Haags Retailpunt brengt ondernemers in positie
Den Haag loopt graag voorop in de zoektocht naar nieuwe vormen van toekomstbestendige retail. Vooruitgeschoven post is het Haags Retailpunt, dat op allerlei manieren local heroes in positie brengt. Via digitalisering bijvoorbeeld. “Want ondernemers moéten hun verhaal online kunnen vertellen”, stelt Hester Bunnik.
“Local heroes maken het verschil in onze winkelstraten. Zij geven winkelgebieden een eigen identiteit en kleuring. Maar juist deze lokale ondernemers hebben het moeilijk. In verschillende winkelgebieden zie je hen verdwijnen. Wij proberen deze ondernemers in positie te brengen. Dat doen we bijvoorbeeld door hen actief te ondersteunen in hoe zij hun verhaal digitaal moeten vertellen en door op zoek te gaan naar innovatieve manieren om het verschil te maken. Want goed ondernemen vraagt om een alerte reactie op nieuwe ontwikkelingen. Wil je overleven in deze platformeconomie, dan moet je jouw zaakjes digitaal op orde hebben.”
Via partners inspireren
“Wij zoeken naar geschikte partners die onze ondernemers op dit terrein verder kunnen helpen. Zo hebben we een groot project met Google opgezet: ‘De weg naar online succes’. Dat gaat bijvoorbeeld over hoe je als ondernemer een webshop opzet, hoe je jouw vindbaarheid vergroot, hoe je online marketing vormgeeft en welke nieuwe businessmodellen daarbij passen. Ook koppelen we studenten aan ondernemers om hen wegwijs te maken in sociale media. Heel praktisch en effectief. Tegelijkertijd zijn we ook altijd op zoek naar mogelijkheden om nieuwe technologieën ‘binnen’ te halen. Denk bijvoorbeeld aan de interactieve passpiegel. Dergelijke technische noviteiten plaatsen we dan in de winkels van de koplopers. Vervolgens nodigen we andere ondernemers uit om te komen kijken. Zo hopen we onze lokale ondernemers te inspireren.”
Hester Bunnik:
‘Online profileren essentieel voor local heroes’
Experimenteren helpt
“Binnen de landelijke Retail Agenda (een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en diverse partners) hebben we in Den Haag een Retail Living Lab opgezet om zo het thema innovatie een boost te geven. Met fysieke pop-up stores waar pioniers allerlei nieuwe concepten kunnen uitproberen. Zoals een winkel die tegelijkertijd een fietsenstalling is, werkplekken aanbiedt, en waar workshops en presentaties gegeven worden. De Haagse Hogeschool voedt dat met onderzoeken naar future proof retail. Dit soort experimenten leiden tot interessante samenwerkingen.”
Data voor sturing
“Als we dan uitzoomen naar het grotere plaatje dan is er ook veel werk te doen aangaande de branchering van winkelgebieden. Met hulp van het CBS vergaren we omzetdata per winkelgebied. Dan zien we waar de retail het goed doet en waar juist niet. En dan zien we ook de verschillen tussen bijvoorbeeld food en non-food. Dat helpt bij de inrichting van onze winkelgebieden en bij de profilering ervan. Sowieso voert de gemeente al jaren een consequent retailbeleid. Zo wordt er elke vier jaar een retailmonitor ontwikkeld. Met behulp van deze data stellen we profielen van bezoekers op en kunnen we slimmere toekomstplannen maken.”
Zoektocht
“Het winkelaanbod in de stad Den Haag is fantastisch. Vooral dankzij die lokale helden die met hun hart voor de stad de retail identiteit geven. Maar hoe krijgen we de juiste informatie over wat de stad zoal te bieden heeft bij de consument? Dat is voor ons de grote uitdaging. De overkill aan informatie zorgt meer dan ooit dat consumenten behoefte hebben aan relevantie, zowel online als offline. Aan ons de taak om daar samen met de ondernemers mee aan de slag te gaan.”
Hermans blijft sleutelen aan bedrijfsprocessen
Voor glaszetbedrijf Hermans uit Zwanenburg is digitalisering de motor voor procesoptimalisatie. Eigenaar Dennis Hermans zoekt daarbij steeds naar innovaties die zijn bedrijfsvoering duurzamer maken. “Dat is goed voor ons, goed voor de klant en goed voor de maatschappij.’
“Als ondernemer ben ik constant bezig met hoe het slimmer en beter kan. Dat zit in mijn aard. Mijn medewerkers zijn dit van mij gewend. ‘Daar komt hij weer met een plannetje’, verzuchten ze dan. Ik ben ervan overtuigd dat hoe beter we onze interne organisatie doordacht hebben, hoe duurzamer we kunnen opereren. Dat is namelijk wat de samenleving van ons vraagt. Dat betekent nadenken over hoe we circulair kunnen werken, zo kostenefficiënt mogelijk en met zo min mogelijk verkeersbewegingen. Dat is goed voor het bedrijf, goed voor de consument én goed voor de samenleving.”
Videowall
“Om onze processen nog meer te stroomlijnen hebben we sinds kort een videowall geïnstalleerd waarop onze planners alle auto’s kunnen volgen die onderweg zijn. Realtime zien zij via deze visuele tool waar onze monteurs zich bevinden. Met behulp van een dashboard, geavanceerde software en tracking kunnen onze planners vervolgens nauwkeurig inschatten welke monteur er nog ruimte heeft voor extra afspraken. Een procesinnovatie waar iedereen van profiteert.”
Dennis Hermans:
‘Ik denk constant na over hoe het beter en slimmer kan’
Eigen software
“We halen grote partijen glas uit China, Turkije, Duitsland en de Balkan. Om de import van al dat glas te vergemakkelijken hebben we – door ervaring wijs geworden - een stuk software ontwikkeld dat goed aansluit bij wat de douane aan formaliteiten vraagt. Dat helpt ons sneller door de papierwinkel heen. Een mooi voorbeeld van hoe digitalisering ons kan helpen om efficiënter te opereren.”
Systemen slim koppelen
“Een aantal jaren terug hadden we een akkefietje met een medewerker die dacht de Postcode Loterij gewonnen te hebben, en via de verheugende email een virus het bedrijf in sleepte. Het heeft ons drie maanden gekost om de boel weer op orde te krijgen. Voor mij was dat aanleiding om naar de Cloud te gaan. Vervolgens moesten we op zoek naar geschikte softwarepakketten die onze processen zo goed mogelijk konden ondersteunen. In overleg met een expert besloten wij niet voor een standaard ERP-product te gaan, maar voor het beste van het beste: voor cloud-paketten waar veel ontwikkelkracht op zit. Met goede API’s om ze met elkaar te laten praten. We hadden het systeem bijna klaar. En wisten in de pilotfase vrij eenvoudig zestien procent efficiencywinst te boeken. Uiteindelijk stuitten we op bepaalde koppelingsproblemen die we niet konden oplossen. Ik heb toen noodgedwongen de stekker eruit getrokken. Maar het zit nu wel in mijn hoofd. Ik weet wat er mogelijk is en heb deze innovatie nog niet opgegeven.”
Eigen isoleerglas
“Die drive om via nieuwe technieken, digitalisering en slimme koppelingen van data mijn bedrijfsvoering te innoveren die blijft. Ik zie voor de toekomst nog allerlei mogelijkheden. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Internet of Things. We gaan naar een situatie dat een garage automatisch een melding krijgt als een auto een kapot remblokje heeft, of dat een koelkast meldt dat er melk nodig is. Vanuit die gedachte willen wij ons eigen isolatieglas gaan maken. Met daarin verwerkt een chip, zodat ons glas traceerbaar blijft en we er allerlei onderhoudsconcepten aan kunnen ophangen. Gaat zo’n raam stuk? Dan kan het zichzelf bij ons melden. Dat leidt tot meer snelheid voor de klanten betere prestaties van onze kant.”