De Kennisrotonde werkt als volgt:
Stel nu dat een leerkracht met de vraag komt of het nakijken van schriften zin heeft – een daadwerkelijk gestelde vraag. Hoe gaat de Kennisrotonde om met zo’n vraag? Vaak moet deze allereerst worden aangescherpt. Anne Luc: “Is een vraag concreet genoeg en ‘onderzoekbaar’?” Bij deze vraag blijkt dat het eigenlijk gaat over het geven van feedback: heeft een leerling daar iets aan? “Een uitstekende vraag dus die je met behulp van wetenschappelijke kennis kunt beantwoorden”, aldus Anne Luc. Vervolgens gaan experts op zoek naar beschikbare kennis uit onderzoek naar effectieve feedback.
Een andere vraag die bij de Kennisrotonde terecht kwam: of de rekenonderdelen tijd, geld en meten geclusterd kunnen worden aangeboden. “Dit is een vrij specifieke vraag waarnaar nog nauwelijks onderzoek is gedaan. Daarom wordt er bij dit soort vragen gekozen om de vraag breder te trekken en te kijken naar wat voor onderzoek er is gedaan naar effectief reken- en wiskundeonderwijs in het algemeen. Met die uitkomsten kon de leerkracht prima verder.”
Het mooie is dat een antwoord niet alleen teruggekoppeld wordt naar de vragensteller, maar wordt gedeeld op de site van de Kennisrotonde. Inmiddels zijn de antwoorden die gegeven zijn al honderden keren bekeken. Ook al bestaat de Kennisrotonde pas een jaar, zij blijkt te voorzien in een grote behoefte: er kwamen ruim 130 vragen binnen en bijna de helft is – met een gemiddelde doorlooptijd van twaalf weken – al beantwoord. De rest is in behandeling. “En niet onbelangrijk: geheel gratis hè? De bruikbaarheid is gewaardeerd met een 7,7. Dat is toch een prachtig rapportcijfer?”, lacht Anne Luc.
Meer weten?
www.kennisrotonde.nl