De jonge Leidse Rembrandt verbonden aan stad, streek en provincie

Rembrandt is wereldwijd onbetwist de beroemdste meester uit de Gouden Eeuw en geniet een reputatie die vergelijkbaar is met mondiale A-merken. Leiden is niet alleen de geboortestad van Rembrandt maar ook de bakermat waar hij zo’n beetje alles als jongeling voor het eerst deed: tekenen, etsen, schilderen, experimenteren, innoveren, ondernemen, leren, doceren, verzamelen, verhandelen en nog veel meer. Deze veelzijdige jonge Leidse Rembrandt biedt volop kansen om als merk een prominente leidende rol te vervullen in het profileren, positioneren en vermarkten van stad, streek en provincie, zowel nationaal als internationaal.

In 2019 is het 350 jaar geleden dat Rembrandt overleed. Zijn sterftejaar wordt aangegrepen om zijn leven te vieren. Op aangeven van een aantal stakeholders, waaronder Museum De Lakenhal en Leiden Marketing, heeft NBTC Holland Marketing ingezet op internationale profilering van Rembrandt & The Dutch Golden Age in haar HollandCity model in 2019.
De vier Rembrandtmusea – naast Museum De Lakenhal zijn dat het Rijksmuseum, het Rembrandthuis en het Mauritshuis – brengen grote publiekstentoonstellingen. Ook andere Gouden Eeuw-steden zoals Delft en Dordrecht haken volgens het HollandCity model in op het thema The Dutch Golden Age. Het spreekt voor zich dat Rembrandt zelfstandig de hoofdrol pakt in dit themajaar.

Leiden heeft geleerd van eerdere Rembrandtvieringen in het verleden. Alhoewel deze steeds als overwegend succesvol de boeken zijn ingegaan en in groten getale bezoekers op de been hebben gebracht – zoals bijvoorbeeld de viering van 400 jaar Rembrandt in 2006 – ontbrak het aan een essentieel element: ‘legacy’. Daarmee bedoelen we een blijvende associatie van het merk Rembrandt met Leiden. Het is juist deze meerwaarde die nu beoogd wordt. Een permanente associatie van de jonge Rembrandt met het Zuid-Hollandse Leiden.

Met een gemengd gezelschap van experts en belanghebbenden is Leiden Marketing, in samenwerking met Gemeente Leiden, Provincie Zuid Holland en Museum De Lakenhal het gesprek aangegaan over al deze aspecten en de kansen die ze bieden als onderdeel van het samen te stellen merkenpallet ‘De jonge Rembrandt’.