Zo blijf ik vitaal

Wat doet u om vitaal te blijven? En hoe kan de gemeente Den Haag vitaliteit van ouderen versterken? Tips en gratis adviezen van acht ervaringsdeskundigen.


Pat Hoogdorp (53)

‘Regelmatig detoxen helpt’

“Twee dagen per maand doe ik een detox. ’s Ochtends begin ik dan met wat water en fruit, en dat herhaal ik einde van de middag en om een uur of tien ’s avonds. Op die manier maak ik een nieuwe start en reset als het ware mijn systeem. Daarna voel ik me echt een stuk beter. Verder let ik op mijn eten: niet te vet, niet te veel. En als het even kan probeer ik te bewegen.”

“Den Haag is een prima stad om oud te worden. Wel denk ik dat de gemeente de WMO nog beter onder de aandacht kan brengen. Veel mensen weten niet waar ze recht op hebben. Mijn advies: stuur meer WMO-consulenten de wijken in.”


L.A. Pletnikova (69)

‘Gezond eten, veel bewegen’

“Ik doe veel aan beweging om mezelf vitaal te houden. Zwemmen, fietsen, wandelen. Twee keer per week duik ik het zwembad in. Wandelen en fietsen doe ik bijna elke dag. Ik voel me daardoor sterker. Verder eet ik gezond, ik rook niet, drink nauwelijks alcohol en gebruik geen drugs. Zo hoop ik het nog lange tijd vitaal vol te houden.”

“De stad Den Haag zou kunnen helpen door het activiteitenaanbod voor ouderen overzichtelijk bij elkaar te brengen. Waar kan je sporten met elkaar? Waar is yogales speciaal voor senioren? Want nu weet ik vaak niet waar ik moet beginnen met zoeken. En ik denk dat veel mensen dat hebben.”


Narain Matura (69)

‘Koppel mensen vaker aan elkaar’

“Lopen, fietsen en yoga. Dat zijn drie van mijn voornaamste bezigheden. Ze helpen me om vitaal ouder te worden, zowel lichamelijk als geestelijk. Daarnaast vind ik het belangrijk om gezond en gebalanceerd te blijven eten.”

“Als voorzitter van de Hindoe Ouderen Raad zie ik nog veel eenzamen in Den Haag. Bestrijding daarvan gaat verder dan mensen ergens heen brengen. Mensen moeten aan elkaar gekoppeld worden. Dat kan heel simpel, bijvoorbeeld in een taxi. Als je in je eentje ergens heengaat zonder met iemand in de voorpret of napret te delen dan blijft die eenzaamheid. Daar ligt een taak voor de gemeente.”


Ismee Nelson (50)

‘Tijd voor reflectie’

“Ik doe zoveel mogelijk dingen waar ik energie van krijg. Dat houdt mij vitaal. Ik doe aan sport: Pilatus, fitness en wandelen. Verder let ik op mijn voeding. Ik eet bijvoorbeeld veel groente en gebruik zo weinig mogelijk bewerkte producten in wat ik eet. Om stress te voorkomen bezoek ik bovendien regelmatig een sauna, lees ik een boekje op de bank of ga ik tuinieren. Ook maak ik soms tijd vrij voor reflectie: doe ik nog wel de juiste dingen? Vind ik mijn baan nog wel leuk?"

"Met mij en heel veel andere vitale inwoners komt het dus wel goed. Maar hoe regel je zaken voor al die ouderen die minder vitaal zijn? Hoe hou je hen erbij? Daar ligt voor de stad Den Haag nog wel een uitdaging, vind ik.”


Tessa van Pieterson (71)

‘Wat doen we toch veel’

“Ik heb een hond. Drie keer per dag ga ik een rondje met hem wandelen, dus zo pak ik al heel wat beweging mee. In de zomer zwem ik bovendien vaak in zee. Ik heb geen auto, dus doe ik veel met de fiets. En ik doe aan tai chi, een sport die heilzaam is voor lichaam en geest. Sinds kort ga ik bovendien mijn stress te lijf door te mediteren. Dat levert van alles op wat ik nog niet kan plaatsen, maar ik denk wel dat het goed is."

"Den Haag is een mooie stad om oud te worden. Als ik dan weer zo’n manifestatie als ‘Samen Vitaal’ meemaak dan denk ik: Goh, wat doen we toch veel mooie dingen in deze stad.”


Hans Eijkman (90)

‘Den Haag doet haar werk goed’

“Atletiek, tafeltennissen, paardrijden en zwemmen. En dansen natuurlijk, veel dansen. En het voornaamste is om daar vroeg mee te beginnen. Zo rond je veertigste. En vegetarisch eten natuurlijk. Ik voel me zeer vitaal. Ik heb veel gereisd, ik ben de hele wereld over geweest. Dat is goed geweest voor mijn geestelijk welzijn. Ik pluk daar nog steeds de vruchten van.”

“De gemeente Den Haag doet haar werk goed, ik ben tevreden over wat er voor ouderen gedaan wordt. Alleen, als we het dan toch over geestelijk welzijn hebben: het kappen van bomen, daar moet de gemeente echt mee stoppen. Daar krijgen mijn vrouw en ik tranen in onze ogen van.”


Leen Kleyn (71)

‘Heb je wat, dan is het voorbij met de pret’

“Gezond eten is heel belangrijk. Iedere dag eet ik groente en fruit. En bewegen doe ik veel. In de zomer zwem ik elke ochtend in het buitenbad. Als het kouder wordt vertrek ik naar Spanje, naar Benidorm. Vier maanden lang wandel ik daar elke dag 15 kilometer. Verder ben ik een geluksvogel. Want heb je wat, dan is het voorbij met de pret.”

“Ik vind dat de gemeente meer moet doen om ouderen aan het bewegen te krijgen. Soepele spieren zijn essentieel voor onze gezondheid. En nog iets, ze moeten meer doen aan de groenvoorzieningen. Het gezicht wil namelijk ook wat. En voor ons geldt: ‘Het zijn de kleine dingen die het doen’.”


Regina Stenner (56)

‘Er moet ook echt iets gebeuren’

“Ik heb veel last van mijn gewrichten. Dus ben ik op zoek gegaan naar een beweegsport die niet te zwaar is. Zo ben ik begonnen met yoga, maar dat was het nog niet helemaal. Ik bleef te veel in mijn hoofd. Sinds kort doe ik nu tai chi, een sport die niet fysiek uitputtend is, en waar het gaat om het maken van soepele bewegingen. Een sport bovendien die zoveel concentratie vraagt dat ik al mijn aandacht erbij moet houden en niet mentaal kan afdwalen.”

“Fijn om in een stad te wonen waar zoveel plannen zijn om ouderen te ondersteunen in hun vitaliteit. Maar het moet natuurlijk niet bij praten blijven. Er moet ook echt iets gebeuren.”