nro-bergen-logo.png

Prijs voor ‘Tekster’ en ‘De metadenkende leerling’

De onderzoekers Monica Koster en Renske Bouwer van Universiteit Utrecht hebben de NRO-VOR-Praktijkprijs 2016 gewonnen. Rodica Ernst van het Udens College is de winnares van de NRO-Onderwijsprijs 2016.

kinderen-met-prijs-1.jpg
Daarom verbindingsprijzen

De NRO-verbindingsprijzen stimuleren onderzoekers om te streven naar kennisbenutting en leraren om gebruik te maken van wetenschappelijk onderzoek en producten die daarop zijn gebaseerd. Doel is zo een bijdrage te leveren aan de vernieuwing en verbetering van het onderwijs. De NRO-verbindingsprijzen zijn een initiatief van het NRO, in samenwerking met de Vereniging voor Onderwijs Research, de PO-Raad en de VO-Raad.

prijs2.jpg
NRO-VOR-praktijkprijs

De NRO-VOR-Praktijkprijs is een prijs voor een Nederlandse onderzoeker van wie het onderzoek op doeltreffende manier is vertaald naar een product of activiteit voor de onderwijspraktijk of het onderwijsbeleid. Een deskundige jury koos ‘Beter leren schrijven met Tekster, de lesmethode voor schrijfvaardigheid voor groep 6 t/m 8’ van Monica Koster en Renske Bouwer tot prijswinnaar.

_O2A0189.JPG
NRO-onderwijsprijs

De NRO-onderwijsprijs is bestemd voor een leraar of andere onderwijsprofessional die op doeltreffende wijze binnen de school gebruik maakt van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek. De prijs werd in 2016 voor het eerst uitgereikt. De vakjury koos ‘De metadenkende leerling: effecten van de META-methode’ van Rodica Ernst met het META-team tot prijswinnaar.

_O2A0204.JPG
Geen prijs, wel genomineerd

Voor de NRO-verbindingsprijzen nomineerde de jury nog een aantal kandidaten. Zij vielen niet in de prijzen bij de vakjury, maar twee ervan kregen wel een publieksprijs.

NRO-VOR-praktijkprijs

‘Didactisch coachen: Hoge verwachtingen concreet maken met behulp van feedback, vragen en aanwijzingen’ van Lia Voerman en Frans Faber (Universiteit Utrecht). Deze inzending werd door deelnemers van het NRO-congres 2016 beloond met de publieksprijs.


‘Een beweegparcours als praktisch alternatief voor een motoriektest in het bewegingsonderwijs’ van Joris Hoeboer (Haagse Hogeschool).

NRO-onderwijsprijs

‘Handboek Leren Leren voor het Voortgezet Onderwijs - 5 krachtige leerprincipes vertaald naar de praktijk’ van Karin Nijman en Inge Verstraete (Ichtus Lyceum, Driehuis). Deze inzending werd door deelnemers van het NRO-congres 2016 beloond met de publieksprijs.


‘Rekengesprekken voeren’ met leerlingen. Een onderzoek van Petra Husmann-Verweij (OBS De Boeier, Lelystad).

NRO-congres voor onderwijs en onderzoek