Hoe vat jij de HOE bij de horens?

Na 38 deelsessies op de Corporatiedag 2019 is het nu tijd om de balans op te maken. Hoe ga jij de HOE bij de horens vatten?

‘Over een andere boeg’

Ton Moors, Goed Wonen Gemert

‘Ik voel me gesterkt in mijn werk, waarin ik bezig ben met het wendbaarder maken van de organisatie. Ik zie steeds meer mensen die gemotiveerd zijn om te veranderen. De grote vraag is: hoe houd je elkaar scherp? Hoe voorkom je dat je toch weer in oude gewoontes vervalt? De uitdaging zoeken, het eens over een andere boeg gooien: dat ga ik komende tijd nog meer in de praktijk brengen.’

‘Het gesprek aangaan met de jongere generatie: daar ga ik mee aan de slag. Bij jongeren zit veel energie. Maar naar hen luisteren is niet vanzelfsprekend. Wat als we alle ideeën, van verschillende generaties nu eens oordeelloos verbinden? Dan komen we tot mooiere oplossingen. Want we gaan uiteindelijk allemaal voor hetzelfde doel.’

‘Oordeelloos verbinden’

Caroline Vos, Beter Wonen

‘Behoud het aardgas­netwerk’

Eduard Bolderheij, Woonstichting De Key

‘Ik heb vandaag geleerd dat we ons aardgasnetwerk kunnen behouden voor het gebruik van waterstof. Dat we dus niet halsoverkop dat netwerk weg moeten halen als we alle woningen van het gas afhalen. Ik heb daar niet direct invloed op, maar neem het wel mee naar mijn organisatie. Echt een enorme eye-opener.’

‘De gemiddelde leeftijd van medewerkers bij woningcorporaties is relatief hoog. Ik ben jong. Ik ga meer dan voorheen de specifieke eigenschappen van verschillende generaties omarmen en daar in mijn werk gebruik van maken. Zo weet ik nu dat babyboomers van hiërarchie en structuur houden. Met dat in het achterhoofd is het gemakkelijker werken.’

‘Verschillen omarmen’

Omar Awad, Vestia

‘Gewoon wat assertiever zijn’

Marloes Jesse, Plateau

‘Ik ben van nature afwachtend. Dat past ook wel bij wat ik als trainee doe, werken bij Communicatie van VvE Beheer Amsterdam. Vandaag werd nog eens duidelijk dat ik meer op de voorgrond moet treden. Wat assertiever moet zijn. Daar is VvE Beheer ook mee geholpen. Er werken over het algemeen wat oudere mensen en ze wilden juist vernieuwen en verjongen. Ik krijg dus alle kansen om meer van me te laten horen.’

‘Bij een workshop moest ik twee punten met elkaar verbinden. Ik neig dan meteen naar een rechte lijn. Maar dan nemen ze de stift weg. Hé, de schaduw van een potlood kan ook. Of vouw het blaadje zodat A en B elkaar raken. Dat doet een frisse blik. Ik werk momenteel aan ons verhuur- en verkoopbeleidsplan. Daarover ga ik eens sparren met een collega met een heel andere functie.’

‘Zo werkt een frisse blik’

Stijn de Leeuw, Sint Joseph

‘Gelijkwaardige gesprekspartner voor gemeenten’

Emile van den Berg, Mooiland

‘Voor mij is de grote uitdaging om betaalbare nieuwbouw vorm te geven. Daarvoor heb ik concrete voorbeelden aangereikt gekregen. Ook bij de energietransitie ligt een uitdaging. Hoe krijgen wij die als corporatie in beeld voor onze eigen woningvoorraad? Ik weet nu dat daar methoden voor zijn. Zo kunnen we een gelijkwaardige gesprekspartner zijn voor gemeenten.’

‘Wij denken er al een tijdje over na hoe wij onze werkwijze rondom ‘Schoon, heel en veilig’ anders kunnen gaan aanpakken. Maar we weten alleen nog niet hoe. Vandaag heb ik tijdens een sessie middelen aangereikt gekregen die ons kunnen helpen om die nieuwe manier te gaan ontwikkelen. Door gebruik te gaan maken van een app bijvoorbeeld. Ik ga die nieuwe kennis delen met mijn collega’s in het wijkteam.’

‘Nieuwe kennis delen’

Stef Mensink, Woonbedrijf ieder1

‘Eerst vrijwillig, dan rechterlijk’

Ferdau Dozeman, Talis

‘Regelmatig lossen wij conflicten tussen huurders op met een rechterlijke gedragsaanwijzing. Maar vandaag heb ik geleerd dat het eenvoudiger is om aan te sturen op een vrijwillige gedragsaanwijzing. Zo’n rechterlijke kost veel tijd en geld. Vaak hebben we daar een advocaat bij nodig. Bij een vrijwillige is dat veel eenvoudiger, en tekent de huurder voor de afspraken die we maken. Houdt iemand zich daar niet aan, dan kunnen we daarna altijd nog rechterlijke dwang toepassen.’

‘Ik heb vandaag geleerd dat de techniek – en met name digitalisering – enorm veel extra mogelijkheden biedt. Mogelijkheden waarvan ik nog niet eens wist dat ze bestonden. Neem de inzet van robots voor het klantcontact, bijvoorbeeld als huurders hun reparatieverzoeken indienen. Digitalisering maakt permanente bereikbaarheid mogelijk. Het zijn ontwikkelingen die nog in de kinderschoenen staan. Maar ze zijn wel interessant om te volgen.’

‘Techniek blijven volgen’

Eric Wolters, Area Wonen

‘Tips delen in organisatie’

Ria Davelaar, Woningstichting Barneveld

‘Ik heb vandaag geleerd dat we veel meer winst kunnen halen uit de kennis en kunde die de verschillende generaties in onze organisatie in huis hebben. Dat begint met echt naar elkaar luisteren, met respect hebben voor elkaar en een beetje inlevingsvermogen in de ander. Ik heb ook geleerd dat er werkvormen zijn om die generaties meer te bieden dan nu gebeurt. De tips die ik over dit onderwerp heb opgedaan ga ik zeker delen in mijn eigen organisatie.’

‘Ik ga de techneuten van AeroScan uitnodigen bij ons op kantoor. Dat wordt primair een beetje aftasten of zij ons kunnen helpen om onze processen te verbeteren. Ik ga hen dan koppelen aan onze mensen die gaan over informatievoorziening en datasystemen. Want als we allerlei ontwikkelingen in samenhang bekijken, dan wordt het pas echt interessant. Dan kunnen we door innovaties slim te koppelen in de toekomst (nog) meer maatwerk leveren.’

‘In samenhang kijken’

Tamar Hagbi, Woonstichting De Key