



Inhoud

Wees ambassadeur van gave kansen

Jeison vindt passend werk als 'gebaarista'

Functiecreatie: zo werkt dat!

Baankans: baan met kansen

Meer kansen voor wie nog langs de kant staat

Begeleiding na plaatsing, zo gaat dat!

Leerlijn ZorgWerkt succesvol

Hoe werkt een loonwaardemeting?

Technologie opent nieuwe mogelijkheden

Zo komt u in contact met Den Haag Werkt





De arbeidsmarkt vraagt om steeds meer mensen. Tegelijkertijd zijn er mensen met een arbeidsbeperking die nog steeds niet meedoen, terwijl ze graag willen werken. Ze zijn gemotiveerd, ze hebben talent en zijn waardevol. Nu nog een werkgever vinden met een kans op een baan. Wie anders durft te kijken én anders durft te doen wint! Dat stelt Patricia Ladan, rayonmanager UWV Haaglanden.
“Elke dag spannen UWV, Den Haag Werkt, RMT Haaglanden en vele anderen partijen in Haaglanden zich in voor een samenleving waarin iedereen kan meedoen. Juist ook voor mensen die de ondersteuning hard nodig hebben. Mensen met een beperking of die om een andere reden verder afstaan van de arbeidsmarkt. Dit doen we met passie en overtuiging iedere dag weer samen met de partners én natuurlijk met werkgevers. Zonder hen zijn er immers geen banen!”
Allemaal (on)beperkt
“Beperkingen zijn er in allerlei soorten en maten - fysiek, psychisch of verstandelijk. Sterker, laat mij iemand zien die ze niet heeft, iedereen heeft toch zo zijn beperkingen? Bij de één is dat alleen duidelijker dan bij de ander of vraagt het om meer ondersteuning. Sommigen zijn doof of blind of zitten in een rolstoel, de grootste groep mensen heeft een psychische beperking. Denk hierbij aan bijvoorbeeld autisme of adhd. Veel belangrijker vind ik dat iedereen talent heeft en dat we al die talenten keihard nodig hebben. Dus gaan we op zoek naar: wat kan iemand wél? En net zo belangrijk: wat is er mogelijk bij die werkgever?”
Er is veel mogelijk
“Om iets op te lossen moet je vaak anders kijken, en zeker nu met deze krappe arbeidsmarkt. Mijn oproep is dan ook: begin niet bij de vacatures, begin bij de mens. UWV, Den Haag Werkt en RMT Haaglanden, wij staan allemaal klaar om te helpen of om werkzoekenden op te leiden en hen te begeleiden. En ook willen we graag werkgevers adviseren en ondersteunen, ook in financieel opzicht. Er is echt veel mogelijk, vaak veel meer dan werkgevers en werkzoekenden verwachten.”
Intrinsieke sterktes
“We merken dat werkgevers koudwatervrees hebben om iemand met een arbeidsbeperking in dienst te nemen. En eerlijk is eerlijk, het is ook niet alleen maar makkelijk en soms gaat het ook mis. Maar een werkgever en een werkzoekende staan er niet alleen voor. UWV en Den Haag Werkt kunnen adviseren en helpen; met bijvoorbeeld een jobcoach of een aangepaste werkplek. Samen kijken we graag wat er mogelijk én nodig is. En als het mis gaat? Dan hebben we geleerd, zoals we alles in het leven moeten leren en ook dan lossen we het samen weer op. Maar wat als het goed gaat?! Dan heb je er een geweldig gemotiveerde werknemer bij. Want professionals met een beperking presteren vaak beter blijkt uit onderzoek van Universiteit Gent. Zij zijn veerkrachtiger, laten zich niet snel uit het lood laten slaan en hebben intrinsieke sterktes. Juist dankzij hun beperking.”
Wees ambassadeur van de gave kansen
“Mensen met een beperking zijn een verrijking voor je organisatie. Het zorgt ervoor dat we allemaal meer ‘mens zijn en blijven’ in ons werk. Zij hebben een eigen inbreng en een eigen manier van kijken en doen. Zij willen hun talenten laten zien en meedoen aan de samenleving. UWV is samen met Den Haag Werkt en andere organisaties in de regio graag partner van de werkgevers, vertel het door! En wordt ook ambassadeur van gave kansen!”
Patricia Ladan
Rayonmanager UWV Haaglanden



Jeison is barista. Of beter gezegd: ‘gebaarista’. Koffie kunt u namelijk alleen bij hem bestellen in gebarentaal, want Jeison is doof. Op het hoofdkantoor van Shell in Den Haag bestellen medewerkers zo hun koffie. Een videoscherm legt uit welk gebaar ze moeten maken voor een cappuccino of een Flat White. Daarna gaat Jeison met veel passie aan de slag.
Zes jaar geleden richtte horecaondernemer Bas de Ruiter de Sign Language Coffee Bar op, een plek waar koffie bereid wordt door dove barista’s, ook wel 'gebaarista’s' genoemd. “Hoe kan ik mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een handje helpen om aan het werk te komen? Zodat de arbeidsmarkt een tikkeltje inclusiever wordt? Daar ben ik steeds naar op zoek”, aldus Bas. “En waar ik kansen zie, probeer ik dingen uit.”
25 vestigingen
Zo is hij oprichter van Ctaste, het enige Nederlandse restaurant waar je kunt genieten van culinaire belevenissen in het volledige donker en waar je bediend wordt door blinden of slechtzienden. Ook constateerde hij zes jaar geleden dat er een relatief hoge werkloosheid is onder dove mensen. “En vrijwel tegelijkertijd besefte ik dat iedereen tegenwoordig graag goed gemaakte, lekkere koffie drinkt. Voor mij was een en een twee: wat als ik dove mensen opleid tot barista? En als ik klanten de gebarentaal leer om bestellingen bij hen te doen?”
Zo gezegd, zo gedaan. Hij opende een coffeebar in Amsterdam. Een videoscherm helpt klanten om de juiste gebaren te maken, zodat de 'gebaarista’s' met passie heerlijke koffie kunnen maken. Een prachtige formule, vond niet alleen Bas. Want ook vanuit het bedrijfsleven was er al snel veel belangstelling voor zijn concept. Met als gevolg dat er inmiddels zo’n 25 van dergelijke koffiebars in verschillende bedrijven in het land geopend zijn. Zo ook op het hoofdkantoor van Shell, in Den Haag.
Samen op gesprek
Het waren Martin Berkhout (accountmanager Horeca) en Susan Scholten (casemanager arbeidsontwikkeling), beide werkzaam bij Den Haag Werkt, die Jeison attent maakten op de mogelijkheid om als 'gebaarista' aan de slag te gaan. Hij wilde namelijk heel graag werken in de horeca, maar hoe doe je dat als je doof bent? Susan: “Martin legde het lijntje met de horecaondernemer. En Jeison, zijn zus en ik zijn toen samen op gesprek gegaan bij Bas van de Sign Language Coffee Bar. En de klik was er. Jeison is namelijk gemotiveerd om te werken en heeft een leuke, open uitstraling.”
Bas was dat direct met haar eens: “Voordeel is dat Jeison op Aruba, waar hij vandaan komt, al veel baantjes in de horeca heeft gehad. Punt was alleen nog wel dat hij de Nederlandse gebarentaal niet beheerste. Elke land heeft namelijk een eigen gebarentaal. Maar dat was snel op te lossen. En de videoschermen helpen uiteraard ook mee.”
En dus werd Jeison aangenomen. Martin hielp de ondernemer met de aanvraag van de noodzakelijke subsidieregelingen. Daarna kreeg Jeison een opleiding tot ‘gebaarista’. Sinds juni vorig jaar mocht hij gedetacheerd in de coffeebar van Shell aan de slag. Daar wordt hij begeleid door een teamleider die eveneens doof is. Bas: “Ze snappen elkaars problemen en spreken elkaars taal. Dat werkt prima.”
Ook Susan en Martin hebben met eigen ogen kunnen zien dat Jeison bij Shell op zijn plek zit. Susan: “We zijn hem een keer gaan opzoeken en zagen dat het goed ging. Daar werden we allebei erg blij van.”
Trots en blij
Volgens ondernemer Bas is de oplossing in meerdere opzichten een succes. “Jeison heeft een zinvolle dagbesteding, komt in contact met allerlei mensen en zijn werk helpt hem om volgende stappen te nemen. Je ziet dat hij trots en blij is. Klanten boeken in onze coffeebars heel snel een succeservaring omdat het bijna altijd lukt om binnen twintig seconden een heerlijke kop koffie te bestellen. En ze zien dat het echt mogelijk is om de arbeidsmarkt inclusiever te maken. En werkgevers kunnen op deze manier bijdragen aan social return.”
Denken in mogelijkheden
Wat dat vraagt van werkgevers, die ook overwegen mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen? Bas: “Mijn belangrijkste tip: denk niet te veel in problemen. Zo van: ‘dat gaat nooit lukken’. Denk in mogelijkheden. En besef: mensen zoals Jeison zijn vaak enorm flexibel. Want elke dag moet hij zich zien te redden. Bij de dokter, in de supermarkt: noem maar op. Dat zijn geen hulpeloze mensen, maar vaak super-creatieve en vindingrijke personen. En laten we niet vergeten: ik kan ook bepaalde dingen niet. Dus waar hebben we het dan over?”
Meer weten?
Sign Language Coffee Bar
In de toekomst een eigen cafetaria?
Jeison is blij met zijn werk als ‘gebaarista’ op het hoofdkantoor van Shell. “Ik vind het leuk om met mensen te werken. Dit werk motiveert mij om elke dag iets nieuws te leren.”
Hij is dankbaar voor de hulp die hij heeft gekregen van Martin Berkhout en Susan Scholten van Den Haag Werkt. “Want ik wist niet dat dit bestond. En het werk is leuk en niet te zwaar voor mij.” Het concept van de coffeebar, waar klanten via gebarentaal hun koffie kunnen bestellen, vindt hij geweldig. “Het zou mooi zijn als er veel meer van deze plekken komen.”
Jeison is vast van plan dit werk nog een tijdje te blijven doen: “Dan kan ik nog meer oefenen in het leren van de Nederlandse taal. En wie weet, kan ik dan in de toekomst mijn eigen cafetaria openen. Want dat is de droom die ik stiekem heb: dat ik dan ook mijn vrienden en familie kan bedienen.”



Krijgt u uw formatie niet rond? Heeft u in uw bedrijf meer werk dan u aankunt? Is de werkdruk voor uw medewerkers structureel te hoog? Loopt het aantal overuren van uw personeel torenhoog op? Onderzoek dan samen met Den Haag Werkt de mogelijkheid van functiecreatie. Wat we daar precies onder verstaan? Karin de Vries en Elly Mooijman, arbeidsdeskundigen bij Den Haag Werkt, leggen het uit.
Stel: u hebt een automonteur in dienst. En die voert apk-keuringen uit. Voor een deel bestaat zijn of haar werk uit het doen van allerlei vaktechnische handelingen. Maar er zijn taken die anderen, niet-specialisten, ook best kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld voertuigen naar binnen en buiten rijden. Of de auto’s ophalen en terugbrengen naar klanten. Karin: “Bij functiecreatie onderzoeken we welke taken we bij 'overbelaste' specialisten kunnen weghalen. Zodat zij zich kunnen focussen op datgene waar zij écht goed in zijn. Van al die losse taken maken we dan nieuwe functies. Functies die heel goed uitgevoerd kunnen worden door mensen die wij aan het werk willen helpen.”
Mes snijdt aan meerdere kanten
Bij Den Haag Werkt hebben we het dan vooral over mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Samen met werkgevers kunnen we ervoor zorgen dat meer van deze mensen aan het werk gaan. Elly: “Bij functiecreatie snijdt het mes aan meerdere kanten: de werkgever lost daarmee personeelsproblemen op en kan zijn sociale gezicht laten zien. Wij kunnen onze kandidaten aan het werk helpen. En gemotiveerde mensen met een arbeidsbeperking krijgen de kans aan de slag te gaan. Win-win-win dus.”
Functies in kaart brengen
Stel: u bent werkgever en worstelt al tijden met uw personele bezetting. En dus neemt u contact op met uw vaste contactpersoon bij Den Haag Werkt. Die schakelt vervolgens Karin of Elly in. Hoe gaat het dan verder? Elly: “Wij brengen allereerst alle functies binnen de onderneming in kaart. Welke taken moeten door de huidige medewerkers worden uitgevoerd? Op welk niveau? Welke taken zijn specialistisch? Welke elementair? Waar zitten de knelpunten? Maar ook: wat gebeurt er als we taken bij iemand weghalen? En kunnen we taken samenvoegen tot nieuwe functies?”
Als dat het geval is brengt Den Haag Werkt daar een advies over uit aan de werkgever. Vervolgens stellen accountmanagers van Den Haag Werkt geschikte kandidaten voor om die nieuwe functies te vervullen. Karin: “Belangrijk is uiteraard wel dat de uitkomst voor de werkgever economisch interessant is. Dus niet alleen maar slingers ophangen in het bedrijf, om maar wat te noemen.”
Voldoende omvang
Is functiecreatie voor álle werkgevers met personeelsproblemen een oplossing? Elly: “Het helpt als bedrijven inclusiviteit belangrijk vinden. En er moet in de bedrijfsprocessen sprake zijn van genoeg verschillende taken die moeten worden uitgevoerd. Als die taken alleen op productieniveau worden uitgevoerd is er weinig mogelijk." Toch kun je ook daar nog wel kijken of functies kunnen worden gesplitst, voegt zij daar direct aan toe. "Waardoor er bijvoorbeeld ruimte komt voor medewerkers die alleen zittende werkzaamheden kunnen verrichten.”
Het is belangrijk dat werkgevers bereid zijn zo’n proces aan te gaan. Elly: “Want er gaat best wat tijd in zitten. Het is niet een kwestie van een middagje praten en dan zijn we eruit. Zo kan het zelfs nodig zijn om intern de processen opnieuw te bekijken. En voor uw medewerkers kan het best bedreigend zijn als er taken bij hen worden weggehaald. Het helpt als u dat van tevoren vast bij uw medewerkers polst. Ook hierover denken wij graag met u mee.”
Hulp nodig?
Dus: worstelt u met uw personele bezetting? Loopt het ziekteverzuim in uw onderneming op vanwege de hoge werkdruk? Moet u regelmatig ‘nee’ verkopen aan opdrachtgevers omdat uw medewerkers het niet aan kunnen? Aarzel dan niet en neem contact op met Den Haag Werkt. Elly: “Ondanks de huidige krapte op de arbeidsmarkt is er veel mogelijk. In veel gevallen kan functiecreatie de oplossing zijn. Het zou zonde zijn deze mogelijkheid onbenut te laten.”
Meer weten? Neem contact op met onze Helpdesk Werkgevers: (070) 752 77 50 of denhaagwerkt@denhaag.nl, of met uw vaste contactpersoon bij Den Haag Werkt.



Baankans! biedt mensen die al lang zonder werk zitten - met of zonder uitkering - perspectief op werk. Hoe dat gaat? Bart de Bart, voorzitter van SWOM (Studeren & Werken Op Maat), en Kiran Lachman, projectcoördinator van Stichting Social Club, leggen het uit.
Wat doet Baankans!? En voor wie?
Kiran (op de foto): “We richten ons op mensen die aan de slag willen, maar voor wie een stap naar een reguliere baan nog net te groot is. Met wat hulp van sociale ondernemers kunnen zij wél aan het werk. Baankans! probeert zo het personeelstekort op te lossen waar ondernemers mee te maken hebben. Tegelijkertijd pakt het de werkloosheid aan onder kwetsbare bewoners in Den Haag.”
Hoe werkt Baankans!?
Kiran: "We begeleiden de inwoners met persoonlijke aandacht. En dat doen we tijdens alle verschillende stappen. Ze krijgen de kans om te groeien en ervaring op te doen bij sociale ondernemers, die gewend zijn om extra begeleiding op de werkvloer te bieden. We benadrukken hierbij dat ze altijd kunnen stoppen en terug kunnen keren naar hun oorspronkelijke situatie, mocht de stap tegenvallen of toch niet passen. Ze houden dus de regie over hun eigen leven.”
Hoe weten inwoners jullie te vinden?
Kiran: “Meestal komen we via buurtorganisaties met ze in contact. Een Baankans!-coach neemt een levensbrede intake af om te ontdekken wie deze inwoner is, en wat hij of zij wil en kan. Daarbij kijken we niet alleen naar werk, cv en werkverleden, maar ook naar de woonsituatie, zingeving, schulden, fysieke beperking of arbeidsbeperking. Vervolgens wordt de kandidaat bij sociale ondernemers voorgesteld voor een kennismakingsgesprek, wat hopelijk leidt tot een mooie baankans. Waar mogelijk leidt dat tot een Werkfittraject of STiP-baan van Den Haag Werkt.”
Is Baankans! er voor alle stadsgenoten?
Kiran: “In Zuidwest wonen momenteel de meeste mensen uit onze doelgroep. We willen graag ook in Schilderswijk en Laak starten, omdat we zien dat in deze wijken ook veel mensen op zoek zijn naar een baankans.”
Is Baankans! een baan, of meer een kans?
Kiran: “Een baan mét kansen. Het is geen vrijwilligerswerk, de inwoners worden betaald. En als ze meer uren willen werken, kunnen ze ook meer verdienen dan wat ze normaal in de bijstand zouden ontvangen. We geven aan dat we ze misschien niet direct hun droombaan bieden, maar laten ze wel een stap in de goede richting zetten. Ze leren waardevolle vaardigheden te ontwikkelen, zoals werkritme opdoen en zelfstandig worden. En ze krijgen de kans om certificaten zoals de Praktijkverklaring te behalen.”
Hoe helpen jullie werkgevers?
Bart: “We laten werkgevers zien hoe ze een inclusieve werkgever kunnen zijn en hoe ze hun werkplekken kunnen aanpassen. Vaak denken we dat de moeilijkheid vooral bij kwetsbare werknemers ligt, maar werkgevers kunnen ook onzeker zijn. Ze vinden het vaak spannend om met een kwetsbare doelgroep te werken omdat ze er weinig kennis en ervaring mee hebben. Wij kunnen hier een grote rol in spelen. Zo helpen wij werkgevers met het ondersteunen van hun nieuwe collega’s. En met het aanvragen van voorzieningen waardoor de werknemer goed kan landen in zijn of haar nieuwe baan.”
Waarom is Baankans! een succes?

Bart: “Het is een succesvolle publiek-private samenwerking, waarbij sociale ondernemers en gemeente intensief samenwerken en afstemmen. De gemeente regelt passende voorzieningen, zoals bijvoorbeeld een jobcoach of vervoer, en sociale ondernemers zorgen voor de begeleiding op de werkvloer. En dat gaat heel goed.”
Kiran: “Baankans! is succesvol omdat we kijken naar wat de mensen in de wijk echt nodig hebben. We houden rekening met hun onzekerheden. En het is een succes omdat we er allemaal sterk in geloven. Iedereen heeft extra inspanningen geleverd."
Wat is de rol van Stichting Social Club met Baankans!?
Kiran: "Wij zijn een branchevereniging voor sociale ondernemers, gericht op ondersteuning en professionalisering van de sector. We verbinden verschillende partijen met elkaar en fungeren als kennisbank en vraagbaak. We organiseren workshops en voeren projecten uit ter bevordering van sociaal ondernemerschap, zoals Baankans!. We werken met ondernemers die de inwoner werk kunnen bieden, én die kunnen helpen om een volgende stap te zetten.”
Meer weten over Baankans? Kijk op Baankans - Social Club Den Haag.
En welke rol speelt SWOM binnen dit project?
Bart: “SWOM en andere sociale ondernemingen zorgen ervoor dat de inwoners een levensbrede intake krijgen om hun hulpvraag, kwaliteiten en wensen beter te begrijpen. We beoordelen of iemand de stap naar werk kan zetten of dat er andere initiatieven zijn die beter passen. We verwijzen ze door of zorgen dat ze kunnen beginnen bij een sociale ondernemer. Vanuit een levensbrede intake bemiddelt Baankans! waar mogelijk naar werkfit of STiP van Den Haag Werkt en naar aanvullende dienstverlening door RMT Haaglanden.”
Meer weten over SWOM? Kijk op Studeren & Werken op Maat.



Het Breed Offensief is een pakket aan maatregelen binnen de Participatiewet. Daarmee wordt het makkelijker voor werkgevers om mensen met een arbeidsbeperking aan te nemen. Een aantal van deze maatregelen gaat in per 1 juli 2023.
Hoe kunnen we meer mensen met een arbeidsbeperking duurzaam aan het werk helpen? Dat is de insteek van het Breed Offensief. Een nieuw pakket aan maatregelen maakt het voor werkgevers makkelijker om mensen met een arbeidsbeperking aan te nemen. Bovendien moeten de maatregelen ervoor zorgen dat zij niet alleen aan werk kunnen komen, maar ook voor langere tijd aan het werk kunnen blijven. En het moet ervoor zorgen dat werkgevers en werkzoekenden elkaar gemakkelijker kunnen vinden.
Wat verandert er per 1 juli?
- Het aanvragen van loonkostensubsidie wordt makkelijker voor werkgevers. De procedures zijn verbeterd en de beslistermijnen liggen vast. Dat schept duidelijkheid.
- Tot maximaal zes maanden na indiensttreding van een medewerker kan een werkgever alsnog loonkostensubsidie aanvragen. In Den Haag is deze werkwijze overigens al eerder ingegaan.
- Er komt meer duidelijkheid over welke re-integratiemiddelen een werkgever kan krijgen en gebruiken. Een duidelijk overzicht van beschikbare voorzieningen voor werkgevers kunt u vinden in de instrumentengids Dennis: instrumentengids-dennis.nl.
- Zowel de werkgever als de werknemer kunnen ondersteuning op maat aanvragen op de werkplek. Hier valt ook persoonlijke ondersteuning onder, zoals van een jobcoach of werkbegeleider.
- Proefplaatsingen duurden voorheen meestal een maand, straks is dat twee maanden.
- Stel bijvoorbeeld dat na indiensttreding blijkt dat een werknemer een andere bureaustoel nodig heeft vanwege motorische beperkingen, dan kan de werkgever dat alsnog zelf aanvragen.
Eerder ingevoerde maatregelen:
- Er is een uniforme loonwaardebepaling ingevoerd (per 1 juli 2021).
- De administratie bij ziekmeldingen door werkgevers is vereenvoudigd (1 januari 2022).
- Er is een wijziging in de procedure rond ziekmelding bij loonkostensubsidie (per 1 januari 2022).
- Inkomsten uit deeltijdwerk worden niet meer volledig verrekend met de bijstandsuitkering van de werknemer die werkt met loonkostensubsidie (januari 2023).
Wilt u meer en uitgebreidere informatie? Stimulanz heeft speciaal voor gemeenten een brochure samengesteld. Stimulansz is kennis- en adviespartner voor gemeenten binnen het sociaal domein.
Lees ook in een eerder magazine het artikel Loonkostensubsidie wordt eenvoudiger (juni 2022)



Ilonca is teamleider Begeleiding na Plaatsing. Zij ondersteunt werknemers op de werkvloer van de werkgever. Samen met acht andere teamleiders van Den Haag Werkt begeleidt Ilonca op dit moment ongeveer 300 personen. Het merendeel, zo’n 180 werknemers, is gedetacheerd. Zij werken in dienst van Den Haag Werkt. Ongeveer 120 werknemers zijn in dienst bij de werkgever.
Wie begeleid jij?
“Ik begeleid werknemers. Dat doe ik op de werkplek. Door daar zoveel mogelijk aanwezig te zijn, ontzorg ik de werkgever. Dus in feite ben ik er voor beiden. De begeleiding die ik geef is afhankelijk van de ontwikkel- en aandachtspunten van de medewerker en de ondersteuning die de werkgever daarbij nodig heeft. Sommige werkgevers bieden zelf ondersteuning, anderen hebben meer hulp nodig. Een goede samenwerking tussen de werkgever en de teamleider is belangrijk. We leveren maatwerk, afhankelijk van de aandachtspunten van de werknemer, maar ook van de faciliteiten van de werkgever. Er zijn bijvoorbeeld werkgevers die een eigen jobcoach hebben. Werkgevers die dat niet hebben, hebben meer ondersteuning nodig.”
Is de begeleiding van iemand die gedetacheerd is anders dan van een werknemer met een dienstverband?
“Vanuit de werkgever bezien zeker. In beide gevallen volgen we de ontwikkeling van de werknemer. Bij detachering zijn we echter ook verantwoordelijk voor het personeelsbeleid. Daarmee bedoel ik alles wat met herindicatie, vakantie, verlof, ziekte en verzuim en functionerings-en beoordelingsgesprekken te maken heeft. De risico’s voor de werkgever (uitval, ziekte), zijn in deze constructie kleiner.”
Hoe goed ken jij jouw kandidaten?
“Heel goed. Ik begeleid ze al langere tijd, sommigen al meer dan twintig jaar. De een regelt vrijwel alles zelf, de ander moet ik letterlijk aan de hand nemen. Maar voor iedereen geldt: het draait om persoonlijke aandacht. Dat kan echt het verschil maken.”
Wat levert dat dan op?
“Voor de werkgever een betrouwbare en loyale werknemer. Voor de werknemer een fijne werkplek, een plek waar hij of zij blij mee is. Het is mooi om werknemers te zien groeien. Soms laten ze zien hoe trots ze zijn op hun werk. ‘Kijk eens wat ik kan!’, roepen ze dan. Dat maakt mijn werk zo mooi.”
Kun je een voorbeeld geven van hoe jij werkt?
“Ik plaatste eens iemand als receptioniste. Vrijwel het enige dat deze vrouw deed was - de hele dag door - giechelen. In eerste instantie was de opdrachtgever daar heel erg blij mee; hij was immers op zoek naar een ‘stralend iemand om gasten te verwelkomen’. Maar eigenlijk werd er ook meer van haar verwacht. Door veel met de vrouw te praten maakte ik duidelijk wat er nog meer van haar gevraagd werd. Ik stuurde haar, in overleg met de opdrachtgever, naar een assertiviteitstraining. Ze groeide daarna uit tot een uitstekende gastvrouw.”
Komt de werkgever zelf ook naar jou met vragen?
“Zeker. Sterker nog, het is belangrijk dat wij elkaar altijd weten te vinden. De werkgever kan altijd met vragen bij ons terecht. Bijvoorbeeld als er iets niet helemaal goed gaat, of als er een vraag is over de doorstroom naar een andere functie. Zeker bij werkgevers die werken met mensen met een WSW-indicatie kunnen vragen ontstaan. De beperkingen waar deze groep mee te maken heeft, kunnen groter worden naarmate ze ouder worden. Om te zorgen dat ze kunnen blijven werken, zijn dan aanpassingen nodig. Ook hier weer; het is vaak een kwestie van maatwerk. Het is belangrijk dat we met de werkgever een goede relatie hebben.”
Wilt u sociaal ondernemen? Bent u op zoek naar een loyale en betrouwbare werknemer? Bent u door dit verhaal geïnteresseerd geraakt om met ons mee te doen? Of hebt u nog vragen? Neem gerust contact op met de Helpdesk Werkgevers: (070) 752 77 50 of denhaagwerkt@denhaag.nl.
Begeleiding op de werkplek
De teamleider Begeleiding na Plaatsing begeleidt werknemers met een aanstelling bij de gemeente Den Haag. Als zij gedetacheerd zijn bij een werkgever, maar ook als zij een dienstverband krijgen. Die begeleiding vindt plaats op de werkplek. Samen met de werkgever houdt de teamleider de ontwikkeling van de gedetacheerde werknemers in de gaten. Daarvoor gaat de teamleider regelmatig op werkbezoek. In geval van detachering is de teamleider ook verantwoordelijk voor het personeelsbeleid. Zoals het bijhouden van de uren- en verlofregistratie. Maar ook bij de aanvraag voor een herindicatie, ziekte en verzuim en functionerings-en beoordelingsgesprekken is de teamleider aan zet.



Wijkbewoners helpen, en zo ervaren wat het is om in de zorg te werken. Via de leerlijn ‘ZorgWerkt’ zijn al meer dan driehonderd werkzoekenden in de zorgsector aan de slag gegaan.
Stichting Calibris Advies, onderwijsinstelling Threewise, werkgevers van thuiszorgorganisaties en de gemeente Den Haag trekken samen op om inhoud te geven aan dit deel van de leerlijn ZorgWerkt. “Veel vrouwen hebben interesse in de zorg, omdat ze bijvoorbeeld al mantelzorger zijn”, vertelt projectleider Rozemarijn van de Kerk van Calibris. “De eerste stap die we bieden in de leerlijn ZorgWerkt is een Werkfittraject van drie maanden, waarin we deelnemers begeleiden met het verkennen van de zorgsector en het ontwikkelen van werknemersvaardigheden. Daarnaast hebben deelnemers de mogelijkheid om mee te doen aan het WijkLeerbedrijf, in het centrum van Den Haag. Daar kunnen mensen die in de thuiszorg willen werken aan de slag. Zij gaan dan één dag per week naar school en twee dagen per week lopen ze stage in de wijk.”
Kandidaten bieden tijdens hun stage ondersteuning aan mensen die extra hulp nodig hebben. Rozemarijn: “Vaak ontstaat er dan een sterke band tussen de klant en de kandidaat. Wijkbewoners die hulp ontvangen vinden het fijn om iets terug te doen, zoals samen oefenen met de Nederlandse taal of fietsles geven. En zo snijdt het mes aan twee kanten.”
Zelfstandig werken
Na zes maanden WijkLeerbedrijf gaan de kandidaten aan de slag via een thuiszorgorganisatie. In de eerste drie maanden worden ze begeleid door een collega, waarna ze zelfstandig gaan werken. Als ze hun diploma hebben behaald, kunnen ze doorstromen en krijgen ze een baan aangeboden van minimaal zestien uur.
Zelfverzekerder
Rozemarijn merkt op dat veel kandidaten in het begin nog wat onzeker zijn als ze aan het traject beginnen. “Ze twijfelen over hun vaardigheden, of er vraag is naar hun werk en of ze voldoende Nederlands spreken. Tegelijkertijd zie ik dat ze veel potentie hebben. Door Nederlandse lessen en assertiviteitstrainingen aan te bieden, helpen we hen zelfvertrouwen te ontwikkelen. Ik zie ze daarna groeien en sterker en zelfverzekerder worden.”
Samenwerking
Zij is blij met de goede samenwerking met gemeente Den Haag in het traject. “Werkbegeleiders en accountmanagers van sectorteam Zorg & Welzijn van Den Haag Werkt komen regelmatig naar de werkplekken van kandidaten. Zij bieden persoonlijke ondersteuning bij problemen of moeilijkheden op het werk. De accountmanager is ons aanspreekpunt. Hij of zij regelt de benodigde Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). De werkbegeleider verzorgt praktische zaken als laptops en fietsen voor kandidaten.”
Jantien Luimstra, werkbegeleider bij Den Haag Werkt: “Het WijkLeerbedrijf maakt dit traject mogelijk en toegankelijk in samenwerking met Calibris, Threewise en thuiszorgorganisaties. Al tien jaar is er een prettige samenwerking. Ik zorg er inmiddels vier jaar samen met de coördinator zorg voor dat een deelnemer na 12 maanden met diploma én een contract de deur uitloopt. Tijdens een feestelijke diploma-uitreiking hoor ik vaak dat dit diploma het eerste succesverhaal van een kandidaat is. Het maakt mij trots dat ik daar aan heb mogen bijdragen. Ik hoop dat wij het traject nog veel jaren mogen aanbieden. En dat veel Haagse inwoners, mannen en vrouwen, ervaren hoe mooi en dankbaar een beroep in de zorg of welzijn is.”
Werkomgeving
De werkomgeving zelf speelt daarin een belangrijke rol. Rozemarijn: “De dag begint en eindigt op ons kantoor. ’s Ochtends drinken we met de kandidaten koffie, we lunchen samen en aan het eind van de dag is er een evaluatiemoment. Dat bevordert een gevoel van saamhorigheid, biedt ruimte voor onderlinge ondersteuning en stelt de deelnemers in staat om hun ervaringen te delen. Dit draagt bij aan een groter zelfvertrouwen.”
Dienstverlening en kinderopvang
Wat betreft de toekomst heeft Rozemarijn een suggestie. “Samen behalen we mooie resultaten. We kunnen nog meer bereiken als we de kinderopvang goed kunnen regelen. Op veel plekken in Den Haag zijn er wachtlijsten voor de kinderopvang. We willen nu gaan onderzoeken of het mogelijk is om een moederklas te starten. Waarbij we willen werken met aangepaste tijden van het WijkLeerbedrijf tussen 09:00 en 15:00, zodat moeders geen kinderopvang nodig hebben. Zo proberen we op allerlei mogelijke manieren samen met de gemeente en de werkgevers zoveel mogelijk mensen richting de zorg te bewegen.”
‘Werkervaring geeft zelfvertrouwen’
Binnen Den Haag Werkt zijn er voor verschillende sectoren doorlopende leerlijnen ontwikkeld, gebaseerd op ZorgWerkt. Deze opleidingen worden geaccrediteerd voor mbo-praktijkleren, zodat ze waardevoller zijn voor werkgevers. Voor kandidaten zijn ze een springplank naar de reguliere arbeidsmarkt.
Ellen Kieftenbeld, clustermanager WIO: “Het is belangrijk dat de kandidaten erkende vakvaardigheden leren. Hierdoor wordt de overgang naar een detachering of reguliere werkgever kleiner. Werkervaring geeft de kandidaat zelfvertrouwen. Dát is het doel van onze leerlijnen. Door vertrouwd te worden met de werkzaamheden staan de kandidaten sterker in hun schoenen en worden ze zelfverzekerder. De kans van slagen is dan vele malen groter.”
Op dit moment zijn er bij Den Haag Werkt - WIO leerlijnen voor de horecasector, de sector logistiek en transport, de bouw en installatietechniek, de zakelijke dienstverlening en de groensector. Het starten van leerlijnen binnen de sectoren facilitair en stoffeerderij wordt onderzocht. Ook zijn er plannen voor een leerlijn die aansluit bij de bouwsector.
De leerlijnen sluiten aan op WIO (Werk in opdracht) en op WGD (Werkgeversdienstverlening). WIO is gericht op arbeidsontwikkeling. Na WIO kunnen kandidaten zich via WGD verder ontwikkelen bij reguliere werkgevers.
Binnen WIO zijn de leerlijnen vooral gericht op het behalen van de eerste praktijkverklaringen. Doordat WIO en WGD dezelfde systematiek gebruiken, kan een kandidaat zich verder ontwikkelen binnen WGD.
10 jaar WijkLeerbedrijf

In mei vierde het WijkLeerbedrijf haar tienjarig bestaan. Dit werd gevierd met (inmiddels voormalig) wethouder Kavita Parbhudayal (niet op de foto), Den Haag Werkt, Threewise Zorgacademie, alle samenwerkingspartners in de (thuis)zorg, (oud-)collega’s, wijkbewoners en een groot aantal (oud-)deelnemers. Er werd ook een samenwerkingsconvenant getekend voor het vervolg van het WijkLeerbedrijf.
Speciaal voor het 10-jarig bestaan is er een podcastaflevering opgenomen. Hier hoort u meer over het ontstaan van het WijkLeerbedrijf en over ervaringen van wijkbewoners en deelnemers.



Overweegt u om een werknemer met een beperking in dienst nemen? Dan kan het zijn dat deze persoon een lagere productiviteit heeft dan een reguliere werknemer. De gemeente kan u tegemoetkomen in de vorm van een loonkostensubsidie.
De hoogte van de loonkostensubsidie is afhankelijk van hoeveel lager de productiviteit van de werknemer is. Dit wordt vastgesteld tijdens een loonwaardemeting. Maar wat is dat eigenlijk? En hoe gaat dat in z’n werk?
1. Wat is een loonwaardemeting?
Een loonwaardemeting geeft aan wat het verschil is tussen de productiviteit van een werknemer met afstand tot de arbeidsmarkt en een reguliere werknemer. Zo kan de hoogte van de loonkostensubsidie worden vastgesteld.
2. Wie doet de loonwaardemeting?
De loonwaardemeting wordt gedaan door de gemeente waarin de werknemer woont. De gemeente kan hiervoor loonwaardedeskundigen inhuren of heeft zelf loonwaardedeskundigen in huis.
3. Hoe gaat een loonwaardemeting in zijn werk?
Bent u werkgever? Dan vult u een vragenlijst in over wat er verwacht wordt van de desbetreffende werknemer. Zoals het aantal uren dat iemand gaat werken, een overzicht van de taken die moeten worden uitgevoerd en de gemiddelde tijd die iemand daar naar verwachting mee bezig zal zijn. Een loonwaardedeskundige interviewt daarna u en uw werknemer. Op basis van de vragenlijst, het interview en observaties stelt de loonwaardedeskundige na afloop een rapportage op waarin de loonwaarde staat berekend.
4. Hoe wordt dat percentage vastgesteld?
Het percentage aan loonkostensubsidie dat een werkgever ontvangt is afhankelijk van de snelheid waarmee de werknemer werkt, de nauwkeurigheid en de intensiteit van de begeleiding die iemand op de werkvloer nodig heeft. De loonwaardedeskundige stelt vervolgens de hoogte van de loonwaarde vast (uitgedrukt in een percentage). Stel dat de hoogte van de loonwaarde van uw medewerker zestig procent is, dan vult de gemeente steeds rond de twintigste van de maand dat aan tot honderd procent, dus met veertig procent loonkostensubsidie.
5. Hoe lang is een loonwaardemeting geldig?
Dat verschilt van persoon tot persoon. De geldigheid varieert van zes maanden tot drie jaar. Bepalend voor de duur is de snelheid waarin iemand zich naar verwachting ontwikkelt. De loonwaardedeskundige schat dat in.
6. Is een loonwaardemeting ingewikkeld?
Een loonwaardemeting lijkt soms ingewikkeld, zeker als je hier niet dagelijks mee te maken hebt. Het werk zit 'm voornamelijk in het voortraject. Kost het u moeite om de vragen te beantwoorden? U kunt extra uitleg opvragen via een digitale toelichting. Of heeft u hulp nodig bij de aanvraag? Laat het ons weten, we helpen u graag!
Meer weten over loonwaardemeting? Neem contact op met onze Helpdesk Werkgevers: (070) 752 77 50 of denhaagwerkt@denhaag.nl.



Technologische vooruitgang is belangrijk voor bedrijven. Bij Den Haag Werkt zien wij het belang in van nieuwe en innovatieve technologieën. We zijn er klaar voor om in deze technologieën te investeren en ermee aan de slag te gaan. En we zoeken werkgevers die dit samen met ons willen oppakken.
Den Haag Werkt - Werk in Opdracht (WIO) biedt werk en ontwikkelmogelijkheden aan Hagenaars met een arbeidsbeperking en/of een afstand tot de arbeidsmarkt. Het gaat om mensen die (nog) niet aan het werk kunnen bij een reguliere werkgever.
(Nieuwe) technologie speelt daarin steeds vaker een cruciale rol. Door deze personen de mogelijkheid te geven om met dergelijke technologieën te werken, kunnen ze hun vaardigheden namelijk verder ontwikkelen en dus ook meer en complexere werkzaamheden uitvoeren.
Slimme beamers
Met behulp van slimme beamers en andere geavanceerde apparatuur, zoals Speaksee, een vertaalapparaat voor doven en anderstaligen, en Amazuta, een werkinstructieapplicatie, kunnen onze medewerkers repeterend werk efficiënt en nauwkeurig uitvoeren. De technologie helpt hen bijvoorbeeld met de juiste volgorde van de uit te voeren werkzaamheden. Ellen Kieftenbeld, clustermanager WIO: "Onze mensen kunnen daarmee werkzaamheden uitvoeren die voorheen te complex waren. In de afgelopen jaren hebben we veel werk moeten afwijzen, onder andere binnen de installatietechniek. In combinatie met nieuwe technologieën is dit werk nu wel haalbaar. Onze medewerkers kunnen dan stap voor stap en foutloos alle noodzakelijke handelingen uitvoeren."
Hoogwaardige producten
Investeren in innovatieve technologieën is vaak een grote stap voor bedrijven. Den Haag Werkt durft deze investering aan, maar wij doen dit wel graag in samenwerking met ondernemers. Door met ons samen te werken draagt u, als werkgever, bij aan inclusieve werkgelegenheid. In ruil daarvoor krijgt u toegang tot ons gemotiveerde en getalenteerde team dat uw opdrachten met behulp van onze innovatieve technologieën kan uitvoeren.
We beschikken over ervaren professionals die bekwaam zijn in het werken met deze technologieën. Samen met onze medewerkers zijn zij klaar om hoogwaardige producten te creëren via het WIO-traject. Doet u met ons mee?
Samen innoveren
Wij zijn enthousiast en willen graag aan de slag. Samen met u. Neem vandaag dus nog contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Laten we gezamenlijk streven naar een inclusieve en innovatieve toekomst!
Neem voor meer informatie contact op met Ellen Kieftenbeld, clustermanager WIO – Proeftuin WerkOpdrachten: ellen.kieftenbeld@denhaag.nl



Den Haag Werkt is bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.30 uur. U kunt bij ons terecht met vragen over werk en personeel, begeleiding van mensen, personeelsvraagstukken en subsidies en regelingen. Wilt u opdrachten uitbesteden aan Den Haag Werkt?
Bel of mail ons over de mogelijkheden.
(070) 752 77 50
denhaagwerkt@denhaag.nl
Postbus 12610
2500 DK Den Haag
Bezoekadressen
Fruitweg 17 – Den Haag
Kerketuinenweg 24 – Den Haag
Volg Den Haag Werkt
op social media:
OndernemersPortaal
Met onder andere ondernemersvragen kunt u terecht bij het OndernemersPortaal: voor advies en informatie over regels, vergunningen en procedures van de gemeente. De dienstverlening van het OndernemersPortaal is gratis.



Benieuwd naar eerdere edities van ons magazine? Bekijk dan het archief.
magazine-on-the-spot.nl/denhaagwerkt