Gouden tips voor de praktijk

Een magisch moment, hoe bereik je dat? Wat is daarvoor nodig? En wie moet er dan iets doen, of juist iets laten? Vijftien tips.

‘Een leerling begon mee te bewegen. Toen gebeurde het...’

“Zo leuk. Ik liet een Engels liedje horen. Vanachter zijn tafeltje begon die leerling mee te wiegen. Ik kwam voor de klas ook in beweging. Anderen volgden en stonden op. En het werd één groot dansfeest waarbij iedereen meezong. De volgende keer begin ik zelf met schuifelen.”

Ivanka ten Hoopen, laatste jaar Pabo

‘Improviseer eens met boomwhackers’

“Vandaag geleerd bij de workshop van Coen Witteveen: muziekimprovisatie waarbij vier groepjes een ander ritme aanhielden. Drie, vier, vijf of zes tellen. Ik sloeg op boomwhackers. Op de 61e tel gaven we allemaal een laatste klap. Klonk geweldig.”

Gerrie Looman, De Regenboog

‘Een druk op de knop verandert je wereld’

“Vanochtend las ik met de kinderen een boek met een knop erin. Als je erop drukt, krijg je iets heel anders te zien. Dit kan je ook zonder boek doen. Laat ze een raam openen en vertellen wat erachter kan zitten. Of een fietspomp omlaag drukken om hun fantasie te prikkelen.”

Ines Kreuter, Kubus / Olivijn

‘Ontregel en verras’

“Het onbekende, het verder kijken dan je neus lang is, kan voor wat ongemak zorgen. Zorg dus voor een veilige omgeving zodat ze zich wel open durven stellen. Dit ongemak overwinnen zorgt ook dat ze een volgende keer weer sterker zijn, een stapje verder durven te zetten. Zo vergroot je hun wereld."

Sandy Pieterse, theatergezelschap BonteHond

‘Voel, ruik en beschrijf’

“Deze oefening doe ik vaak met kinderen. Dan laat ik ze met iets heel nieuws kennismaken. Kan muziek zijn maar ook een woord. Dan mogen ze roepen wat ze willen. Nog leuker is als je ze een blinddoek omdoet en een onbekend voorwerp in de hand drukt en laat beschrijven.”

Cristina van der Pijll Oliver, Montessorischool Stad

‘Ga luisteren, proeven, kijken, voelen, horen’

“Zorg dat je naar plekken gaat waar wat te beleven valt, waar je kunt luisteren, proeven, kijken, voelen, horen. Een les met bodypercussie is sowieso leuk, maar die in het Wortman gemaal, helemaal omringd door kunst, vergeet je nooit meer!”

Yvonne den Boer, stichting Codenz

‘Zet het kind in de spotlights’

“Als je kinderen iets laat doen, moet het er ook toe doen. De noodzaak moet gevoeld worden, maak het belangrijk. Tekeningen hang je op, het podium wordt bezet, publiek moet plaatsnemen. Geef een kind het podium, zet het in de spotlights."

Byonda Spekman, Het Meesterwerk

‘Praat niet te veel’

“Door te veel te vertellen of uit te leggen beperk je de creativiteit van kinderen. Van volwassenen ook trouwens. Ga iets doen! En laat het maar gebeuren. Praten kan daarna wel weer.”

Ianthe Bussink, De Albatros

‘Durf voor het ongemak te gaan’

“Focus en zie, hoor en proef wat er om je heen gebeurt. Ontdek! Laat prikkels binnen, daar hoef je geen kind voor te zijn. Zelf ben ik dol op zinnetjes vangen, dan maak ik daar zelf weer een verhaal van. En durf dan ook voor het ongemak te gaan, zorg dat de verbeelding niet in de vergetelheid raakt.”

Trui Tielens, kunstacademie ArtEZ

‘Verdwalen mag’

“Als je verwondering wilt, dan moet je kinderen laten experimenteren. Dat betekent dat je geen vaststaand beeld moet hebben waar ze naartoe moeten of wat het einddoel is. Verdwalen mag.”

Anita Nak, Alexander Roozendaalschool

‘Laat jezelf verrassen’

“Doe zelf ook actief mee. Laat je gaan. Wees enthousiast. Laat je zelf ook verrassen door zo’n magisch moment. Dan ga je namelijk een wisselwerking aan met elkaar. En dan neem je kinderen makkelijker mee.”

Hiky Helmantel, illustrator

‘Wees ontspannen en relaxed’

“Als je als docent je eigen ding doet, dan vinden kinderen dat leuk. Vooral niet forceren. Maar gewoon jezelf zijn. In mijn geval betekent dat ontspannen en relaxed zijn. Laten zien dat het belangrijk is om lekker in het leven te staan.”

Patrick Horlings, Teachers College

‘Stel je open voor wat je niet kent’

“Een abstract schilderij, ingewikkeld muziekstuk, rare theaterproductie. Je kunt ervoor weglopen, je schouders erover ophalen. Of je omarmt en ondergaat het. Dat geeft een groot verschil in beleving.”

Roeland Dekkers, BonteHond

‘Iedereen een vogelhuisje’

“Ik gun ieder kind dat het een keer een eigen vogelhuisje maakt. Weg met al die boeken. We moeten wat gaan doen. Met onze handen, met gereedschap.”

Wanda van Koningsveld, Techniekclub

‘Kijk goed’

“Laten we beginnen met goed naar kinderen te kijken. Wat zie je? Wat gebeurt er? Dat kan in alle situaties. Als je goed kijkt dan ben je beter in staat verbinding te maken.”

Esther Smit, De Keerkring