LOF2017

AO2A1883

Loflied op LOF 2017

 

Wat heb jij opgestoken van LOF2017? En wat kan jij met die kennis bij jou op de werkvloer? Acht deelnemers aan LOF2017 delen hun lessons learned.  

Nanda van Beest, gemeente Leiden

‘Waardevol besef’

“Ik ben vandaag prettig verrast op het Leonardocollege. Daar ging een LOF-sessie over een project waarbij leerlingen letterlijk de school uit worden gestuurd, de maatschappij in. Mooi dat er zoveel partners zijn die hieraan bij willen dragen, zoals het COC en De Bakkerij. En dat zij met deze jongeren het gesprek aangaan. Leerlingen ontdekken dat ook zij onderdeel zijn van de maatschappij, dat ze iemand zijn en van betekenis zijn. Dat besef is heel waardevol.”

Ron Onderwater, Visser ‘t Hooft Lyceum

‘Gemiste kans’

“Ik heb vandaag weer ervaren dat er nog veel te leren valt, op allerlei gebieden. Ik heb in die paar uur veel kennis opgedaan en interessante gesprekspartners ontmoet. Het is toch prachtig als je de kennis die er is met elkaar kunt delen? Een idee: kunnen we het onderwijsaanbod dat we voor ons eigen werknemers ontwikkelen of aanschaffen voortaan ook openstellen voor andere besturen en sectoren? Eigenlijk wat vandaag voor een dag gebeurt, meer structureel maken? En wat ik nog even wil zeggen naar iedereen die niet op het LOF was: gemiste kans!”

Roswitha de Boer, st. Josephschool

‘Investeren in netwerk’

“Ik wil het eigenaarschap van mijn leerlingen versterken en ik heb vandaag wel wat handvatten gekregen om dat aan te gaan pakken. Leerlingen zelfstandiger laten worden kan op vele manieren. Om te beginnen zal ik zelf een stapje terug kunnen doen, iets meer loslaten. Het is zo automatisch om als leerkracht te vertellen wat leerlingen gaan doen en wat er geleerd moet worden, maar ik wil ze leren zelf doelen te stellen. Wat kun je al en wat wil je nog leren? Daarnaast besef ik vandaag dat een netwerk belangrijk is, dat je van elkaar kunt leren. Dus ik ga ook investeren in mijn netwerk.”

Elvira de Bruijn, De Leidse Aanpak

‘Passie is aanstekelijk’

“Wat mij vandaag inspireert? Dat iedereen zo gedreven en gepassioneerd is en vol gaat voor het onderwijsvak. Echt iedereen zet z’n beste beentje voor, en er is veel uitwisseling van kennis en ervaringen onderling. Mensen willen van elkaar leren en dit werkt aanstekelijk. Het motiveert mij in ieder geval om er morgen weer volop voor te gaan met De Leidse Aanpak.”

Sanne van der Linden, projectleider Samen Opleiden en Huis van het Onderwijs

‘Trots op m’n vak’

“Ik zat in het kijkhuis met docenten en leerkrachten uit allerlei sectoren; van po tot universitair. Het mooie was dat we allemaal dezelfde essentie uit de film haalden die daar vertoond werd: je doet ertoe als docent. Als je vanuit authenticiteit de interactie aangaat met je student of leerling, dan kun je daadwerkelijk contact maken en van betekenis zijn. Het maakte me trots op m’n vak en ik weet zeker dat anderen dat net zo gevoeld hebben.”

Boris van den Aardweg, Da Vinci Lammenschans

‘Daarom ben ik docent!’

“Vandaag dacht ik: Hier doe ik het voor, dit is waarom ik docent ben geworden! Vooral de workshop ‘Durven dromen over de toekomst’ gaf mij zoveel energie. Het daagde me uit om na te denken wat ik als belangrijkste waarde ervaar en hoe ik mijn vak in de toekomst wil inzetten. Voor mij is die belangrijkste waarde ‘creativiteit’ en ik wil leerlingen dan ook meer zelf keuzes geven, meer ruimte geven om te onderzoeken. Een inspirerende dag dus!”

Inshaaf Weeder, Leonardo College

‘Bruikbare tips’

“Dit was een dag vol nuttige tips: over hoe ik ict kan inzetten in mijn lessen, hoe ik gedifferentieerder les kan geven. En ik kan weer heel veel interessante websites bekijken en onderzoeken gaan lezen! Maar het was vooral een geweldige kans om nieuwe collega’s én Leiden beter te leren kennen. Ik woon nog niet zo lang in Nederland, dus dat was voor mij natuurlijk een mooie bijkomstigheid.”

Paul Spoor, Da Vinci Lammenschans

Leren innoveren

“Vandaag leerde ik dat je verschillende onderdelen nodig hebt om te innoveren. Denk aan visie, gevoel van urgentie. En je moet uiteraard een plan hebben. Er wordt veel geïnnoveerd in het onderwijs en om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, moet je aan al die onderdelen voldoen. Dat nieuwe inzicht ga ik dus zeker met mijn collega’s delen. Sterker nog: ik heb ze de presentatie al geappt!”