ONDERNEMERSCHAP

Foto Pascal van Beek

Pascal van Beek / UC Group, Rotterdam / Adviesbureau op het gebied van supply chain en productie / 54 werknemers / Opgericht in 2012

UC Group zet professionals in de lead

Veel ondernemers zijn louter bezig met de waan van de dag. Zij maken onvoldoende tijd vrij om na te denken over de toekomst. Daarmee lopen zij het risico hun eigen businessmodellen uit te hollen. Want de ontwikkelingen gaan snel, weet Pascal van Beek van de UC Group.

“UC Group is een interim- en adviesbureau bestaande uit professionals met heel veel vlieguren in verschillende vakgebieden. Vakmanschap, co-creatie en ondernemerschap: dat zijn de kernwaarden van waaruit wij ondernemers proberen te helpen met hun ondernemerschap. Daarbij zie ik dat heel veel ondernemers te veel met de waan van de dag bezig zijn, zonder naar de context te kijken waarin zij opereren. Zij zijn vaak te weinig visiegericht en voornamelijk operationeel georiënteerd. Met een doorgeslagen drive om steeds meer aandeelhouderswaarde te creëren. Velen zitten met hun bedrijven tegen het einde van een groeifase aan en focussen op optimalisatie om zo de laatste percentjes winst te boeken. Met maar al te vaak een verschraling van het management als resultaat.”

Bewustwording nodig

“Het is van essentieel belang voor ondernemers om juist nu een sprong voorwaarts te maken naar de nieuwe economie. Naar data gedreven sturing, naar digitalisering. Dat zijn de sign of the time en als ondernemer moet je daar voeling mee houden. Dat vraagt om een juiste verhouding tussen bezig zijn met vandaag, met morgen en met die ene maar o zo belangrijke stip op de horizon. Daarvoor is allereerst bewustwording nodig. Vervolgens moet een ondernemer de bereidheid hebben om er energie in te stoppen, er ruimte voor in te bouwen. Minimaal twee dagen per maand nadenken over de langere termijn, dat heb je echt wel nodig. Want vandaag moet je weliswaar je klant bedienen. Maar blijf je doen wat je altijd al gedaan hebt, dan hol je jouw businessmodellen op termijn volledig uit.”

Pascal van Beek:

‘Met Excell-management creëer je geen adaptieve organisatie’

Meer sense of belonging

“Heb je die visie als ondernemer op orde, dan moet je daar dagelijks aandacht aan besteden in jouw organisatie. Want een visie moet gaan leven. En medewerkers willen graag bouwen, ergens bij horen en ertoe doen. Wil je medewerkers echt naar je toe kunnen trekken, dan heb je een helder toekomstbeeld nodig. Een beeld dat je vervolgens ook eindeloos moet herhalen. We kunnen wat dat betreft veel leren van hoe externe marketing werkt. Die principes kan je als het ware naar binnen halen. Zeg maar: als een soort interne marketing. Het gaat om de kracht van de herhaling. Systematisch. Het resultaat is meer sense of belonging.”

Haal inspiratie

“Om als ondernemer visie op de toekomst te ontwikkelen en antwoorden te vinden op de uitdagingen van deze tijd, is inspiratie onmisbaar. Eigenlijk is daarvoor dagelijks een meditatiemomentje nodig. Yoga, wandelen, meditatie, een uurtje sporten: allemaal mogelijkheden om even te ontsnappen aan de hectiek van alledag. Veel tijd hoeft dat niet te kosten. Lezen helpt ook. Daarmee leg je verbindingen die je zelf nog niet bedacht hebt. En veel praten is ook een must: met contacten die niet direct uit jouw branche komen, met collega’s, met branchevertegenwoordigers. Zo hoor je andere geluiden, en die zetten je aan het denken. Ik vind dat ondernemers verplicht zijn om daar tijd voor vrij te maken.”

Digitale bril

“Het is belangrijk dat ondernemers nu snel een visie ontwikkelen op digitalisering en robotisering. Dat zij al hun bedrijfsprocessen door een digitale bril gaan bekijken. En waar nodig in ict investeren. Want het werk verandert. En gezien de huidige internationale spanningen ontstaan er nieuwe kansen voor regionale productieketens. Vooral voor ketens die hun productie lokaal op een slimme, innovatieve manier invullen, gebruikmakend van digitalisering, robotisering en data. De uitkomst is dan vaak dat productie veel efficiënter en effectiever kan, en dat is beter voor het milieu en de samenleving. ”

Adaptieve organisatie

“Het wordt nog een hele uitdaging voor veel ondernemers om goed personeel binnen te krijgen. En binnen te houden. Dat vereist dat je als ondernemer bouwt aan een omgeving waar medewerkers zich prettig in voelen. Waar zij niet te veel in een keurslijf worden geduwd. Wij zijn allemaal opgeleid in het Angelsaksische denken. Gedrild op command and control, met een focus op het opsplitsen van taken. Liefst zo klein mogelijk, zodat zelfs een aap de taakjes kan uitvoeren. Meetbaar en stuurbaar. De professional is daar de dupe van. Want: ‘Ga maar zitten: wij hebben alles al uitgedacht’, is het adagium. Met dit Excell-management creëert een ondernemer geen adaptieve organisatie. Het is de uitdaging om verantwoordelijkheden laag in de organisatie te leggen, dicht bij de werkvloer. Met de professionals weer in de lead. De tijd is er rijp voor. De huidige generatie is het namelijk al gewend om adaptief te denken en weet uitstekend hoe te opereren in deze netwerkeconomie.”