbeeld_11
11_sfeerbeeld_10
11_sfeerbeeld_9
11_sfeerbeeld_8
11_sfeerbeeld_7
11_sfeerbeeld_6
11_sfeerbeeld_5
11_sfeerbeeld_4
11_sfeerbeeld_3
11_sfeerbeeld_2
11_sfeerbeeld_1
11_tweegesprek_saskia_1
teaser_emoties_de_baas_DSC6863
teaser_emoties_de_baas_DSC6810
teaser_emoties_de_baas_DSC6803