‘Accepteer wat je niet kunt veranderen’

1. Positief denken voorkomt neerwaartse spiraal

Positief denken, hoe doe je dat? En waarom zou je dat doen? Volgens Inge Kuiper en Anita van Stralen van Indigo helpt het om alles los te laten waar we toch geen invloed op hebben. “Accepteer wat je niet kunt veranderen.”

Onze gezondheid, die van de kinderen en kleinkinderen, onze leefomgeving, het milieu: we piekeren wat af met z’n allen. En dat piekeren is niet zonder risico. Voordat je het weet kom je in een neerwaartse spiraal terecht. Piekeren kan leiden tot een depressie, eenzaamheid en sociaal isolement. Maar ook tot een negatief zelfbeeld, concentratie- en slaapproblemen en zelfs stress. Dr Phill heeft er een mooie spreuk over bedacht: ‘Piekeren is net als schommelen, je bent wel bezig maar je komt niet van je plaats’.

Gedachten kunnen we beïnvloeden

Het goede nieuws is dat je er echt iets aan kunt doen. Inge Kuiper: “De kunst is om je te richten op wat er wel goed gaat. Dan ervaar je minder negatieve gevoelens. En dat kun je leren.” Hoe? Kuiper: “Vaak zitten we midden in een gebeurtenis, formuleren daar gedachten over die vervolgens ons gevoel en gedrag bepalen. De gedachte die we over een situatie hebben kunnen we beïnvloeden. Daar hebben we grip op.”

Het is zoals het is

Inge heeft zelf bijvoorbeeld een grondige hekel aan de administratie doen, vooral als ze nog andere dingen op haar bordje heeft. “Tegenwoordig zeg ik dan tegen mezelf: ‘Ik doe eerst de afwas en daarna de was. Vervolgens hoef ik alleen nog maar de administratie te doen. Dat maakt dat ik er al heel anders aan begin.” Of stel dat je een ernstige ziekte hebt. Anita van Stralen: “Het enige waar je dan invloed op hebt is hoe je er tegenaan kijkt en hoe je ermee omgaat. ‘Het is zoals het is’ kan een helpende gedachte zijn. Zo voorkom je dat je je druk maakt over iets waar je toch geen invloed op hebt.”

Meer weten?

Indigo Preventie biedt korte cursussen van een aantal dagdelen aan om positief te leren denken. Interesse? Neem dan contact op via preventie@indigohaaglanden.nl of 088 357 10 60. Of kijk op www.indigo.nl/haaglanden

Zo stop je met piekeren

  • Zeg tegen jezelf: STOP! Of stel je een stopbord voor. Denk daarna aan iets positiefs.
  • Doe een elastiekje om je pols. Als je merkt dat je piekert: trek eraan. Daarmee doorbreek je het piekerpatroon.
  • Spreek met jezelf af dat je elke dag een kwartier mag piekeren. Als je gedurende de dag toch piekergedachten hebt schrijf je ze op in een boekje.
  • Leg een boekje naast je bed en schrijf het op. Beoordeel de volgende morgen: ‘Was dit een terechte piekergedachte?' Zo doorbreek je het patroon en neem je de regie.

2. Salsadansen maakt vrolijk

Dansen maakt vrolijk, dat is zeker. Poetic Motion ging tijdens ‘Samen Vitaal’ samen met deelnemers bewegen op heerlijke Caribische ritmes. Tijdens een workshop Salsa lieten de docenten zien dat dansen voor alle leeftijden is. Een korte reportage op film.


3. Samenwerken aan e-health

In 2040 is het aantal 60-plussers in Den Haag verdubbeld, zo is de verwachting. En dus moeten we efficiënter omgaan met het zorgaanbod om aan de toekomstige zorgvraag te voldoen. Digitale zorgtechnologie, zoals leefstijlmonitoring, kan hier een belangrijke rol in vervullen.

In de iZi-bioscoop nemen ouderen tijdens ‘Samen Vitaal’ een kijkje in de digitale toekomst. Ze krijgen een virtual reality bril (VR-bril) op, waarmee ze 3-dimensionaal, interactief en 360 graden een film kunnen zien. Daardoor kijk je niet alleen naar de film, maar je bent erbij, je ervaart het! Door de bril zien ze hoe een oudere vrouw achter een robotrollator een hond uitlaat. De rollator heeft een beeldscherm waarop een kennis zich digitaal meldt, om te kijken of alles wel goed gaat. Een tweede scene laat een oudere man zien. Hij zit op een stoel in de kamer, naast hem een ‘sociale robot’. Deze herinnert hem er aan dat de koffie klaar is. De derde persoon drukt thuis op een knop. Zijn dochter krijgt vervolgens een bericht op haar mobiel en reageert.

Als de vr-bril af wordt gezet blijken de hoofdrolspelers uit de film tussen de geïnteresseerde ouderen te zitten. Zij vertellen de ouderen vervolgens over hun digitale ervaringen.

Techniek als oplossing

Begeleider Ramon Luijten, programmamanager Zorg en Innovatie in Den Haag, is enthousiast over deze en andere vormen van e-health: “Techniek genereert namelijk informatie en data. Op basis daarvan kunnen we voorspellingen over gedrag doen en kunnen we indien nodig anticiperen.” Dat wordt ook wel leefstijlmonitoring genoemd. Ramon: "Dat brengt in kaart wat beweegpatronen van mensen thuis zijn. Veranderingen kunnen vervolgens signalen zijn op basis waarvan de mantelzorger of de dokter actie onderneemt. Zo besparen we tijd en geld.” Met behulp van de VR-film gaat Ramon ook de komende tijd met ouderen het gesprek aan. “We laten op een leuke en spannende manier zien wat technische mogelijkheden zijn die uiteindelijk kunnen zorgen voor meer zelfredzaamheid. Iets wat, met het groeiend aantal ouderen in onze stad steeds belangrijker zal worden.”

Kijk voor meer informatie op: wijenizi.nl


4. Zelf meepraten over de toekomst

In de zomer heeft de Stedelijke Ouderencommissie (SOC) een enquête gehouden onder ruim 500 senioren, met het thema: ‘Betekenisvol en vitaal in het leven staan’. Wat zijn de resultaten? Tijdens ‘Samen Vitaal’ konden bezoekers hun eigen mening geven bij de stellingen van het onderzoek en laten weten welke thema's volgens hen aan bod moeten komen bij de volgende enquête van het Ouderenpanel. Een korte reportage op film.

Kijk voor meer informatie op: www.socdenhaag.nl


Veiligheid in en om huis:

5. Weerbaarheid begint bij jezelf

Babbeltrucs, woninginbraak en zakkenrollen: we kunnen ons ertegen wapenen. Het Haagse Rode Kruis heeft daarvoor een korte cursus ontwikkeld. Vol praktische doe-het-zelf tips. Zodat we ons veiliger kunnen voelen in en om ons huis.

Stel: je moet regelmatig geld pinnen, maar je hebt moeite om je pincode te onthouden. Wat doe je dan? Tijdens de korte cursus ‘Veiligheid in en om het huis’ gaan deelnemers daar zelf en met elkaar over nadenken. En komen dan vaak tot hele creatieve oplossingen. Sherita, vrijwilliger bij het Haagse Rode Kruis: “Je kunt bijvoorbeeld een pincode instellen die makkelijk te onthouden is omdat je er een ezelsbruggetje bij hebt; het geboortejaar van je partner of van je zoon of dochter.” Heb je jouw pincode toch op een briefje geschreven? “Kijk daar dan niet pas op als je bij de automaat staat, maar liefst al wat eerder. Dat voorkomt dat mensen gaan meelezen.”

Kies wat bij je past

De ideale oplossing ter voorkoming van ellende bestaat vaak niet, stelt Sherita. “Het gaat erom dat je iets kiest wat bij jou past. Dat is voor iedereen anders. Met elkaar gaan we naar die mogelijke oplossingen op zoek. Want de boodschap is wel dat jij het zelf moet doen. Er is niet altijd een wijkagent in de buurt om jou te helpen. Weerbaarheid begint bij jezelf.”

Interesse om ook in groepsverband jouw weerbaarheid in alledaagse situaties in en om huis te vergroten? Geef je dan op voor deze cursus van het Haagse Rode Kruis. Ga in vier dagdelen op zoek naar oplossingen bij babbeltrucs, zakkenrollen en leer hoe je het beste kunt omgaan met hangjongeren in jouw buurt. De kosten bedragen slechts vijf euro.

Kijk voor meer informatie op: www.rodekruis.nl of bel 070-3599688