Op 13 november 2019 kwamen leerkrachten, kunstenaars, studenten en culturele instellingen bij elkaar in KAF in Almere tijdens de Dag van de Cultuureducatie Flevoland. Zij gingen op expeditie en beleefden een middag vol ontroerende, prikkelende, leerzame en misschien ook wel verwarrende kunstervaringen. In dit e-zine leest u alles over deze inspirerende middag.

De Dag van de Cultuureducatie Flevoland 2019

Bekijk de dag in drie minuten

Balsem voor hoofd, hart én handen

Remko Willems

Kunst 'verkopen'? Zorg voor positieve associaties

Victor Lamme

Cultuur laten beleven en doorgeven: een prachtig cadeau

Michiel Rijsberman

Ook in muziekles kun je prima verschillende leerlijnen verbinden

Meer dan alleen een liedje zingen

Corrie

geniet van de werken van oude meesters in het Rijksmuseum.

Oren en ogen tekort bij Buro Nieuw Perspectief

Dansers en muzikanten brengen luisteraars in trance

Gretha Leijendekker, PCB De Dukdalf

‘Dag voor hoofd, hart en handen’
“Het was een dag voor het hoofd, het hart en de handen. Het verhaal van hersenonderzoeker Victor Lamme is bijvoorbeeld heel interessant voor mijn plusklas-leerlingen. Zij smullen van dit soort weetjes. ’s Middags heb ik gedanst in een van de workshops. Je moet over je eerste gêne heen, maar als je het eenmaal doet, is het ook wel hilarisch. Maandag ga ik mijn leerlingen laten dansen als een kers of boontje. Goede energizer voor mijn drukke klas!”

Kinderboekenschrijfster Manon Sikkel bepleit meer diversiteit

‘Verhalen maken dé manier om iets door te geven’

Rob

werd overrompeld door een installatie van kunstenaar Anselm Kiefer en krijgt nog altijd kippenvel als hij erover vertelt.

Irma Trianus, OBS De Heliotroop

‘Levert veel ideeën op’
“Ik vind het belangrijk om hier ieder jaar te zijn. Het levert me veel ideeën op. Ik neem niet letterlijk iets over, maar pluk er dingen uit. Elastieken die je kunt gebruiken om laserstralen na te bootsen bijvoorbeeld, zoiets lijkt me heel leuk op het kamp van groep 8. De voorstelling van de BonteHond was indrukwekkend. Mijn klas gaat daar morgen heen, daar kunnen we dan goed over napraten.”

Zinnenprikkelend totaalplaatje van erfgoed Flevoland

Voelen, luisteren, ervaren

Regisseur Judith Faas verbeeldt kindbeleving bij strijdende ouders

Vechtscheiding op de planken

Dansworkshops met nadruk op sociale veiligheid

Eerst denken, dan durven, dan doen

wandelsnacks

Film-experience

Inspirerende tentoonstelling voor leerkrachten en leerlingen

Beter kijken, meer zien

Onze mooiste kunstbelevingen

Daniel Ekeler, Teachers College, Windesheim

‘Besef hoe iedereen kunst anders bekijkt’
“Ik besefte vandaag nog maar eens hoe totaal anders iedereen naar kunst kijkt en leert kijken. Voor mij draait kunst om ervaren: wat leer ik van een kunstwerk, wat neem ik mee? Een kunstwerk bestaat tussen het werk en de toeschouwer. Het lijkt me mooi om dat idee later aan mijn leerlingen door te geven.”

Marah

denkt vaak terug aan Sunflower Seeds, een kunstwerk van Ai Weiwei dat je kunt aanraken.

Jan Heeneman, OBS Het Avontuur

‘Trommelen ter ontlading’
“Wat een goed georganiseerde dag en afwisselend programma. Ik was onder de indruk van de workshop Raw Resonance waarbij twee jongens met heel veel enthousiasme zonder instrumenten muziek met ons maakten. Dat lijkt me wel wat voor op school: na de rekenles en voor de pauze even vijf minuutjes trommelen met de klas om te ontladen en weer op te laden.”

Vanilla

pinkte een traantje weg bij musical The Lion King.

‘We hebben ook gewoon heel veel plezier met elkaar’

Als een kind verder wil, heb je een vakdocent nodig

Stephanie

weet nog goed hoe er een nieuwe wereld voor haar openging toen zij De Notenkraker van Het Nationale Ballet zag.

Leerkracht en kunstenaar voor de klas inspireren elkaar

Better together

Annet

raakt altijd ontroerd als ze de muziek van de Libanese trompettist Ibrahim Maalouf hoort.

wandelsnacks

Opera-experience

Lekker boetseren, geïnspireerd door lokaal kunstwerk

Je eigen Land Art in het klaslokaal

wandelsnacks

Architectuur-experience

Linda

voelt verdriet, maar krijgt ook een gevoel van eenheid en onderling vertrouwen als ze denkt aan De hut van Oom Tom.

Niels van der Schaaff, De MuizenKoning Presentatie, Communicatie & Entertainment

‘Echt een pleidooi voor de fantasie’
“Dit was een soort schoolreisje met allemaal bevlogen mensen uit het vak: gewoon heel erg leuk. Ik volgde een verrassend leuke muziekles, terwijl ik daar meestal helemaal niet van houd. Ook de vrijheid die de brainstorm met auteur Manon Sikkel opleverde was bijzonder. Het was echt een pleidooi voor de fantasie. We moeten volgens mij af van alle georganiseerde lessen en durven los te laten wat we van tevoren bedenken.”

Bart-Jan

verwondert zich over de vrijheid die hij voelde bij een toneelvoorstelling in het donker.

wandelsnacks

Proef-experience

Marian Dashorst, PCB De Dukdalf

‘Radartjes gaan draaien’
“Ik heb zoveel energie gekregen van vandaag! Mijn radartjes gaan wel draaien na zoveel inspirerende workshops. Ik heb een aantal foto’s gemaakt, die laat ik morgen aan mijn groep 3 zien. Dan praten we erover, vinden zij het ook mooi of niet? De voorstelling van BonteHond over scheiden is misschien wel heftig, maar je moet je leerlingen gewoon goed voorbereiden. Erover vertellen, een beetje kneden. Dan is het ook geschikt voor jonge kinderen.”

Donovan

huilde samen met zijn moeder op de bank tranen met tuiten toen hij voor het eerst de Titanic bekeek.

Deel dit e-zine

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
FLECKcrop

De Dag van de Cultuureducatie Flevoland is georganiseerd door FleCk 

in samenwerking met:

de dag is mogelijk gemaakt door:

Made by Magazine on the Spot © 2019