Rake gesprekken

Bokshandschoenen, een ring, flesjes water, handdoeken en twee tot op het bot gemotiveerde kandidaten. De opdracht: ga een verbaal gevecht aan over een actueel thema rondom citymarketing.

Mincke Pijpers en Thijs Box

Gerda van de Pol en Marcel Karres

In de ring:

Mincke Pijpers, Senior Brand Marketeer bij Leiden Marketing

Thijs Box, Plan B, gebieds- en citymarketeer

 


De stelling:

De gemeente moet citymarketing niet zelf verzorgen



Thijs:  “Bij marketing van de stad ga je uit van wat de stad zelf te bieden heeft – het DNA –, concurrenten en de gebruikers. Dat zijn de bezoekers, bewoners en bedrijven. En in sommige steden de bollebozen: de studenten. Daar moet je je strategie op bouwen.”

 

Mincke: “Dat is productontwikkeling. Je bepaalt zelf waarin je uniek wilt zijn. Of beter: waarin je je wilt onderscheiden.”

 

Thijs:  “Dat roept altijd de vraag op in hoeverre gemeenten invloed kunnen of mogen uitoefenen op citymarketing.”

 

Mincke:  “Zo weinig mogelijk. Mensen die bij de gemeente werken zijn geen marketeers.”

 

Thijs:  “Toch zie je gemeenten die daar anders over denken. Haarlemmermeer bijvoorbeeld.

En Rotterdam. Maar het lastige van marketing door gemeenten is dat er altijd iemand politiek verantwoordelijk is.”

 

Mincke: “Bij gemeenten heb je altijd te maken met verschillende partijen. Waarom zou je het ene wel uitlichten en het andere niet? Voor een politicus is het lastiger om die harde keuze te maken dan voor een extern bureau.”

 

Thijs: “Om ons te richten op buitenlandse toeristen is de Zaanstreek gepositioneerd als oud-Hollands. Met de molens en de polders. Maar dat betekent wel dat je bijvoorbeeld hoogwaardige voedingsindustrie passeert. Marketing kan dat. Maar voor een gemeente is dat lastig. Een gemeente wil alles zijn.”

 

Mincke: “Hier zijn we het wel over eens. Een bureau voor citymarketing dat niet alleen door de gemeente wordt gefinancierd, maar ook door ondernemers via bijvoorbeeld een ondernemers-fonds is beter voor de marketing.”

 

Thijs: “Marketing is geen democratisch proces.”

 

Mincke: “Je moet keuzes durven maken. Weet wat je in de etalage wilt zetten.”

OPBRENGSTMETER

80%

OPBRENGSTMETER

80%

Mincke Pijpers

‘Het was leuk om kennis te maken, maar het gesprek leverde geen nieuwe inzichten op.’

Thijs Box

‘Het is goed om te worden versterkt in je mening.’

8

8

In de ring:

Gerda van de Pol, beleidsmedewerker Economische Zaken, gemeente Veenendaal

Marcel Karres, gebiedmarketeer en city-strateeg, Karres Development Advisory

 


De stelling:

Alleen met meer bezoekers kan de binnenstad

worden gered



Gerda:   “Jazeker; hoe meer bezoekers, hoe meer uitgaven. En meer mensen die geld uitgeven maken winkelcentra gezonder. Zo kunnen de winkels het hoofd bieden aan de webshops. Vraag is: hoe krijg je meer bezoekers?”

 

Marcel:   “Het aantrekken van bezoekers is lang ondergewaardeerd geweest. Er werd weinig strategisch en actiegericht nagedacht hoe je samen met elkaar kansen kon creëren. Met de juiste energie kan je veel bereiken.”

 

Gerda:   “Toch kan je nog zoveel initiatieven ontplooien als gemeente, maar het blijft lastig. Detaillisten hebben moeite om het hoofd boven water te houden, juist doordat te weinig mensen genoeg uitgeven. Dat creëert uiteindelijk leegstand. Maar die panden zijn lastig te vullen met nieuwe winkels omdat vastgoedeigenaren de hoofdprijs vragen. Maar bewoners kijken de gemeente er op aan.”

 

Marcel:   “Die vastgoedeigenaren hebben geïnvesteerd met een andere rendementsverwachting dan ze nu realiseren. Maar dat ze die prijs toch hoog houden is omdat het vastgoed in bijvoorbeeld Veenendaal op het totale portfolio van zo’n vastgoedeigenaar maar heel klein is.”

 

Gerda:   “We hebben het gebied voor winkels al wat ingeperkt tot een aantal vaste winkelstraten in het centrum. Het is voor ons zinvol om eens de zekerheden en onzekerheden te definiëren.”

 

Marcel:   “Als de gemeente één kiezelsteen kan laten rollen, kan veel in beweging komen.

Je moet de kloof overbruggen van strategie naar actie: delen we een beeld van de toekomst?

En wat gaan we morgen dan doen? Op het gebied van marketing kan ik me voorstellen dat je veel meer gebruik maakt van de prachtige regio. Of je profileert je als onderdeel van Utrecht.

Kansen genoeg.”

OPBRENGSTMETER

80%

OPBRENGSTMETER

85%

Gerda van de Pol

‘Marcel zet onze dilemma's heel herkenbaar neer. En dat iemand van buitenaf de omgeving van Veenendaal mooi vindt, is goed. Dat vergeten we zelf wel eens.’

Marcel Karres

‘Het is voor mij een eyeopener dat je de problemen van grote Chinese steden kunt doorvertalen naar Veenendaal.’

8

8,5