Terugblikken en vooruitkijken

De Nationale Schoolleiders Top VO 2017 levert nieuwe inzichten op, en vast ook nieuwe acties. Een impressie van de Top. En een kijkje naar de toekomst op Nederlandse middelbare scholen.

Sfeerimpressie

Meer dan 400 leiders uit het onderwijs en andere sectoren bezochten de Schoolleiders Top op 11 november 2017. Een impressie in foto’s en quotes.

Wat ga jij doen?

Na een lange dag klaar om naar huis te gaan. En dan die laatste vraag. Wat ga jij maandag als eerste doen met al die ideeën die je hebt opgedaan? Zeven reacties.

‘Zinvolle tips’

“Ook wij zijn net als veel andere scholen bezig om leerlingen zich meer eigenaar te laten voelen van hun eigen leerproces. Vandaag hoorde ik van oudergesprekken in de vorm van gesprekken met ouders en leerling, en rapportvergaderingen waarbij leerlingen zelf aanwezig zijn. Dat ga ik gelijk toepassen binnen mijn eigen school. Ik heb veel nieuwe visitekaartjes in mijn tas en afspraken gemaakt om collega-scholen te bezoeken. Zinvolle dag dus!”

Els Dinkla, Da Vinci College, Purmerend

‘Niks doen’

“Wat ik maandag anders ga doen? Ik hoorde vandaag van spreker Thijs Homan van de Open Universiteit Nederland dat je vooral dingen niet moet doen! Goed, ik nuanceer het iets: als management ben je niet de drijvende kracht achter veranderingen, je moet alleen de kaders aangeven en goed contact onderhouden met je team. Dat doen wij in essentie al wel, maar daar ga ik nu nog meer de focus op leggen.”

Bram Coppens, Fioretti College, Veghel

‘Gevoed met mooie voorbeelden’

“Eigenlijk gaat er bij ons al best veel goed en ik ga door op de ingeslagen weg. Natuurlijk heb ik vandaag dingen gehoord die mij hebben geprikkeld. Zo wil ik al heel lang het taakbeleid van docenten veranderen. Wat mij betreft mag het op de schop. Bij een van de tafelsessies ontmoette ik een collega wiens school helemaal geen taakbeleid meer heeft en werkt met een soort kaartspel. Ik ga dus zeker bij ze op bezoek.”

Tom Oude Veldhuis, Teylinger College, locatie Leeuwenhorst, Noorwijkerhout

‘Oplossingen liggen dichtbij’

“De bevlogenheid van mensen uit het onderwijs vind ik geweldig om te zien. Ik heb dan ook twee heel inspirerende tafelsessies meegemaakt, waar we ontdekten dat oplossingen vaak dichterbij liggen dan je misschien denkt. Ik ben bijvoorbeeld betrokken bij twee deals die vandaag zijn gesloten. Bij één daarvan staat het vraagstuk centraal hoe een vmbo-school haar leerlingen beter kan laten landen op de arbeidsmarkt. Daar ga ik de school concreet bij helpen.”

Marjolein ten Hoonte, Directeur Arbeidsmarkt Randstad Groep Nederland en aanjager NL2025

‘Droom groot, start klein’

Kijk niet naar wat niet kan, kijk naar wat wel kan. En: Droom groot, start klein. Dat zijn oneliners die bij mij beklijven. Wij willen meer doen om excellente leerlingen te laten excelleren. Aan de gesprekstafel sprak ik met een rector van een school die daar al verder mee is. We hebben afgesproken dat ik daar binnenkort kan komen kijken.”

Lize van den Berg, teamleider 2-3 VWO Griftland College, Soest

‘Meer op mijn handen zitten’

“We hebben de neiging om processen kapot te organiseren. Alles dicht te regelen, vertelde Thijs Homan bij de managementparadox. En dat herken ik. Ik wil meer ruimte geven aan het totaal. Meer investeren in de verbinding. Meer energie halen uit wat er gebeurt in plaats van zaken in regeltjes en protocollen te vatten. Dat betekent vooral: meer op mijn handen zitten.”

Frank Looijen, directeur Mollerlyceum, Bergen op Zoom

‘Wetenschappelijk onderbouwen’

“Morgen ga ik mijn teamvergadering voorbereiden. Het team wil graag een vakoverstijgend project doen in het kader van onderzoek vaardigheden van leerlingen. Bij High Tech High San Diego werken ze met projecten en strakke protocollen, hoorde ik vandaag. Dat geeft mij handvatten bij het overtuigen van mijn team. Als ik beleidsrichtingen wetenschappelijk onderbouw, krijg ik de teamleden gemakkelijker mee.”

Wytse Bakker, Teamleider VWO Bovenbouw Da Vinci College, Leiden