Focus on/op Talent

Focus on/op Talent: de highlights

Op 6 juni 2018 organiseerde De Leidse Aanpak de conferentie: Focus on/op Talent in de Leidse Marekerk. Deze conferentie vormde een afsluiting en een nieuw begin. De afsluiting van het internationale Erasmus+ programma Talent Education, het begin van De Leidse Aanpak 2.0. De highlights in quotes en in beelden en vier ‘opbrengsten’ uitgelicht.

Zo leren wij van elkaar

Op allerlei plekken in de stad Leiden konden bezoekers van ‘Focus on/op Talent’ op 6 juni kennisnemen van relevante ontwikkelingen op het gebied van talent en talentontwikkeling. Van ‘Design Thinking’ tot ‘Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong’: voor alle sectoren was er iets te halen. De workshops werden gegeven in scholen, maar ook bijvoorbeeld bij de gemeente Leiden in huis en in de Sterrenwacht. Wat hebben deelnemers opgestoken van deze bijeenkomsten? Vier opbrengsten uitgelicht. Ofwel: waarom De Leidse Aanpak werkt!

Saskia Rijghard, directeur-bestuurder Ambulante Educatieve Dienst Leiden

‘Direct nieuwe verbindingen’

“De sessie ‘500 jaar onderwijsinnovatie in Leiden’ begon met een inspirerende inleiding. Over hoe sinds de komst van de Universiteit in 1575 Leiden een ecosysteem voor talent en goed onderwijs is. We keken naar ‘good practices’ en gingen vervolgens met elkaar op een creatieve manier in op de uitdagingen van het Leidse onderwijs van de toekomst. We dachten na over nieuwe vormen van onderwijs en samenwerking. En afsluitend werden direct nieuwe verbindingen gemaakt. Succesvol!”

Renate Zwanenburg, leerkracht St Josephschool

‘Engels Anders: leuk en leerzaam’

“Ik was bij de sessie ‘Engels Anders’. Daar heb ik veel informatie gekregen over de knelpunten bij de overgang van PO naar VO. Zo loopt het VO ertegenaan dat op het PO Engels nog niet overal als kernvak wordt gezien. En er zijn verschillen tussen beide sectoren als het gaat om terminologie bij het toetsen van grammatica. We hebben veel oefeningen gedaan voor in de klas. Leuk en leerzaam.”

Lilian van Honk, Plusklas Gioia/Timmerclub Lilian van Honk

‘Als team tot oplossingen komen’

“Tijdens de sessie ‘Design Thinking’ van Katy Lips stond het lesonderwerp ‘overstromingen’ centraal. Wat weten we al? Wat moeten we nog weten? Een combinatie van plaatjes en filmpjes maakte het duidelijker, voelbaar. Ook werden persona’s gebruikt, om je nog beter in te kunnen leven in het probleem. Vervolgens ging het om de oplossingen. Vanuit welke hoek ga jij dat doen, was de vraag? Ben jij een bouwer, een wetenschapper of meer een sociaal werker? Als team kom je zo steeds beter tot oplossingen en ga je diep op de problemen in. Kinderen leren zo niet alleen veel over het onderwerp, maar ook over zichzelf. En meer empathie voor jezelf en voor elkaar maakt dat het makkelijker wordt om te laten zien wat je in je hebt.”

Janneke Jurgens, zorgcoach SPL

‘Eigen talenten ontdekken als basis’

“Mooie praktijkverhalen, gecombineerd met theorie en zelf doen: dat was wat we kregen voorgeschoteld bij de sessie ‘Talent fluisteren met goed luisteren’. De kernboodschap: in een ontspannen sfeer samen je eigen talenten ontdekken is een goede motivator om de kinderen waarmee je werkt goed te kunnen zien en horen. Op deze manier leer je hun talenten beter kennen en kan je helpen ze verder te ontwikkelen.”

'Focus on/op Talent' in quotes

Beeldengalerij