Human Capital

foto-vergrootglas

Marjolein Boezel / Van Raam, Varsseveld / Ontwikkelen en produceren van aangepaste fietsen / 100+ werknemers / Opgericht in 1918

Van Raam gelooft in employer branding

Van Raam, fabrikant van aangepaste fietsen, is voor de groei van het bedrijf afhankelijk van goed en gemotiveerd personeel. En dat is best lastig in een vergrijzende samenleving en met de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Daarom is er veel aandacht voor de ‘softe’ kant van de bedrijfsvoering, stelt Marjolein Boezel.

“Wij willen ons bedrijf goed verkopen aan de buitenwereld, maar ook aan toekomstige arbeidskrachten. Dat doen we deels via onze medewerkers. Want via hen krijgt ons bedrijf een gezicht. Daarom is Human Capital een belangrijk onderwerp voor ons. We zoeken steevast naar middelen en mogelijkheden om onze medewerkers te binden, boeien en vast te houden. Want we verwachten dat we nog behoorlijk kunnen groeien. Maar gezien de vergrijzing en de krapte op de arbeidsmarkt lopen we nu wel tegen grenzen aan.”

Iedereen ambassadeur

“We doen van alles om het leuk te houden voor onze medewerkers. Personeelsfeestjes, eens in de drie jaar een reisje met het voltallige personeel. Ook proberen we het werk zoveel mogelijk op de persoon te laten aansluiten. Een kind van vijf jaar geef je immers ook andere opdrachten dan een puber. We geven medewerkers zoveel mogelijk vrijheid in hoe ze hun taken uitvoeren. Regels beperken in mijn optiek competente mensen en beschermen de incompetente. Hoe meer vrijheid, hoe blijer iemand wordt. Uitgangspunt van alles wat we doen is dat iedereen in principe ambassadeur van Van Raam kan zijn. Ook de vertrekkende medewerkers. Zij vertellen op verjaardagen over ons. Wij moeten ervoor zorgen dat die verhalen positief zijn.”

Marjolein Boezel:

‘Medewerkers binden, boeien en vasthouden’

Knopje ‘aan’ zetten

“Wij vinden het belangrijk om medewerkers regelmatig mee te nemen in de koers van het bedrijf. Vier keer per jaar houden we een bijeenkomst waarin we de lijnen uitzetten. Laatst hadden we daar een trendwatcher bij uitgenodigd. Om te schetsen wat er in de wereld om ons heen gebeurt. En om onze beslissingen kleuring en context te geven. Wij vertellen dan welke kansen wij zien in de markt. En medewerkers kunnen vragen stellen of suggesties doen. Daarnaast werken we met een klankbord/visiegroep, bestaande uit twaalf deelnemers, inclusief de directie. Vanuit die groep ontstaan vaak cross-functionele projecten. Deelnemers zijn geselecteerd vanuit hun competenties, niet zozeer vanuit hun functies. Ook hebben we overal in onze productieruimtes, de kantine, onze kantoren en in pantry’s digitale borden hangen, met ervaringen van klanten. Want als medewerkers de achtergronden niet snappen van alles wat wij doen, dan veranderen ze niet. We moeten dat knopje echt ‘aan’ zetten.”

Lerende netwerken

“We zetten fors in op de ontwikkeling van onze medewerkers. Samen met maakbedrijven in de Achterhoek, het Graafschapcollege en Santiz ziekenhuizen hebben wij bijvoorbeeld de vereniging Smarthub Development opgezet. Doel is medewerkers aan te zetten tot een leven lang leren en hen te laten groeien. Tot nu toe hebben we zes lerende netwerken opgezet: 3D Metaal printing, LEAN, QHSE, E-commerce, HRM en Finance. Binnenkort komen daar netwerken voor Engineering en Inkoop bij. Medewerkers kunnen zich voor deelname aanmelden, en in de netwerken zelf topics aandragen. Waar nodig zoeken wij daar dan een expert bij om hen bij te praten en bij te scholen. Daarnaast doen we in de vereniging aan jobcraften. We stimuleren medewerkers om tijdelijk bij andere bedrijven of instellingen aan de gang te gaan, zodat zij zich kunnen ontwikkelen en verbreden. Indien gewenst is er een coach die deze trajecten begeleidt.”

Employer branding

“We hebben behoorlijk veel last van het imago van onze sector. Als er in de media een item over de metaalindustrie verschijnt, dan gaat dat bijna altijd vergezeld met beelden van donkere, vuurspugende bedrijven waar de arbeidsomstandigheden ongezond, zwaar en vies zijn. Maar het werk in onze sector is vaak hightech, heel schoon en niet zwaar. Dat helpt dus niet als je nieuwe medewerkers wilt aantrekken. Een extra reden om het onze vakmensen naar de zin te maken. Zodat zij ons via Employer Branding een handje kunnen helpen.”


MCM Metaalbedrijf geeft meer dan een goed loon

foto-vergrootglas

Cor van Vilsteren / MCM BV, Marknesse / Plaatwerk, verspaning en constructie voor met name agrarische sector / 65 medewerkers (van wie 20 uitzendkrachten) + 20 oproepkrachten / Opgericht in 1992

Krapte op de arbeidsmarkt? MCM Metaalbedrijf in Marknesse heeft er geen last van. Dat komt omdat een werknemer bij MCM meer krijgt dan alleen een goed loon. Dat gaat van mond tot mond, weet mededirecteur Cor van Vilsteren.

“Onze doelstelling is winst maken, maar wel in een prettige sfeer. Ik ben zelf medewerker geweest en snap hoe belangrijk dat is. Daarom staat mijn deur ook altijd open. Iedereen spreekt me aan met Cor. Ik geef afdelingen veel verantwoordelijkheden en medewerkers zijn vrij om zelf hun vakantie te plannen. We plannen ons bovendien niet helemaal vol met werk, zodat er altijd ademruimte is.”

Loslaten en ruimte geven

“Wanneer je te strak leidinggeeft, maak je mensen monddood. Bovendien kan ik niet in mijn eentje alle ballen in het bedrijf hooghouden. Op bepaalde terreinen werken hier mensen die slimmer zijn dan ik. Het gaat om loslaten en ruimte geven. En natuurlijk gaat dat weleens fout. Maar ik moet ook eerlijk toegeven: vaak is het resultaat beter dan ik zelf had kunnen bedenken.”

Cor van Vilsteren:

‘Winst maken, maar wel in een prettige sfeer’

Binding stimuleren

“Ik doe er veel aan om binding tussen mijn medewerkers te stimuleren. Zo komt er in de nieuwbouw, die volgend jaar gereed is, een grote kantine, waar we samen kunnen eten. Om te voorkomen dat medewerkers in de pauzes met de auto naar het centrum rijden voor een broodje, ga ik ook meteen het aanbod in die kantine vergroten. Die extraatjes zorgen ervoor dat medewerkers hier graag komen. Zij zien daarmee ook dat ze bij ons meer krijgen dan een goed loon. ”

Investeren in de sector

“We hebben in ons bedrijf zeven BBL’ers rondlopen, van wie er vijf gesubsidieerd worden. Op elke afdeling hebben we een praktijkopleider. We steken veel tijd in begeleiding van stagiairs en bieden volop ruimte aan mensen die aan dit vak willen snuffelen. In overleg met het OOM, het scholingsadviesbureau in de metaalsector, gaan de stagiairs drie dagen naar school en twee dagen naar werk. Daarnaast werken we met twee BOL-stagiairs en twee stagiairs van de hogeschool. Die komen één dag per week hier en gaan vier dagen naar school. Stagiairs zijn voor ons volwaardige medewerkers en krijgen doorstroommogelijkheden.”

Demotie

“Ons leven kent een curve. Zijn we ouder dan vijftig, dan gaat de ontwikkeling trager. Tegelijkertijd pakken jongeren dingen sneller op. Ons wordt geleerd dat we steeds maar méér moeten verdienen. Waarom? Dat houdt ons gevangen. Terwijl je op latere leeftijd vaak minder nodig hebt. Wij hadden twee medewerkers die nog twee jaar ‘moesten’, zoals ze het zelf omschreven. De ziektewet dreigde. We hebben een gesprek gehad over een lagere functie, minder uren, maar ook minder druk. Demotie dus. Samen met een pensioenadviseur zagen ze dat de financiële teruggang meeviel. Zo konden ze toch door.”

Doorstroming

“Werknemers moeten tegenwoordig een leven lang leren. In de functioneringsgesprekken geven we aan dat ontwikkeling belangrijk is, omdat kennis anders achteruitgaat. Wij bekostigen de opleidingen, die deels worden gesubsidieerd vanuit het OOM, en maken ruimte vrij in de werkplanning. We proberen ook te ontdekken of iemand nog op de juiste plek zit. Soms zetten we iemand bewust op een andere positie. Dat werkt niet altijd, soms wel.”

Zij-instromers aantrekken

“Nu de economie beter gaat, zien we dat mensen gaan ‘lopen’. Dat is goed, we hebben immers ook frisse mensen met nieuwe ideeën nodig. Samen met zeven andere bedrijven in deze regio willen we zij-instromers gaan aantrekken, mensen uit andere sectoren en statushouders. Wij hebben ook wel ouderen aangenomen. Omdat ze vaak goed en ervaren zijn. En omdat dit zorgt voor een goede verhouding tussen ambitieus en ervaren.”