‘De jonge Rembrandt’ in highlights

Op vrijdag 9 februari woonden ruim zeventig genodigden de expertmeeting ‘De jonge Rembrandt’ bij in de Leidse Marekerk. Deze expertmeeting en de daaraan gekoppelde verkenning van een merkenpallet, komen tot stand dankzij bijdragen van de gemeente Leiden en provincie Zuid-Holland, en sluiten volledig aan op de gezamenlijke inspanningen van Museum De Lakenhal en Leiden Marketing voor het themajaar Rembrandt & de Gouden Eeuw in 2019. De highlights van de expertmeeting in quotes en in beeld.

‘De jonge Rembrandt’ in quotes

‘Beroemde zoon’
“In het derde couplet van het Leidse volkslied staat: ‘Stad met veel beroemde zonen, Leiden is mijn wieg geweest’. Omdat het er veel zijn kunnen we niet goed focussen. Maar dat willen we eigenlijk wel. Op eentje die wereldberoemd is: Rembrandt van Rijn. Hij heeft hier geleerd hoe het moest en daar gaat het natuurlijk om.”

Henri Lenferink, burgemeester van Leiden
‘Naar het hier en nu’
“Mijn grote wens is dat we het niet alleen invullen met folkloristische taferelen, maar dat we daarnaast kijken of we het oude beeld van Rembrandt naar het hier en nu kunnen transporteren, met nieuwe kunstenaars en ondernemers en wellicht zelfs een kunstacademie om allerlei projecten de ruimte te geven.”

Martijn Bulthuis, directeur Leiden Marketing
‘Kunst en kennis combineren’
“Rembrandt koppelen aan talent, daar zie ik wel wat in. Dan kunnen we kunst en kennis combineren. Hij heeft bijvoorbeeld veel anatomische studies gedaan in het anatomisch theater. We zouden er zelfs een prijs voor talent aan kunnen koppelen.”

Dirk van Delft, directeur Rijksmuseum Boerhaave
‘Leidse perspectief marginaal’
“Rembrandt de Leidenaar? Als je een lijn trekt van Leiden naar alle plekken waar hij daarna is geweest, dan moet je concluderen dat hij vooral een grootmeester in Europa was. Ik vind het Leidse perspectief heel marginaal.”

Gary Schwartz, kunsthistoricus en Rembrandt-kenner
‘Magisch verbond’
“Rembrandt, als kind in Leiden, slorpte alles op met zijn ogen. Hij wist wat hij zag via zijn hand zo op doek te krijgen dat die werkelijkheid ons nu nog raakt. Dat magische verbond tussen oog en hand is heel bijzonder.”

Meta Knol, directeur Museum De Lakenhal
‘Reproducties bij elkaar’
“Je kan het publiek geen groter plezier doen dan alle vroegere Rembrandts uit zijn Leidse periode in reproductie bij elkaar te hangen, met reportages in documentaire-achtige setting. Zodat je begrijp op welke manier hij bezig was met zijn werk.”

Ernst van de Wetering, kunsthistoricus en Rembrandt-kenner
‘Langer vasthouden’
“Waarom zouden we van 2019 weer een los jaar maken? Waarom gaan we dit niet langer vasthouden en langdurig en structureel de associatie versterken tussen de jonge Rembrandt en de stad Leiden? We hebben er de komende jaren allerlei aanleidingen voor.”

Lucien Geelhoed, strateeg Leiden Marketing, kwartiermaker Rembrandt
‘In continuüm plaatsen’
“Hoe kunnen we Rembrandt duurzaam verbinden aan Leiden? Dan komen we er niet met een tentoonstelling hier of een feestje daar. Dan is het logischer om dat in een continuüm te plaatsen. Zodat mensen bij Rembrandt automatisch aan Amsterdam en aan Leiden denken.”

Erik Peekel, dagvoorzitter expertmeeting ‘De jonge Rembrandt'
‘Geen ondernemer’
“Het is belangrijk om Rembrandt niet als ondernemer te zien. Hij was geen ondernemer, hij was kunstenaar. Met om hem heen kunstliefhebbers, die verstand hadden van kunst. Rembrandt was omgeven door groupies, al tijdens zijn leertijd. Het ging hen om zijn kunstbezigheden.”

Ernst van de Wetering, kunsthistoricus en Rembrandt-kenner
‘Biografie De jonge Rembrandt’
“Er zijn al zoveel boeken over Rembrandt geschreven, maar vaak zijn dit naslagwerken over collecties. Daarom vind ik het een fantastisch dat Onno Blom de biografie van De jonge Rembrandt gaat schrijven. Als er iemand in staat is om in de huid van de jonge Rembrandt te kruipen is het Onno, dat heeft hij met de biografie van Wolkers wel bewezen.”

Mirjam Flik, Cultuurmakelaar Leiden

Nipte voorkeur voor ‘de revolutionair’

Rangschik vier aspecten naar belangrijkheid als onderdeel van het merkenpallet ‘De jonge Rembrandt’. Die vraag werd voorgelegd aan bezoekers van de expertmeeting ‘De jonge Rembrandt’. Dit is de uitkomst:

Rembrandt de revolutionair: 31,6%
Rembrandt de Leidenaar: 30,8%
Rembrandt de student: 24,1%
Rembrandt de entrepreneur: 13,5%

Beeldengalerij ‘De jonge Rembrandt’