‘Gefeliciteerd! U heeft een Blind Date’. We gaan het over Citymarketing hebben, over thema’s die schuren. Vijf minuten om samen kennis te maken. Genoeg voor een Match made in Heaven?

Wie:

Fred Holthuis,

Holthuis-Advies

&

David Lansen,

Centrummanagement Leiden

Wie:

Hugo Veenendaal,

medewerker ‘VVV-formule’ bij VVV Nederland

&

Annemieke van den Berg,

kerndocent Leisuremanagement

Hogeschool Rotterdam

‘U moet misschien wel een andere doelgroep aanboren’

Fred Holthuis

David Lansen

David: “Ik ben accountmanager winkelbeleid voor Centrummanagement Leiden. Wat doet u?”

 

Fred: “Ik ga aan de slag met citymarketing in Volendam.”

 

David: “Leiden kan volgens mij veel leren van de storytelling van Volendam. Tegelijkertijd denk ik dat de progressieve ondernemers interessant zijn voor Volendam. Wat is jullie insteek voor citymarketing?”

 

Fred: “Er lopen wel veel toeristen rond, maar hoe zorg je ervoor dat ze niet voor de middag alweer vertrekken? Dat ze ook nog naar een tentoonstelling gaan, of met een rondleiding meedoen.”

 

David: “In Leiden hebben wij een goed aanbod aan arrangementen. Hebben jullie dat ook?”

 

Fred: “Ja. Een idee is ook om een fietsplan te ontwikkelen voor toeristen. Een fietser blijft namelijk langer.”

 

David: “Stel: je zet in op fietsen, maar er komen straks allerlei Aziaten naar Volendam die niet kunnen fietsen. Is het profiel van de toerist duidelijk?”

 

Fred: “Van oudsher komen er veel Spanjaarden en Portugezen naar Volendam. Japanners zijn een groeimarkt. Brazilianen en Chinezen komen ook veel. Daar doen wij ook echt iets mee. Een in kledendracht gehulde Volendammer die een toerist in de Chinese taal zijn restaurant binnenpraat bijvoorbeeld.”

 

David: “Ik stel die vragen door mijn kennis vanuit de studie vrijetijdswetenschappen. Die leerde mij namelijk dat Japanners over het algemeen heel weinig vrije tijd hebben. Is je doelgroep Japanners? Dan kun je ervanuit gaan dat ze wellicht maar één dag hebben om heel Nederland te zien en dat ze dezelfde dag nog de bus naar Duitsland pakken. Als u toeristen langer dan twee uur in de stad wilt houden, dan moet u misschien wel een andere doelgroep aanboren.”

 

Fred: “Bedankt, daar ga ik over nadenken.”

 

David: “Ik ken ook diverse adviesbureau die u daarin specifiek kunnen ondersteunen.”

 

Fred: “Ja fijn, ik maak graag gebruik van de kennis van anderen.”

OPBRENGSTMETER

80%

David Lansen – Centrummanagement Leiden

‘Ik zie de case van Volendam als een 0-meting. Ik weet nu wat de doelen zijn en zie kansen.

Ik heb het kaartje van Fred zojuist doorgegeven aan een ander contact in mijn netwerk.’

8

‘Besef van onderscheid is hoog’

Hugo: “Jij bent van een hogeschool? Wij hebben al in het verleden samengewerkt met InHolland voor de minot Toerisme.

 

Annemieke: “Op onze opleiding hebben we gastsprekers, maar niet van de VVV. We zouden kunnen denken aan kennisoverdracht via gastcolleges of een projectgroep van afstudeerders die onderzoek doen.”

 

Hugo: “In 2014 heeft Blauw Research onderzoek gedaan naar de relevantie van VVV’s. Je ziet dat mensen minder  vakanties rechtsreeks boeken via ons, omdat dat ze zich eerst thuis online orienteren. Zijn ze eenmaal op hun bestemming, dan komen ze bij de fysieke VVV meer informatie halen. Het aantal locaties waar VVV-informatie verkrijgbaar is neemt nu zelfs toe, bij ondernemers en in de vorm van digitale VVV i-punten.”

 

Annemieke: “Wij laten studenten nadenken hoe je via samenwerking met partners de gastvrijheid van een gebied kunt vergroten. Wij richten ons op destinatiekeuze voor een gebied: je ziet steeds meer dat steden zich hierin gaan onderscheiden, waarop mensen een keuze kunnen maken.”

 

Hugo: “Leiden doet dat goed met ‘Stad van ontdekkingen’, met tegenover het station een ‘VVV Leiden’-winkel. In Rotterdam zie je dat ook: sinds de VVV samen met OV-informatie een balie heeft, is het aantal bezoeken fors toegenomen.”

 

Annemieke: “Belangrijk is dat de neuzen in een stad dezelfde kant op staan. Meer dan vroeger gebeurt dat nu vanuit het besef dat de verschillende partijen elkaar nodig hebben om zich te onderscheiden van andere steden.”

 

Hugo: “Onze VVV-formulenemers, waaronder Citymarketing organisaties, communiceren via het VVV-merk informatie met de consument over de destinatie.”

 

OPBRENGSTMETER

70%

Hugo Veenendaal – VVV Nederland

‘Ik vind het goed om contact te hebben met dit soort opleidingsinstellingen voor kennisdeling.’

7

Blind Dates