Big ideas

In de ideeënfase van een plan mag je nog dromen. Over ‘big ideas’, in dit geval om Leiden en de Jonge Rembrandt op de kaart te zetten. Zeven deelnemers aan de expertsessie ‘De jonge Rembrandt’ prikkelen de verbeelding. Van een alternatieve Leidse Nobelprijs tot een jaarlijks terugkerend Rembrandtfestival.

Onno Blom, auteur, literair recensent en Jan Wolkers-biograaf

‘Biografie van De jonge Rembrandt’

“De biografie van Jan Wolkers is mij niet in de koude kleren gaan zitten. Maar nu is het toch tijd om mijn tanden in een nieuw project te zetten. En ik weet inmiddels wat dat project is: ik ga een biografie schrijven over De jonge Rembrandt.”

Jos Vranken, Directeur NBTC Holland Marketing:

‘Kijk naar Brabant en Van Gogh’

“Hoe kunnen de Rembrandt van Leiden en van Amsterdam elkaar versterken? Niet alleen in 2019, maar ook na 2019? Rondom Van Gogh speelde ooit hetzelfde dilemma , maar dan tussen Brabant en Amsterdam. Brabant heeft zich uiteindelijk gefocusd op het erfgoed van Van Gogh. Met in plaatsen als Nuenen en Zundert een complementaire Van Gogh-beleving. Daardoor ontstaat landelijk een sterker verhaal.”

Gijsbert van Es, Journalist NRC en gemeente Leiden:

‘Langste tentoonstelling van de wereld’

“Het idee kwam van Ariela Netiv (directeur Erfgoed Leiden en omstreken), maar ik breng ‘m hier graag nog eens onder de aandacht. Op dit moment wordt het Singelpark gerealiseerd, een kilometerslang stadspark, slingerend langs de singels van Leiden. Een unicum mag ik wel zeggen. Laten we de reproducties uit 2006 opnieuw drukken en in het Singelpark de langste Rembrandt-tentoonstelling van de wereld maken. De reprorechten zijn afgekocht, dus die kosten hebben we in ieder geval niet.”

Rik Kamps, 3 Oktober Vereeniging:

‘Leidse Nobelprijs’

“Conceptueel zeg ik: Rembrandt staat voor innovatie. En dat sluit prima aan bij ‘Leiden, stad van ontdekkingen’. Dus eigenlijk moeten we iets creëren dat Rembrandt en het innovatiethema koppelen aan onze stad. Zoals een prijs voor innovatie, in de ruimste zin des woords. Misschien wel een alternatieve Nobelprijs op Europese schaal.”

Pepijn Smit, artistiek leider PS|Theater en stadsprogrammeur:

‘Verbinding tussen toen en nu’

“In het werk van Rembrandt zie je de stad Leiden niet direct terug, maar wel de mensen die hier woonden. Rembrandt zocht verbinding met de mensen om hen heen, schilderde hen. Wij moeten ook zorgen voor verbinding. Verbinding tussen mensen natuurlijk en verbinding tussen toen en nu, zodat het verleden inspirerend blijft voor het nu. Hoe? Geef kansen aan jonge makers uit Leiden maar ook daarbuiten, bijvoorbeeld via een academie. En zie de jonge Rembrandt niet alleen als publiekstrekker, maar verbind ook Leidenaren met hem.”

Marco Ruzza, Jora Vision:

‘Rembrandt Experience’

“Wij zien een aantrekkelijke Rembrandtroute door de stad voor ons. Met een iconisch nieuw gebouw in de buurt van het Centraal Station als startpunt. Aan de Langebrug maken we nu al het eerste puzzelstukje van deze Rembrandt-experience. Daarmee krijgt de mens Rembrandt een gezicht. Hierdoor kunnen jong en oud zich met hem identificeren, zodat hij een beetje van ons allemaal wordt.” 

Casper Faassen

‘Rembrandtacademie’

“De gemeente, de universiteit en makers moeten de handen ineenslaan om een Rembrandt Academie te starten. Als stad van kunst en kennis kunnen we daarmee toptalent naar de stad halen. Leiden wordt daarmee een soort Oxford, waar mooie dingen gebeuren. En we concurreren dan niet met Amsterdam. Het enige wat we eigenlijk nog nodig hebben is zes miljoen en een pand.”

Peter Labrujere, Leidse ondernemer:

‘Jaarlijks Rembrandtfestival’

“In Deventer hebben ze een Dickensfestival. Dat kunnen wij in Leiden ook, maar dan rondom Rembrandt. Met duizenden historische figuren die de stad kleuren, een weekend lang. Iedereen kan meedoen: winkeliers, de universiteit, de horeca. Zo brengen we Rembrandt naar de stad zonder dat we een concurrent van Amsterdam zijn.”