nro-bergen-logo.png

Dit doe ik!

‘Kennis maken, kennis delen’: hoe doe je dat? Die vraag leggen we voor aan acht deelnemers van het NRO-congres 2016. ‘Welke bijdrage kunnen we komend jaar van jou verwachten?’

Diana Aarntzen.JPG

Diane Aarntzen, beleidsmedewerker bij Conexus

Meer aandacht voor onderzoeksvraag

“Wat kan helpen op school en welke methode heeft zich bewezen? Dat zijn de vragen die ik steeds moet beantwoorden. Vaak mis ik in wetenschappelijk onderzoek de vertaalslag naar de toepasbaarheid in het onderwijs. En ook heb ik vaak twijfels of er op de juiste manier is gemeten. In mijn contact met wetenschappers ga ik meer aandacht besteden aan vraagarticulatie, zodat onderzoek voor onze praktijk relevant kan zijn.”



Ferry Haan.JPG

Ferry Haan, economiedocent bij het Jac. P. Thijsse College

Zelf verantwoordelijk voor imago

“Wat mij de ogen heeft geopend is het imago-onderzoek van het onderwijs. De onderwijzer denkt dat zijn imago minder goed is dan daadwerkelijk het geval is in de ogen van Nederland. We maken onszelf kleiner dan we zijn. Het zeuren, het klagen, die slachtofferrol waarin leraren kruipen… het moet maar eens voorbij zijn. Het onderwijs is zelf verantwoordelijk voor zijn imago. Dus als ik collega’s hoor klagen, dan ga ik ze daarop aanspreken.”



Rex Hubbeling.JPG

Rex Hubbeling,
student PABO

Verder met toepasbaar onderzoek

“Ik wil een goeie leerkracht worden. Ik heb vandaag gezien dat goed onderzoek voor het onderwijs belangrijk is, maar dat het wel toepasbaar moet zijn. Daar ontbreekt het nog wel eens aan.
In mijn studie ga ik verder met toepasbaar onderzoek in samenwerking met scholen. We moeten blijven proberen dingen te verbeteren. En altijd blijven leren, dat is mijn motto. Je bent niet klaar na je studie.”



Romy Keulen.JPG

Romy Keulen, trainer en ontwikkelaar bij ROC Leeuwenborg

Onderzoek als vast onderdeel

“Ik heb vandaag kennis gemaakt met een aantal onderzoeken die me geprikkeld hebben om te kijken naar wat we zelf in de praktijk verder kunnen verbeteren. Er zijn hier veel partijen die ik bij onze eigen praktijksituatie kan betrekken. Het inspireert me om te zien dat onderwijs en onderzoek steeds meer in beweging zijn, dezelfde kant op, naar elkaar toe. Onderzoek zou eigenlijk een vast onderdeel moeten zijn van de opleiding en het beroep van een docent.”



Els Rietveld.JPG

Els Rietveld, CED-groep

Instrumenten ontwikkelen

“Veel scholen halen zelf allerlei wetenschappelijke kennis in huis, waarmee ze hopelijk aan de slag gaan. Maar daar is vaak wel een extra vertaalslag voor nodig. Ofwel: handige instrumenten. Nu zie je nog wel eens dat docenten in een reflex trainingen gaan volgen, maar dat de resultaten niet duurzaam zijn. Hulpmiddelen als checklijstjes zouden kunnen helpen. Hoe die praktische instrumenten precies moeten worden opgetuigd, dat zou ik de komende tijd met het onderwijsveld willen uitzoeken en uitwerken.”



Jan Tishauser.JPG

Jan Tishauser, ResearchED

Romanversie van onderzoek

“Onderwijs en onderzoek moeten dichter bij elkaar komen. Dat kan door in scholen docenten aan te wijzen die de taak krijgen om belangrijke wetenschappelijke kennis in huis te halen. In Engeland zie je dat groepjes docenten samen de resultaten van onderzoeken interpreteren. Onderzoekers zouden verplicht moeten worden om van onderwijsrelevante onderzoeken ook een romanversie te maken, zeg maar een populaire samenvatting. Dat zou al enorm helpen om de kloof te verkleinen.”



Stefanie van Nes.JPG

Stefanie van Nes,
projectleider Leerling 2020

Bruikbaar voor de praktijk

“Ik hoorde op het congres over ’Het Kwadrant’, een hulpmiddel voor differentiatie. Hiermee kun je leerlingen in negen clusters indelen op het gebied van motivatie en cognitieve capaciteiten. Veel genuanceerder dan leerlingen indelen vanuit je onderbuik. Ik ga dit onderzoek dus gelijk voorleggen aan de scholen die ik begeleid. Zij willen graag gedifferentieerd werken, en dit onderzoek ligt er al. Met positief resultaat. Zonde toch om niet te gebruiken?”



Leezan van Wijk.JPG

Leezan van Wijk, directeur Stichting Schoolleidersregister VO

Terug naar de essentie

“Filosoof Jan Verweij zette mij met zijn verhaal aan het denken. Hij stelde de vraag: Wat is nu de bedoeling van het onderwijs? Met het stellen van de vraag, legde Verweij uit, zet je namelijk al de eerste stap. Het sterkt mij in het geloof dat ik aandacht wil hebben voor de essentie van ons werk als Schoolleidersregister VO: dragen wij te allen tijde bij aan betekenisvol onderwijs? Daarmee ga ik direct aan de slag.”




NRO-congres voor onderwijs en onderzoek