Groentje vs oude rot

Wie bezit het Ei van Columbus in Citymarketingland? Is dat het aanstormende talent? Of de ervaren rot? Twee ontmoetingen.

Doel: kennis maken!

Freek Houweling en Victor Claessens

Martine de Snaijer en Jurriaan de Mol

groentje:

‘Blijf investeren in social media’

Freek Houweling, gemeente Goeree-Overflakkee

oude rot:

‘There is no easy way to succes’

Victor Claessens, hotelier op Schiermonnikoog en onbezoldigd bestuurslid van VVV Schiermonnikoog

Victor: “Schiermonnikoog is natuurlijk een prachtig eiland en verkoopt zichzelf bij wijze van spreken, maar met de marketing zijn we blijven hangen in het verleden. Dat realiseren we ons terdege, maar er daadwerkelijk iets aan doen vergt een lange adem en de nodige samenwerking. Hoe zou jij dat oppakken Freek?”

 

Freek:  “Wat jij al noemt is heel belangrijk: de samenwerking met andere partijen. Op Goeree-Overflakkee hebben we net een nieuwe start kunnen maken door fusies van de gemeenten op het eiland en ook van de VVV’s. Hierdoor is de citymarketing nieuw leven ingeblazen. Onze wethouder wil voorop lopen en dat stimuleert de samenwerking tussen gemeente, VVV en het bedrijfsleven. Die ondernemers heb je echt nodig om het anders te kunnen doen. Ze denken anders dan ambtenaren, leveren nieuwe input en ze zorgen natuurlijk voor cofinanciering.”

 

Victor: “Krachtenbundeling is inderdaad essentieel en we werken ook graag met ondernemers samen. Dan botst het ook wel eens hoor. Ondernemers gaan vaker voor rendement op korte termijn, terwijl je in dit vak ook je visie voor de lange termijn voor ogen moet blijven houden. Als ik als oude rot toch de groentjes mag toespreken: There is no easy way to succes:

je moet langdurig en consistent aan de weg blijven timmeren!’

 

Freek:  “Die neem ik ter harte hoor, Victor! Maar ik kan ook erg genieten van kleine succesjes onderweg. Zo hadden we onlangs met een bijzondere Facebook-post maar liefst 250.000 views. Dat zijn natuurlijk enorme aantallen.”

 

Victor: “We zijn ook bezig om nieuwe media intensiever in

te zetten, je kunt immers meer mensen bereiken tegen veel minder kosten. Maar tegelijkertijd krijgen we het verzoek

om vaker op beurzen te staan en te investeren in traditioneel marketingmateriaal. Maar we kunnen niet alles tegelijkertijd natuurlijk.”

 

Freek: “En toch kun je niet buiten social media hoor! Blijf daarin investeren! Neem dat maar van dit groentje aan!”

 

OPBRENGSTMETER

90%

OPBRENGSTMETER

80%

Freek Houweling – gemeente Goeree-Overflakkee

‘Zo’n dag met vakgenoten inspireert enorm. Wat mij betreft een 9 dus.’

Victor Claessens – bestuurslid VVV Schiermonnikoog

‘Deze dag bevestigt mij des te meer in mijn idee dat we moeten vernieuwen.’

9

8

groentje:

‘Doe de dingen die nog niet gedaan zijn’

Martine de Snaijer, onlangs afgestudeerd aan de Hogeschool van Rotterdam op Citybranding en nu werkzoekend

oude rot:

‘Laten we vooral ook de lol erin laten’

Jurriaan de Mol, Managing Director VisitVeluwe

Jurriaan: “Mijn tip voor de groentjes in het vak? Alles verandert, dus hou die veranderingen in de gaten en verander mee. De Veluwe stond altijd bovenaan de toeristenlijstjes,

maar zakte de afgelopen jaren. We hebben met een frisse blik opnieuw naar dit fantastische gebied gekeken en ontdekten

dat het gebruik veranderd is. De jongere generatie neemt het gebied over en daar hoort dus andere marketing bij. Inmiddels stijgen we weer op de lijstjes. Terecht natuurlijk.”

 

Martine:  “Wat ik gaaf vind aan citymarketing is dat het zo divers is. Daarbij vergeleken is het vermarkten van een product bijna saai te noemen. Een stad of gebied heeft zoveel aspecten; toerisme, economie, natuur, bedrijvigheid, etc. Bovendien is zo’n bestemming van iedereen, dus je moet ook heel veel partners erbij betrekken. En dan heeft iedereen ook nog andere belangen. Ja, sinds ik m’n minor heb gedaan, ben ik verliefd op dit vak.”

 

Jurriaan:  “Ik kom oorspronkelijk uit de sales en heb me dit vak in de loop der jaren eigen gemaakt. Jij komt net uit de schoolbanken, wat zou jij ons oude rotten als tip mee willen geven?

 

Martine: “Ga uit van de kwaliteiten van het gebied en zet

die in de etalage. En denk buiten de bestaande kaders. Er zit ontzettend veel creativiteit bij alle partijen, maar tegelijkertijd zijn er steeds meer regels en kaders waaraan voldaan moet worden. Het gevaar bestaat dat je te veel vanuit die kaders gaat denken. Denk eens gek, doe de dingen die nog niet gedaan zijn, die wellicht niet kunnen. En zoek andere partners.”

 

Jurriaan:  “Ik hoor het al, jij zou prima bij ons aan het werk kunnen. Kleur Gelderland roze want we krijgen de Giro in ons gebied. En Nijmegen Summer Capital of Holland, daar kun je ook vast wat mee toch? Ik snak naar meer gekke ideeën, meer creativiteit, want nemen we het niet te serieus allemaal? We zijn toch bezig om iets moois en leuks te verkopen? Laten we dan ook vooral de lol erin houden!”

 

OPBRENGSTMETER

90%

OPBRENGSTMETER

90%

Martine de Snaijer – werkzoekend in Citybranding

‘Ik popel om al die inspirerende ideeën van Marit Hovik Hartmann over Citymarketing toe te passen. Kom maar op met die leuke baan!’

Jurriaan de Mol – Managing Director VisitVeluwe

‘Het verhaal van Jos Vranken was sterk, geen speld tussen te krijgen. Knap hoe hij Nederland positioneert als internationale stad. Daar profiteren we allemaal van.’

9

9