Gratis adviezen
Vraag deelnemers aan de Dag van de Citymarketing naar hun beste tips, en de ‘geeltjes’ zijn nauwelijks aan te slepen. ‘Zie de stad als een geheel: met wonen, werken en winkelen’. Een aantal gratis adviezen uitgelicht.
Bonustip 1
Voor een promotor van een stad of regio is het van groot belang te weten wat de media schrijft over het gebied. De (inter)nationale reputatie van natuur, cultuur of mensen in het gebied kan essentieel zijn voor de insteek van marketingcampagnes. Het is mogelijk in te haken op de media-aandacht of juist een andere kant van het gebied te laten zien. Met een goed PR-beleid is het verschil te maken. Startpunt is weten welke media-aandacht er al voor de stad of regio is. Leerzaam is het te weten hoe andere steden met media-aandacht omgaan. LexisNexis kan daarbij helpen.
Meer weten? Kijk dan hier.
<
>
Voor, van en met de stad
David Burggraaf van www.denhaag.nl
Betrek enthousiaste ondernemers
Walter Jonker van www.Pretwerk.nl
Vergeet interne communicatie met je gemeente (niet)!
Anoniem
Maak een goed verhaal!
Jeroen Wilms van www.wandg.biz
Samenwerken met regio, overheid, bedrijven-cultuur, bewoners is KEY, en durf een scherpe
focus aan te brengen
Marieke Laméris van www.ede.nl
Betrek je bedrijven er zo snel mogelijk bij
Anoniem
Je moet daar zijn, waar de consument is (online/social media)
Steven de Jong van olifantmedia.nl
Zie de stad als één geheel; wonen, werken en winkelen
Prof. Dr. Ir. Kitty Koelemeijer, Hoogleraar Marketing & Retailing aan www.nyenrode.nl
Lees het boek ‘City- en gebiedsmarketing’
Michel Buhrs van www.bureaubuhrs.nl
Monitor hoeveel en hoe alle media over je schrijven
Edgar van Steenhardt Carré van www.lexisnexis.nl
Huur een ervaren bureau in
Anoniem
Maak zoveel mogelijk lokale ambassadeurs
David Lansen van www.Leiden.nl
Bonustip 2
Het boek City- en gebiedsmarketing van Michel Buhrs is voor iedereen die zich bezighoudt met het positioneren, ontwikkelen en promoten van gebieden. In het boek City- en gebiedsmarketing maakt de lezer uitgebreid kennis met de Brandstation-methodiek. Deze methodiek, al vijftien jaar toegepast en beproefd, helpt partijen stapsgewijs bij de zoektocht naar een onderscheiden-de identiteit van hun regio, stad, wijk, winkelgebied of werklocatie en hoe deze effectief in de markt te zetten. Ook staan er in het boek dertig van de meest interessante praktijkvoorbeelden waarbij de methodiek is toegepast. Het boek is de opvolger van het boek Gebiedsmarketing uit 2008 dat al jaren als standaard literatuur geldt in de vakwereld en gebruikt wordt op vele opleidingen en cursussen.
Meer weten? Kijk dan hier.