nro-bergen-logo.png

Vernieuwende initiatieven

Hoe kunnen we onderwijs en onderzoek nog meer van elkaar laten profiteren? Overal in het land vinden vernieuwende en innovatieve experimenten plaats. Want de noodzaak van deze verbinding wordt steeds breder gedeeld.

3 Pilots met potentie

opening2.jpg

In het po, vo en mbo wordt in verschillende werkvormen gezocht naar hoe onderwijs en onderzoek elkaar kunnen versterken. Drie projecten met potentie uitgelicht.

1. Werkplaatsen onderwijsonderzoek

Structurele samenwerkingsverbanden van scholen en onderzoeksinstellingen lijken een goede bedding te vormen voor een koppeling van onderzoek en onderwijsvernieuwing. Daarom gingen in een pilot (2016) drie werkplaatsen onderwijsonderzoek van start. Landelijk projectleider Gea Spaans over belang en werking van de Werkplaatsen Onderwijsonderzoek.

2. Academische opleidingsscholen

Een academische opleidingsschool (AOS) is een partnerschap dat ‘de opleidingsfunctie combineert met een sterk op de praktijk gerichte onderzoeks- en innovatiecomponent’. Binnen deze AOS-en voeren leraren en studenten praktijkonderzoek uit. Hans van der Linden, projectleider onderzoek bij Regionale Opleidingsschool West-Friesland, geeft tekst en uitleg.

3. Kennisateliers mbo

Kennisateliers mbo ondersteunen leden van onderwijsteams in hun professionalisering. Onderwijsonderzoek laat zien dat zogenaamde ‘professionele versterking’ een belangrijke rol speelt in de kwaliteit van het onderwijs en het aanpakken van complexe onderwijsproblemen. Pieter Baaij, onderzoeker bij ecbo, legt uit wat dat zoal oplevert.

NRO-congres voor onderwijs en onderzoek