Productinnovatie

foto nina hoff

Nina Hoff / byFlow, Eindhoven / Ontwikkelaar en verkoper van 3D Food Printer technologie / 10 werknemers / Opgericht in 2015

byFlow gaat voor de killer applicatie

Ontmoetingen met de koning. Aandacht van CBS News en de Japanse tv. Een reizend pop-up restaurant in vier Europese hoofdsteden. De uitvinding van de eerste 3D Food Printer ter wereld scoorde veel aandacht. Voor Nina Hoff (en haar broer Floris) van byFlow is dat nog maar een start. “Wij gaan voor de killer innovatie.”

Opstart

“Het begon voor ons allemaal met de uitvinding van een multi-material printer, met een verwisselbare kop. Als stunt hadden we ter promotie van deze printer een pop-up restaurant met 3D geprinte stoelen, servies, bestek én gerechten van Michelin-koks ontwikkeld. Dat restaurant deed Parijs, Rome, Berlijn en Londen aan. In die laatste stad barstte de bom. Met lange rijen bezoekers en zó veel aandacht. Maar het lukte ons niet om de printer te verkopen. Hoe kon dat? We gingen een maand dicht en analyseerden hoe er over ons werd geschreven in de media. Dat was voornamelijk over 3D Food Printing.”

Gerechten personaliseren

“Floris en ik zijn geen horeca-experts. Daarom hebben we eerst uitgebreid marktonderzoek gedaan, of er behoefte was aan een 3D Food Printer. Dat deden we samen met onze ambassadeurs, waaronder kruidenfabrikant Verstegen, hotels, universiteiten en een hogeschool. Daaruit kwam als belangrijkste conclusie naar voren dat koks via 3D-printing gerechten snel kunnen personaliseren: met een tekst en een eigen logo bijvoorbeeld. Sinds het moleculair koken dus eindelijk weer eens iets nieuws voor restaurants: met de mogelijkheid om nieuwe texturen te bedenken, nieuwe producten en om snel gerechten te maken die bij elk dieet passen.”

Nina Hoff:

‘Ontwikkelen, samen met grote bedrijven’

Samenwerking

“Mijn vader benaderde Jan Smink in Wolvega, de winnaar van de Olympische Spelen voor koks. Jan kwam vervolgens met een busje vol producten bij ons langs om te experimenteren. Hij werd razend enthousiast en zag direct allerlei nieuwe mogelijkheden. Hij is inmiddels onze ambassadeur – op zijn site staan voorbeelden van 3D Food Printing - en hij heeft meerdere printers in zijn restaurant staan. Ook kruidenfabrikant Verstegen was enthousiast over onze printer en ging meteen nieuwe vullingen ontwerpen; vers, gezond en zonder kunstmatige toevoegingen. Die samenwerking met Jan Smink en Verstegen is heel belangrijk voor ons geweest.”

Groot versus klein

“We zijn inmiddels leidend op het gebied van 3D Food Printing. TNO doet er weliswaar ook onderzoek naar. Maar dat instituut kan minder makkelijk de markt op met producten. Wij kunnen dat sneller. Vooraf testen we altijd samen met de markt. Een innovatie moet je immers samen met je klant bedenken. Essentieel is goed luisteren naar diens behoeften. Soms lig ik weleens wakker van de concurrentie. Dan zie ik iets voorbijkomen op sociale media waar ik ongerust van word en dan bel ik meteen Floris op. Van een coach, die ons onbezoldigd ondersteunt, heb ik echter geleerd rustig te blijven, op kwaliteit te focussen, kritisch te blijven en te beseffen dat innovaties nu eenmaal tijd kosten. Het is echt niet zo dat een bedrijf morgen opeens die killer innovatie heeft. Bij grote bedrijven is innovatie een klein onderdeel in de bedrijfsvoering, ons bedrijf ís innovatie.”

Killer applicatie

“De echte killer applicatie moet nog komen: eentje voor industrieel gebruik. We zien de markt individualistischer worden, met steeds meer mensen die op hun voeding letten om gezond te blijven, vaak als reactie op alle kant-en-klaarmaaltijden en voedselverspilling. De groeiende wereldbevolking, de uitputting van grondstoffen en de impact van onze voedselbehoefte op het milieu vraagt om nieuwe antwoorden. Er zijn al onderzoeken gaande naar een machine met een DNA-scanner die elke maaltijd met de juiste voedingstoffen voor je kan printen. Op basis van je persoonlijke gezondheidssituatie, je hartslag, je bloeddruk enzovoorts. Wij weten dat daar grotere machines voor moeten komen. Die willen wij, bij voorkeur in samenwerking met de grotere bedrijven, gaan ontwikkelen.”


Robin Radar pompt miljoenen in innovatie

foto-vergrootglas

Siete Hamminga / Robin Radar, Den Haag / Ontwikkelaar van radarinstallaties voor het opsporen van kleine objecten / 46 werknemers / Opgericht in 2010

Robin Radar zoekt voor innovatie actief de samenwerking met klanten. “Want launching customers kunnen in veel opzichten het verschil maken”, stelt Siete Hamminga. Voorwaarde is dan wel dat jouw bedrijf bereid is de input van kritische klanten door te vertalen naar een innovatieagenda.

“Kennis van instituten als ECN, TNO en ESA is vaak moeilijk in de markt weg te zetten. Maar het kan wel. Robin Radar is een explosieve mix van science en ondernemerschap. In tien jaar tijd hebben wij op die manier een bloeiend radarbedrijf opgebouwd. Iets wat heel ongebruikelijk is in deze branche. Daarbij kiezen wij voor technology leadership. Wij willen vooroplopen. Dat doen we door de beste mensen te rekruteren, medewerkers die graag in het front van de technologie opereren. En door miljoenen te investeren in de doorontwikkeling van onze systemen.”

Zelf doen of uitbesteden?

“Wij werken bewust met een klein team, van maximaal honderd medewerkers. Maar we hebben wel on-Nederlands hoge ambities. Dat betekent dat we scherpe keuzes moeten maken bij wat we zelf doen en wat we uitbesteden. Als iets tot onze kerncompetentie behoort doen we het zelf. Is dat niet het geval, dan kiezen we voor samenwerking. De productie van sommige van onze radarsystemen gaan we bijvoorbeeld uitbesteden. Onze kerncompetentie zit namelijk in het ontwikkelen van software en in het design van onze radarsystemen. De partners met wie wij samenwerken maken wij nadrukkelijk onderdeel van het team: van de uitdagingen én van de successen die we boeken.”

Siete Hamminga:

‘Launching Customers zijn cruciaal’

Ook als het tegenzit

“Alles begint met ambitie. Van ons, van onze medewerkers maar ook van onze andere aandeelhouders. Het blijft immers mensenwerk. Wij hebben het geluk dat onze aandeelhouders begrijpen dat het nodig is om miljoenen te (blijven) investeren in de ontwikkeling van onze radarsystemen. Ook als het even tegenzit. Zo hebben we mindere tijden gekend in onze jonge geschiedenis. Er is dan niets zo makkelijk als het innovatiebudget terugschroeven. Dat doet namelijk niet meteen pijn. Maar zij beseften ook dat daarmee de ziel uit het bedrijf verdwijnt. Perspectief is dan ook het toverwoord: er was een goede businesscase. Innovatiekrediet was een welkom onderdeel van onze financiering. Die is inmiddels ook weer afbetaald zodat andere innovatieve bedrijven er gebruik van kunnen maken.”

Samen met de klant

“Innovaties doen we samen met onze klanten. Essentieel daarvoor zijn de launching customers, referentieklanten met wie je iets opbouwt, sneller stappen kunt zetten, die begrip hebben voor eventuele aanloopproblemen en jouw ambassadeur wil zijn. Bij ons was dat Schiphol, dat eerder dan andere luchthavens bereid was om in onze systemen te investeren. Met elkaar hebben we een leertraject doorlopen. Wij hebben goed gekeken naar hun gebruik en terugkoppeling gekregen op waar het beter kon. Die klantwensen hebben wij verwerkt in onze innovatieagenda.”

Projectmatig innoveren

“Inmiddels zijn we met onze radarsystemen heel goed in het detecteren van kleine objecten. In de toekomst willen we daar nog een verdiepingsslag op maken: dat we de verschillende objecten meer gaan classificeren. Met behulp van deep learning en integratie van andere sensoren. De vrijblijvendheid van innovatie is er nu echt wel af. We pakken het steeds meer projectmatig aan. En dat moet ook wel, willen we onze ambities voor de toekomst waarmaken.”