LOF2017

9G8A4622 kopie

Sterren voor sessies

56 Programma-onderdelen en ruim 600 deelnemers: LOF2017 was in alle opzichten een festival van formaat. Nadeel van zoveel sessies is dat je er ook veel niet kan volgen. Maar gelukkig zijn er de ‘recensenten’, deelnemers die op verzoek van de redactie sessies hebben beoordeeld. Zij ontsluiten kennis die je anders gemist had. Vijf recensies uitgelicht.

Omgaan met werkdruk

Jan Willem van Ipenburg, Proo

Inhoud sessie: “Ging over een instrument voor het meten van werkdruk. Helder verhaal, mooi verteld vanuit het hbo. Mijn indruk: het is een nuttog instrument. Helder en concreet.”

Leerpunten: “Er zijn veel raakvlakken met po, en het instrument is ook interessant voor het po. Interessant is verder dat er een verschil bestaat tussen drukbeleving en de werkelijke, feitelijke druk.”

Waardering in sterren: ****
 

De bijdrage van gym aan schools presteren

 Jan van Doggenaar, gemeente Leiden

Inhoud sessie: “De sessie gaf antwoord op de vraag hoe bewegingsonderwijs kinderen helpt om zich te ontwikkelen. Sander Weerlee, die het verhaal vertelde, handelt er daadwerkelijk naar en wil verder. Hij zoekt de samenwerking. Dat komt goed uit. Want de gemeente zoekt dat ook.”

Leerpunten: “Je kunt heel veel organisaties bij elkaar zetten om een doel te bereiken. Als niemand iets doet, komt er niets in beweging. En daar gaat het toevallig wel om. Sander heeft een goed verhaal en zet dat om in aktie. Top!”

Waardering in sterren: *****

 

Geef je gezicht een ‘facelift’

Charlotte Martijn en Iris v.d. Loo, Lorentzschool

Inhoud sessie: “Op het programma stond een heerlijke gezichtsbehandeling en een haarbehandeling. Heel fijn”

Leerpunten: “Het is belangrijk om jezelf eens in de zoveel tijd een pauze te gunnen. Even ontspannen.”

Waardering in sterren: ****

Zit-sta tafels op school

Leantine Bastiaans-Knibbe, Lorentzschool

Inhoud sessie: “De workshop begon met een goede inleiding op de ontwikkeling van onze zitcultuur. Daarna was er een presentatie in de praktijk, over zit-sta tafels.”

Leerpunten: “Ik heb begrepen dat er een onderzoek gaande is naar de effecten van deze tafels op het leergedrag bij kinderen. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten. Wel ben ik ervan doordrongen dat staan en bewegen in de klas en op de werkvloer belangrijk is.”

Waardering in sterren: ****
 

Passend onderwijs voor leerlingen met autisme

Jan van den Burger, Bonaventura Burggravenlaan

Inhoud sessie: “De sessie bevatte een presentatie van een onderzoek naar dubbel bijzondere leerlingen (Hoogbegaafdheid + Autisme), met de uitkomsten en wat aantekeningen daarbij.”

Leerpunten: “Ik heb veel kennis opgedaan over Hoogbegaafdheid en Autisme en over hoe je deze leerlingen passend onderwijs kunt geven. Een prima presentatie!”

Waardering in sterren: ****